Søndag morgen kom Norsk Fisketransports (NFT) nyeste brønnbåt Dønnland til Dønna. Her fikk folk komme om bord å se den moderne båten, før den senere på dagen satte kursen mot Bodø og senere Finnmark hvor båten skal operere.
Søndag var det åpen dag hvor interesserte kunne ta en nærmere titt på den 62, 86 meter lang og 12 meter brede brønnbåten.
Døpes i Alta Båten skal døpes i Alta lørdag 6. oktober, men navnet er klart, nemlig Dønnland.
- Våre ansatte,og folk fra både Dønna og Herøy syns navnevalget er flott, sier Jonny Hansen til Herøyfjerdingen.
Betydelig selskap Sammen med sambygdingen Arnt Erling Paulsen fusjonerte de sine selskaper Færøy AS, Novatrans AS, Nordtrans AS,Færøy AS og Vågtrans AS inn i Norsk Fisketransport Holding AS i mai for vel to år siden.
Det har gjort NFT til et betydelig selskap som sysselsetter rundt 100 personer og har en samlet omsetning på vel 240 millioner kroner.
Faste kontrakter Brønnbåtrederiet NFT har faste kontrakter med de frittstående oppdrettsselskapene i Nord-Trøndelag(YNO-gruppen), Nova Sea AS på Lovund, Salten Aqua Group AS og Mainstream AS.
Det er ikke lenge siden Norsk Fisketransport investerte i brønnbåten Novatrans og Viknatrans. Begge er på 1200 kubikk.
1500 kubikk Dønnland, som altså skal inngå i sammenslutningen NFT, er på hele 1500 kubikk.
- Også Dønnland er bygget i Riga og utrustet ved Aas Mekaniske på Vestnes.
Hovedmotor på 1800 HK Hovedmotoren er en ABC på 1800 hestekrefter, mens den har to Cummins KTA 38 hjelpemotorer hver på 890 kilowatt.
Båten har også en mindre hjelpemotor på 200 kilowatt, opplyser Jonny Hansen og legger til at Dønnland er utstyr med fire store kraner og seks noker.
10 mann Dønnland har fasiliteter for 10 mann og er utstyr med enkeltlugarer med dusj og toaletter. Vi finner også en stor messe om bord.
Akva-filtrene om bord i Dønnland er fordoblet i forhold til Viknatrans og Novatrans.
UV- og ozonanlegg - Nybåten er utstyrt med UV-anlegg for desinfisering av vann inn og ut. Videre har den ozon-anlegg for desinfisering og den har helautomatisk vaskeanlegg for lasterommet.
Det siste betyr at mannskapet styrer hele vaske- og desinfiserings-prosessen fra brua, sier Jonny Hanssen.
Mainstream Den nye båten skal operere i Finnmark hvor den skal gå for selskapet Mainstream.
- Dønnland skal i utgangspunktet gå på Finnmark og levere ved Hammerfest hver dag til kai, sier Hansen videre.
Tellesystem Søndag ettermiddag forlot Dønnland Dønna og satte kursen for Bodø hvor de som har montert tellesystemet blir tatt om bord for å være med på den første lastingen.
Dette skjer tirsdag og lasten skal senere leveres i Alsvåg i Vesterålen.
Bilder: Anne Karlsen og Hennie Halvorsen.
Døpes i Alta Båten skal døpes i Alta lørdag 6. oktober, men navnet er klart, nemlig Dønnland.
- Våre ansatte,og folk fra både Dønna og Herøy syns navnevalget er flott, sier Jonny Hansen til Herøyfjerdingen.
Betydelig selskap Sammen med sambygdingen Arnt Erling Paulsen fusjonerte de sine selskaper Færøy AS, Novatrans AS, Nordtrans AS,Færøy AS og Vågtrans AS inn i Norsk Fisketransport Holding AS i mai for vel to år siden.
Det har gjort NFT til et betydelig selskap som sysselsetter rundt 100 personer og har en samlet omsetning på vel 240 millioner kroner.
Faste kontrakter Brønnbåtrederiet NFT har faste kontrakter med de frittstående oppdrettsselskapene i Nord-Trøndelag(YNO-gruppen), Nova Sea AS på Lovund, Salten Aqua Group AS og Mainstream AS.
Det er ikke lenge siden Norsk Fisketransport investerte i brønnbåten Novatrans og Viknatrans. Begge er på 1200 kubikk.
1500 kubikk Dønnland, som altså skal inngå i sammenslutningen NFT, er på hele 1500 kubikk.
- Også Dønnland er bygget i Riga og utrustet ved Aas Mekaniske på Vestnes.
Hovedmotor på 1800 HK Hovedmotoren er en ABC på 1800 hestekrefter, mens den har to Cummins KTA 38 hjelpemotorer hver på 890 kilowatt.
Båten har også en mindre hjelpemotor på 200 kilowatt, opplyser Jonny Hansen og legger til at Dønnland er utstyr med fire store kraner og seks noker.
10 mann Dønnland har fasiliteter for 10 mann og er utstyr med enkeltlugarer med dusj og toaletter. Vi finner også en stor messe om bord.
Akva-filtrene om bord i Dønnland er fordoblet i forhold til Viknatrans og Novatrans.
UV- og ozonanlegg - Nybåten er utstyrt med UV-anlegg for desinfisering av vann inn og ut. Videre har den ozon-anlegg for desinfisering og den har helautomatisk vaskeanlegg for lasterommet.
Det siste betyr at mannskapet styrer hele vaske- og desinfiserings-prosessen fra brua, sier Jonny Hanssen.
Mainstream Den nye båten skal operere i Finnmark hvor den skal gå for selskapet Mainstream.
- Dønnland skal i utgangspunktet gå på Finnmark og levere ved Hammerfest hver dag til kai, sier Hansen videre.
Tellesystem Søndag ettermiddag forlot Dønnland Dønna og satte kursen for Bodø hvor de som har montert tellesystemet blir tatt om bord for å være med på den første lastingen.
Dette skjer tirsdag og lasten skal senere leveres i Alsvåg i Vesterålen.
Bilder: Anne Karlsen og Hennie Halvorsen.