To ansatte fra Herøy Slip og Plastservice AS skal de neste ukene jobbe med å reparere baugporten til bilferja Lysingen etter sammenstøtet med kaia for et par uker siden. Arbeidet foregår ved slippen i Sandnessjøen.
Det er Petter Flæsen og Thomas Lisø fra Herøy Slip og Plastservice AS som de neste ukene skal pendle til slippen i Sandnesjøen.
Omfattende skader Og da kan de bli nødt til å gjøre en god stund framover, for skadene på baugporten omfattende, forteller Petter Flæsen til Herøyfjerdingen.
- Nå skal vi avgi rapport til rederiet i morgen, så jeg skal være forsiktig med å anslå noe her.
Men arealmessig er det rundt 25 kvadratmeter med "hud" som er skadet.
Dessuten er store deler av dekket borte og mye annet er totalt krasjet, sier Flæsen.
De to ansatte ved herøyslippen begynte reparasjonsarbeidene i går onsdag.
En - to måneder - Vi måtte rigge oss til på nytt, da det viste seg at skadene var så omfattende at de kunne bli verre om baugporten ble hengende slik.
Avhengig av bemanningen snakker vi om fra en til to måneders arbeid. Vi er lovet å kunne leie inn et par mann fra slippen i Sandnessjøen ved behov.
Og det ser det ut til at vi får neste uke, opplyser Flæsen videre.
Herøybedriften har lenge vært spesialist på sandwish-konstruksjoner og er blant de fremste på denne type oppdrag.
På Herøy for 20 år siden Denne samme baugporten hadde for øvrig Herøy Slip og Plastservice AS inne til reparasjon i Herøy for om lag 20 år siden, like etter at bilferja Lysingen ble bygget.
Ferja Lysingen krasjet 28. august med voldsom kraft inn i ferjebrua på Holm.
Ferja fikk hull i baugporten og ble hengende fast i ferjebrua. Ingen ble skadet i sammenstøtet.
Lysingen er en 60-bilers ferje som trafikkerer sambandet Vennesund-Holm.
Foto: Asgeir Lisø
Omfattende skader Og da kan de bli nødt til å gjøre en god stund framover, for skadene på baugporten omfattende, forteller Petter Flæsen til Herøyfjerdingen.
- Nå skal vi avgi rapport til rederiet i morgen, så jeg skal være forsiktig med å anslå noe her.
Men arealmessig er det rundt 25 kvadratmeter med "hud" som er skadet.
Dessuten er store deler av dekket borte og mye annet er totalt krasjet, sier Flæsen.
De to ansatte ved herøyslippen begynte reparasjonsarbeidene i går onsdag.
En - to måneder - Vi måtte rigge oss til på nytt, da det viste seg at skadene var så omfattende at de kunne bli verre om baugporten ble hengende slik.
Avhengig av bemanningen snakker vi om fra en til to måneders arbeid. Vi er lovet å kunne leie inn et par mann fra slippen i Sandnessjøen ved behov.
Og det ser det ut til at vi får neste uke, opplyser Flæsen videre.
Herøybedriften har lenge vært spesialist på sandwish-konstruksjoner og er blant de fremste på denne type oppdrag.
På Herøy for 20 år siden Denne samme baugporten hadde for øvrig Herøy Slip og Plastservice AS inne til reparasjon i Herøy for om lag 20 år siden, like etter at bilferja Lysingen ble bygget.
Ferja Lysingen krasjet 28. august med voldsom kraft inn i ferjebrua på Holm.
Ferja fikk hull i baugporten og ble hengende fast i ferjebrua. Ingen ble skadet i sammenstøtet.
Lysingen er en 60-bilers ferje som trafikkerer sambandet Vennesund-Holm.
Foto: Asgeir Lisø