Arnt Erling Paulsen (Ap) sa i gårsdagens formannskapsmøte at det er viktig å først konsentere seg om å forlenge flystripa på Stokka til 1199 meter, før man snakker om storflyplass. Formannskapet var spent på hvilken flyplass vefsnpolitikerne ville gå for. Svaret kom samme dag.
Saka sto ikke på sakskartet til gårsdagens møte i formannskapet, men ordfører Arnt Frode Jensen tok den opp som orientering.
Utmerket regularitet - Utredningen fra Avinor viser at Stokka er et utmerket alternativ, faktisk med samme regularitet som Gardermoen, sa ordfører Arnt Frode Jensen.
Han har også gjort det klart at Herøy kommune blir med, sammen med Alstahaug, Leirfjord og Dønna, på et spleiselag på å forskottere en forlengelse av rullebanen på Stokka.
Spleiselag - Dette haster det med å få gjort, sier Jensen.
Muligheten for en storflyplass i Alstahaug, med 2000 meter lang rullebane kom også opp.
Arnt Erling Paulsen (Ap) mente dette burde komme i andre rekke.
Drahjelp fra olje-næringen - Det blir etter min mening å sende et tvetydig signal at vi først går for en utvidelse av rullebanen til 1188 meter, og så spille inn at vi ønsker 2000 meter.
Får vi utvidet dagens rullebane til 1199 meter, tror jeg det er så sterke krefter i olje-næringen og utviklingen der at vi får mye drahjelp.
Regulariteten - selv med østavind - er helt topp, sa Paulsen.
Bli en del av oljen-utviklingen Han mente det ville bli viktig for Herøy å knytte seg sterkt opp mot regionsenteret og jobb-mulighetene som vil komme der som følge av utviklingen innen olje-industrien.
- Hele HALD-området bør bli en del av dette, slo Arnt Erling Paulsen fast.
Rana eller Alstahaug? Politikerne ga uttrykk for at de var spente på hva Vefsn-politikerne gå for dersom flyplassen i Vefsn - Kjærstad - blir lagt ned.
Hauan i Rana eller Stokka i Alstahaug.
Ingen tvil Samme ettermiddag kunne vi lese i Helgelands Bald at Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl var klar på at Stokka er valget for Vefsn.
- Det er ingen tvil om at dersom valget blir å ta fly fra enten Hauan eller Stokka, er det åpenbart at Stokka er vårt alternativ, sier Løvdahl til Helgelands Blad.
Også ordfører i Alstahaug, Bård Anders Langø, mener det er riktig å først konsentere seg om å forlenge rullebanen til 1199 meter, før man starter kampen om en storflyplass på Stokka.
Storflyplass fullt mulig Men Jann-Arne Løvdahl påpeker at rapporten fra Avinor slår fast at det allerede nå er fullt mulig å legge en flyplass med 2000 meter lang rullebane på Stokka.
- Flyforholdene er bedre her enn på Hauan. I tillegg vil veksten i framtiden komme på kysten, sier Løvdahl til Helgelands Blad.
Utmerket regularitet - Utredningen fra Avinor viser at Stokka er et utmerket alternativ, faktisk med samme regularitet som Gardermoen, sa ordfører Arnt Frode Jensen.
Han har også gjort det klart at Herøy kommune blir med, sammen med Alstahaug, Leirfjord og Dønna, på et spleiselag på å forskottere en forlengelse av rullebanen på Stokka.
Spleiselag - Dette haster det med å få gjort, sier Jensen.
Muligheten for en storflyplass i Alstahaug, med 2000 meter lang rullebane kom også opp.
Arnt Erling Paulsen (Ap) mente dette burde komme i andre rekke.
Drahjelp fra olje-næringen - Det blir etter min mening å sende et tvetydig signal at vi først går for en utvidelse av rullebanen til 1188 meter, og så spille inn at vi ønsker 2000 meter.
Får vi utvidet dagens rullebane til 1199 meter, tror jeg det er så sterke krefter i olje-næringen og utviklingen der at vi får mye drahjelp.
Regulariteten - selv med østavind - er helt topp, sa Paulsen.
Bli en del av oljen-utviklingen Han mente det ville bli viktig for Herøy å knytte seg sterkt opp mot regionsenteret og jobb-mulighetene som vil komme der som følge av utviklingen innen olje-industrien.
- Hele HALD-området bør bli en del av dette, slo Arnt Erling Paulsen fast.
Rana eller Alstahaug? Politikerne ga uttrykk for at de var spente på hva Vefsn-politikerne gå for dersom flyplassen i Vefsn - Kjærstad - blir lagt ned.
Hauan i Rana eller Stokka i Alstahaug.
Ingen tvil Samme ettermiddag kunne vi lese i Helgelands Bald at Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl var klar på at Stokka er valget for Vefsn.
- Det er ingen tvil om at dersom valget blir å ta fly fra enten Hauan eller Stokka, er det åpenbart at Stokka er vårt alternativ, sier Løvdahl til Helgelands Blad.
Også ordfører i Alstahaug, Bård Anders Langø, mener det er riktig å først konsentere seg om å forlenge rullebanen til 1199 meter, før man starter kampen om en storflyplass på Stokka.
Storflyplass fullt mulig Men Jann-Arne Løvdahl påpeker at rapporten fra Avinor slår fast at det allerede nå er fullt mulig å legge en flyplass med 2000 meter lang rullebane på Stokka.
- Flyforholdene er bedre her enn på Hauan. I tillegg vil veksten i framtiden komme på kysten, sier Løvdahl til Helgelands Blad.