I forbindelse med Barnehagedagen 10. mars inviterer Herøy barnehage åpen dag fra klokken 10 til 13.
- Alle er hjertelig velkommen till å komme å se litt av det vi holder på med i barnehagen. Det vil bli grillet laks som vi har fått av Marine Harvest. I tilegg har Utdanningsforbundet og Fagforbundet sponset oss med frukt og grønt, skriver de ansattte i Herøy barnehage til Herøyfjerdingen.
10. mars markeres Barnehagedagen i natur- og friluftslivets tegn. Med nøkkelordene «Vi vil ut!» og våre «tøffe turtips» sier barna et tydelig ja til natur og friluftsliv. Bakteppet for temaet er Friluftslivets år.
Formålet med klima- og miljødepartementets prosjekt Friluftslivets år 2015 er økt bevissthet om og deltakelse i friluftslivet, inkludert den positive innvirkningen det har for helsen. Siden barn er én av målgruppene, er Barnehagedagen en ypperlig anledning til å fokusere på barnehagens arbeid med natur og friluftsliv akkurat i år.
Synliggjøre barnehagens arbeid
For det er akkurat det som er formålet med Barnehagedagen; å synliggjøre det barna opplever, erfarer og lærer i barnehagen. Det første frivillige steget i barnas utdanning skjer i barnehagen, og det er her barna får opplevelser og erfaringer fra en tidlig alder som er viktig for dem nå og i deres videre utdanning.
Som en del av forberedelsene til den 10. mars, har mange barnehager hatt aktiviteter og opplevelser ute i det fri. Det har blant annet resultert i plakater med kreative turtips som barnehagen vil vise frem på barnehagedagen.
Barnehagedagen markeres i mars hvert år, første gang for 10 år siden. I løpet av disse årene har denne dagen blitt en tradisjon i store deler av barnehagenorge. Som initiativtakere står Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB), som alle representerer viktige aktører i barnehagehverdagen.
Friluftsliv sentralt i barnehagens arbeid
Barnehagens formålsparagraf slår fast at respekt for naturen er en av flere grunnleggende verdier som barnehagen skal bygge på, og at barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Dette arbeidet er knyttet til to ulike fagområder i Rammeplan for barnehagen: Kropp, helse og bevegelse og natur, miljø og teknikk. Her framgår mål om hva barna skal oppleve, erfare og lære gjennom arbeidet med disse fagområdene, og om hvordan personalet skal arbeide for å nå målene.
Men kjernen, og kanskje det viktigste, er at barna lærer å like naturen og å ferdes der.
Tidlig start
Barnehagedagen gir også organisasjonene anledning til å løfte fram betydningen av de ansatte i barnehagen. Å være ute er en del av barnehagens pedagogiske virksomhet. Kunnskap om barn og viktigheten av natur og friluftsliv for deres utvikling og trivsel er grunnleggende. Her inngår også kompetanse om verdien av et godt samarbeid med foreldrene. Oppmerksomheten rundt det å satse mer på utdanning av flere barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere er på sin plass også på en dag som denne.
Men først og fremst er Barnehagedagen barnas dag. Med «Vi vil ut! gir barna uttrykk for at de vil oppleve, utforske, bevege seg og lære og ikke minst at de vil ha det moro i naturen!