To musikkpedagoger fra Tromsø startet i dag på et spennende prosjekt sammen med 6. og 7. klasse ved Herøy skole. Fredag klokken 12 er hele barneskolen og de klassenes foreldre invitert på en forestilling hvor reinlender og hallingdans er mikset med breakdance i en fortelling om draugen og huldra.
Det går i reinlender når Herøyfjerdingen er innom aulaen i Herøy skole i dag og elevene må konsentrere seg for å få med seg trinnene når Anne Nymo Trulsen og Laila Falch Fagervik demonstrerer.
Ikke hverdagskost Musikken kommer fra en medbragt spiller og det er ikke fritt for at elevene syns det er både litt uvant og spennende med gammel-dans.
Og det de skal være med på fram til fredag er heller ikke hverdagskost.
- Vi skal lære ungene både stev og bånsull i alt seks ulike sanger. I tillegg skal de lære reinlender og halling, og ikke minst et manuskript.
Historie fra 1800-tallet Sammen skal dette sette oss inn i en historie fra 1800-tallet, forteller Anne Nymo Trulsen og Laila Falch Fagervik når vi treffer dem i en pause.
- En litt skummel og spennende historie med drauger og huldra, legger de to engasjerte kvinnene til.
Klarer dere å motivere ungene for bånsull og stev, undrer vi.
Halling er breakdance - Vi må modernisere og vi sammenlikner blant annet dette med battle" innen rap-musikken hvor man utfordrer hverandre.
Dette har vi tidligere gjort på 12 forskjellige skoler i Tromsø og det har fungert godt. Halling er jo en breakdance, sier de med latter i stemmen.
- Vi må spille på lag med ungene og det pleier å gå bra, sier de musikkpedagogene som til daglig er musikk- og teaterlærere innen kulturskolen i Tromsø.
Forestilling fredag De driver også et kommunalt fritidstilbud for funksjonshemmede i Tromsø.
Deres tre dager lange prosjekt ved Herøy skole er en tilbud innen Den Kulturelle Skolesekken og tittelen på prosjektet er Musikk og dans i Nord.
Fredag klokken 12 kan de to klassenes foreldre og resten av barnetrinnet ved skolen nyte forestillingen, med mye musikk, dans og en spennende handling.
Ikke hverdagskost Musikken kommer fra en medbragt spiller og det er ikke fritt for at elevene syns det er både litt uvant og spennende med gammel-dans.
Og det de skal være med på fram til fredag er heller ikke hverdagskost.
- Vi skal lære ungene både stev og bånsull i alt seks ulike sanger. I tillegg skal de lære reinlender og halling, og ikke minst et manuskript.
Historie fra 1800-tallet Sammen skal dette sette oss inn i en historie fra 1800-tallet, forteller Anne Nymo Trulsen og Laila Falch Fagervik når vi treffer dem i en pause.
- En litt skummel og spennende historie med drauger og huldra, legger de to engasjerte kvinnene til.
Klarer dere å motivere ungene for bånsull og stev, undrer vi.
Halling er breakdance - Vi må modernisere og vi sammenlikner blant annet dette med battle" innen rap-musikken hvor man utfordrer hverandre.
Dette har vi tidligere gjort på 12 forskjellige skoler i Tromsø og det har fungert godt. Halling er jo en breakdance, sier de med latter i stemmen.
- Vi må spille på lag med ungene og det pleier å gå bra, sier de musikkpedagogene som til daglig er musikk- og teaterlærere innen kulturskolen i Tromsø.
Forestilling fredag De driver også et kommunalt fritidstilbud for funksjonshemmede i Tromsø.
Deres tre dager lange prosjekt ved Herøy skole er en tilbud innen Den Kulturelle Skolesekken og tittelen på prosjektet er Musikk og dans i Nord.
Fredag klokken 12 kan de to klassenes foreldre og resten av barnetrinnet ved skolen nyte forestillingen, med mye musikk, dans og en spennende handling.