Denne fóringsflåten på hele 440 tonn kommer til Herøy 15. juni for å betjene to oppdrettslokaliteter til Marine Harvest ved Brattholmen. Flåten er under bygging i Polen og fra den skal også fóringen på en tredje flåte et annet sted i Herøy styres via satellitt.
- Denne nye flåten skal, sammen den vi allerede har på Brattholmen, betjene to lokaliteter der.
Via satelitt Og vi skal utplassere en annen flåte ved lokaliteten ved Langøya ved Seløy, hvor det i dag bare er en foringsautomat.
Dermed skal vi ha tre foringsflåter i drift og fóringen av fisk skal styres fra denne nye via satellitt.
Det forteller driftsleder Torsten Larsen til Herøyfjerdingen.
Dobbelt så stor Den nye flåten er neste dobbelt så stor som de to tidligere flåtene, nemlig 440 tonn mot dagens 240.
- At vi trenger tre flåter har med logostikk å gjøre. Når det blir så store mengder fisk i sjøen, regner vi med å fóre ut over 100 tonn per dag i sommer.
Da kan vi ikke frakte alt med ut på anleggene på den gamle måten, sier Torsten Larsen videre.
Lagrer fóret ombord Flåtene kan nemlig lagre store mengder fór, slik at man slipper å transportere fór daglig fra land.
De to gamle flåtene kan betjene fore dammer samtidig, mens denne nye har dobbelt så store kapasitet.
Den nye flåten er under bygging i Gdansk i Polen og skal være ferdig 8. juni, slepes til Herøy og overleveres her 15. juni.
Moderne flåte Det er firma Orbit GMT som står for bygging og utrustning.
Ombord er det alt av utstyr og fasiliteter på en moderne forflåte, blant annet varme i gulv, klima-anlegg, dusj, toaletter og veterinær-rom.
Kontroll- og oppholdsrom er på rundt 100 kvadratmeter.
Via satelitt Og vi skal utplassere en annen flåte ved lokaliteten ved Langøya ved Seløy, hvor det i dag bare er en foringsautomat.
Dermed skal vi ha tre foringsflåter i drift og fóringen av fisk skal styres fra denne nye via satellitt.
Det forteller driftsleder Torsten Larsen til Herøyfjerdingen.
Dobbelt så stor Den nye flåten er neste dobbelt så stor som de to tidligere flåtene, nemlig 440 tonn mot dagens 240.
- At vi trenger tre flåter har med logostikk å gjøre. Når det blir så store mengder fisk i sjøen, regner vi med å fóre ut over 100 tonn per dag i sommer.
Da kan vi ikke frakte alt med ut på anleggene på den gamle måten, sier Torsten Larsen videre.
Lagrer fóret ombord Flåtene kan nemlig lagre store mengder fór, slik at man slipper å transportere fór daglig fra land.
De to gamle flåtene kan betjene fore dammer samtidig, mens denne nye har dobbelt så store kapasitet.
Den nye flåten er under bygging i Gdansk i Polen og skal være ferdig 8. juni, slepes til Herøy og overleveres her 15. juni.
Moderne flåte Det er firma Orbit GMT som står for bygging og utrustning.
Ombord er det alt av utstyr og fasiliteter på en moderne forflåte, blant annet varme i gulv, klima-anlegg, dusj, toaletter og veterinær-rom.
Kontroll- og oppholdsrom er på rundt 100 kvadratmeter.