Onsdag 28. oktober har Herøy kommunestyre sitt andre møte i den nye kommunestyresalen i rådhuset med ni saker på lista. Blant disse er budsjettregulering, samlokalisering av barnehagene og behandling av flere reguleringsplaner.
Sak 36/09: BUDSJETTRAPPORTERING/REGULERING PER 30.09.09
Rådmannens innstilling:
På kort sikt vil det gunstigste alternativet være å satse på alternativ 2 mens det beste alternativet på lang sikt vil være alternativ 1.
Vurdering:
Det foreliggende tilbudet gir oss en mulighet for å løse våre utfordringer m.h.t. lokaler for barnehagedrift minst 20 år fram i tid. Hvis vi avviser tilbudet vil vi måtte restaurere Silvalen barnehage innenfor en tidshorisont på 3 5 år. Dette vil gi oss betydelige merkostnader enn det som muliggjøres ved å ta i bruk hele motellet.
Leiealternativ 1 vil koste oss kr. 48000 mer pr. år i 9 år enn alternativ 2. På lang sikt vil imidlertid 2 være mer lønnsomt. Det er rom for å dekke merkostnadene ved alternativ 1 innenfor dagens budsjett og tilskuddsrammer.
Sak 39/09: MØTEPLAN 2010
Rådmannens innstilling:
1) Forslag til veiledende møteplan for 2010 tiltres.
2) Ordfører / leder av utvalg gis fullmakt til å fastsette møtetidspunkt.
Saksutredning:
Møte i folkevalgte organer skal holdes på de Lovgrunnlag: Kommunelovens 32.,1.ledd
Som tidligere legges fram forslag til møteplan for formannskap (administrasjonsutvalg)
plan- og teknisk hovedutvalg, kommunestyre, samt eldreråd og råd for mennesker med
nedsatt funksjonsevne.
Etter det nye politisk styringssystem og delegeringsreglementet innstiller hovedutvalget direkte til kommunestyret for de sakene som hovedutvalget ikke har beslutningsmyndighet, med unntak
av saker med økonomisk art, og planen er satt opp for at det skal fungere best mulig.
For å ivareta eldrerådet og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne som rådgivende organ er det satt opp møter i forkant av kommunestyremøtene. Disse møtene er lagt til samme dag med møter hhv kl. 09.00 og kl. 12.00. Det samme gjelder for barne- og ungdomsrådet som også har rett til å uttale seg om saker som angår barn- og unge.
Formannskaps- og kommunestyremøtene er lagt til tirsdager. Dette er gjort etter henstilling fra
Helgeland Regionråd som ønsker torsdager som møtefri dag innad i kommunen for koordinering
av samarbeidsavtaler om arbeidsoppgaver og fagfelt.
I kommunelovens § 32, 1.ledd står det:
tidspunkt som er vedtatt av organet selv,
kommunestyret, og ellers når organets leder finner det påkrevet eller minst 1/3 av medlemmene krever det.
Forslag til møteplan er oppsatt for hele året og det er forsøkt tatt hensyn til tidsfrister for
tertitalrapporter, samt budsjett- og økonomiske rammer.
Sak 40/09: HERØY KOMMUNE, INNKJØPSSTRATEGI, BRUK AV RESERVERTE KONTRAKTER INNENFOR ANSKAFFELSESOMRÅDET
Rådmannens innstilling:
ENDRESEN GUNN EVY, ØKSNINGAN YTRE, 8850 HERØY, 7/37
AAKER ANDREA BEATE, STAVSENG, 8820 DØNNA, 7/36
ØKSNINGAN NOTBØTERI AS, Øksningan, 8850 HERØY, 7/95, 7/63 GOD AS, 8850 HERØY, 7/24/10 Videre behandling. Planforslaget skal nå behandles av DFUP selv. i henhold til plan- og bygningslov LOV 1985-06-14 nr. 77, § 27-2 nr. 1 etter bestemmelser i ny plan og bygningslov av i kraft pr. 1. juli 2009 ved bestemmelse i § 34 at planer som var utlagt til offentlig kunngjøring kan ferdigbehandles etter regler gitt i plan- og bygningslov LOV 1985-06-14 nr. 77. DFUP skal i denne behandlingen vurdere innkomne uttalelser, merknader og innsigelser. Når DFUP har ferdigbehandlet planforslaget mot de innspill som er gitt skal saken legges frem for kommunestyret for godkjenning. Dersom eventuelle innsigelser gjenstår etter megling må saken sendes departementet for godkjenning Kommentarer til innkomne merknader: Fylkesmannen i Nordland Det påpekes at det er uheldig at bolig- og industriområder i planområdet er uheldig. Det er ikke satt krav til byggehøyde i bestemmelsene slik at samlet boareal i B1 kan være minst 1000 m2. Det er ønskelig at det ikke vurderes nye boenheter i planområdet. Det påpekes at det har kommet støyklager mot virksomheten. Støygrenser iht. T-1442 bør tas inn i bestemmelsene. Planbestemmelsene bør ha med at areal der forurensende og/eller farlige stoffer håndteres eller lagres skal tilrettelegges slik at ytre miljø ikke forurenses. Ved utfylling i sjø på løsmasser bør det tas prøver for å sikre at disse ikke er forurenset. Ved utfylling bør det settes krav om at utfyllingsmasser må være rene. Det antas at virksomheten har ført til at jord og løsmasser er forurenset og det henvises til forurensingsforskriften § 2 om bygging og graving i forurenset grunn. Miljøteknisk undersøkelse bør foretas og en tiltaksplan for å håndtere eventuell forurenset masse bør utarbeides. Kommentar Når det gjelder at det finnes både boliger og industri innenfor planområdet forholdsvis nært hverandre er dette ikke en ideell løsning. Det er imidlertid innenfor industriområdet kun en bygning som benyttes til produksjon, mens øvrige industribygg er for lagring av utstyr og varer. Det er også slik at dette er boligenheter som allerede er oppført. Når det gjelder område B1 inneholder denne i alt 3 boenheter, samt et fritidsbygg. I B2 er det 1 boenhet. Det vil i reguleringsbestemmelsene bli fastsatt at det ikke skal tillates oppført nye boenheter innenfor planområdet. Støygrenser vedtatt i T-1442 blir tatt med i bestemmelsene slik at dette medfører en plikt til å utbedre støypalgene for den som blir berørt. Lagringsområder der farlige/forurensende stoffer håndteres eller lagres må være tilrettelagt slik at ytre miljø ikke kan skades/forurenses. Når det gjelder merknader til forurensingsproblematikken vil disse bli medtatt i planbestemmelsene. Nye planbestemmelser for B1 og B2: E. Det tillates ikke oppført ytterligere bygninger eller å seksjonere eksiterende bygninger for å tilrettelegge for ytterligere boenheter innenfor planområdet. Nye planbestemmelser til I1:
- Kommunestyret godkjenner framlagte tertialrapport pr. 30.09.09.
- Det gjennomføres følgende endringer i budsjettet:
- Styrking av vikarbudsjettet for sykeavdelingen ved HOS med kr. 205000. Finansieres med innsparte lønnsmidler kulturskole og lønn lærere grunnskole.
- Styrking lønn servicekontoret kr. 100000. Finansieres med overføring fra barnehage felles.
- Oppretting av fordeling lærlingelønn SFO- barnehage.
- Herøy kommune inngår leieavtale med Herøy Eiendom Finans AS om leie av resten av motellbygget til barnehagedrift. Lokalene ombygges i.h.t. tilbud av 29.04.09. Leieavtalen inngås i.h.t. tilbudets alternativ 1.
- Herøy kommune sier opp leieavtalen for ungdomsklubben med Herøy MC-klubb. Undomsklubben flyttes til lokalene til Silvalen barnehage. Overflødige lokaler tilbys andre kommunale aktiviteter og eventuelt frivillige organisasjoner.
- Husleie kr. 31000 pr. mnd. eks MVA , restverdi etter 9 år kr. 400000
- Husleie kr. 27000 pr. mnd. eks MVA , restverdi etter 9 år kr. 1000000
Alternativ | Leie alternativ 1 | Leie alternativ 2 | Restaurering Silvalen |
|
|
|
|
Husleie /Renter/Avskrivn. | 372000 | 324000 | 357000 |
Innsparing drift | 206000 | 206000 |
|
Husleiered. Ungdomsklubb | 85000 | 85000 |
|
|
|
|
|
Merkostnader pr. år. | 81000 | 33000 | 357000 |
|
|
|
|
Innløsning barnehagebygg | 400000 | 1000000 |
|
|
|
|
|
- Herøy kommune skal innen alle anskaffelsesområder aktivt ta i bruk Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) § 3-12 som gir mulighet til å begrense konkurranser til ASVO bedrifter/arbeidsmarkedstiltaksbedrifter.
- Innen følgende syv anskaffelsesområder skal bruk av FOA § 3-12 alltid vurderes:
- Vedtaket iverksettes med virkning fra 01.11.2009
- Disse retningslinjene fastlegges som et spesifikt tillegg for Herøy i tilknytning til fylkesavtalen.
- Brev av 22.02.08 fra LAN-TEK AS m/kartvedlegg til Herøy kommune.
- Brev av 14.03.08 fra Herøy kommune til LAN-TEK AS.
- Herøy kommune viderefører ordningen med eget utvalg for behandling av plansaker, benevnt Plan- og teknisk hovedutvalget (som i dag), for å løse de oppgaver som tidligere lå til det lovpålagte faste utvalg for plansaker (DFUP).
- Herøy kommune viderefører ordning med barnerepresentant for å ivareta barn- og unges interesser i planleggingen, jfr. § 3-3 i ny PBL. Barnerepresentanten skal ivareta barn og unges interesser i plan- og byggesaker, og skal ha møte, tale og forslagsrett i Plan- og teknisk hovedutvalget. Forslag til reglement, datert 30.09.09 for barnerepresentanten godkjennes.
- Skal barnerepresentanten ha møterett (tidligere hatt møteplikt), og i så fall i hvilke utvalg?
- Skal barnerepresentanten ha tale- og forslagsrett?
- Skal barnerepresentanten engasjere seg i både plan- og byggesaker, eller skal myndigheten kun dreie seg om plansaker?
- Ved klager på støy plikter bedriften å kartlegge støy for den det gjelder og å foreta avbøtende tiltak slik at støynivåer kommer under de støygrenser som er gitt i T-1442.
- Områder innenfor planområdet hvor det håndteres og/eller lagres farlige stoffer må sikres slik at det ytre miljø ikke skades av forurensing.
- Ved graving, byggearbeider og utfylling i sjø plikter virksomheten å foreta miljøteknisk kartlegging før igangsetting og å iverksette nødvendige tiltak for å sikre at ytterligere eller spredning av forurensing ikke finner sted. Den miljøtekniske undersøkelsen må foretas av et akkreditert laboratorium.
ENDRESEN GUNN EVY, ØKSNINGAN YTRE, 8850 HERØY, 7/37
AAKER ANDREA BEATE, STAVSENG, 8820 DØNNA, 7/36
ØKSNINGAN NOTBØTERI AS, Øksningan, 8850 HERØY, 7/95, 7/63 GOD AS, 8850 HERØY, 7/24/10 Videre behandling. Planforslaget skal nå behandles av DFUP selv. i henhold til plan- og bygningslov LOV 1985-06-14 nr. 77, § 27-2 nr. 1 etter bestemmelser i ny plan og bygningslov av i kraft pr. 1. juli 2009 ved bestemmelse i § 34 at planer som var utlagt til offentlig kunngjøring kan ferdigbehandles etter regler gitt i plan- og bygningslov LOV 1985-06-14 nr. 77. DFUP skal i denne behandlingen vurdere innkomne uttalelser, merknader og innsigelser. Når DFUP har ferdigbehandlet planforslaget mot de innspill som er gitt skal saken legges frem for kommunestyret for godkjenning. Dersom eventuelle innsigelser gjenstår etter megling må saken sendes departementet for godkjenning Kommentarer til innkomne merknader: Fylkesmannen i Nordland Det påpekes at det er uheldig at bolig- og industriområder i planområdet er uheldig. Det er ikke satt krav til byggehøyde i bestemmelsene slik at samlet boareal i B1 kan være minst 1000 m2. Det er ønskelig at det ikke vurderes nye boenheter i planområdet. Det påpekes at det har kommet støyklager mot virksomheten. Støygrenser iht. T-1442 bør tas inn i bestemmelsene. Planbestemmelsene bør ha med at areal der forurensende og/eller farlige stoffer håndteres eller lagres skal tilrettelegges slik at ytre miljø ikke forurenses. Ved utfylling i sjø på løsmasser bør det tas prøver for å sikre at disse ikke er forurenset. Ved utfylling bør det settes krav om at utfyllingsmasser må være rene. Det antas at virksomheten har ført til at jord og løsmasser er forurenset og det henvises til forurensingsforskriften § 2 om bygging og graving i forurenset grunn. Miljøteknisk undersøkelse bør foretas og en tiltaksplan for å håndtere eventuell forurenset masse bør utarbeides. Kommentar Når det gjelder at det finnes både boliger og industri innenfor planområdet forholdsvis nært hverandre er dette ikke en ideell løsning. Det er imidlertid innenfor industriområdet kun en bygning som benyttes til produksjon, mens øvrige industribygg er for lagring av utstyr og varer. Det er også slik at dette er boligenheter som allerede er oppført. Når det gjelder område B1 inneholder denne i alt 3 boenheter, samt et fritidsbygg. I B2 er det 1 boenhet. Det vil i reguleringsbestemmelsene bli fastsatt at det ikke skal tillates oppført nye boenheter innenfor planområdet. Støygrenser vedtatt i T-1442 blir tatt med i bestemmelsene slik at dette medfører en plikt til å utbedre støypalgene for den som blir berørt. Lagringsområder der farlige/forurensende stoffer håndteres eller lagres må være tilrettelagt slik at ytre miljø ikke kan skades/forurenses. Når det gjelder merknader til forurensingsproblematikken vil disse bli medtatt i planbestemmelsene. Nye planbestemmelser for B1 og B2: E. Det tillates ikke oppført ytterligere bygninger eller å seksjonere eksiterende bygninger for å tilrettelegge for ytterligere boenheter innenfor planområdet. Nye planbestemmelser til I1:
- Ved klager på støy plikter bedriften å kartlegge støy for den det gjelder og å foreta avbøtende tiltak slik at støynivåer kommer under de støygrenser som er gitt i T-1442.
- Områder innenfor planområdet hvor det håndteres og/eller lagres farlige stoffer må sikres slik at det ytre miljø ikke skades av forurensing.
- Ved graving, byggearbeider og utfylling i sjø plikter virksomheten å foreta miljøteknisk kartlegging før igangsetting og å iverksette nødvendige tiltak for å sikre at ytterligere eller spredning av forurensing ikke finner sted. Den miljøtekniske undersøkelsen må foretas av et akkreditert laboratorium.