Herøy formannskap reagerer på at Nordland fylkeskommune ikke tar fatt i mulighetene som ligger i veksten på Helgeland og krever at fylkeskommunen innarbeider transportkonsekvensene av økninger av virksomheter i regionen. Transportplanen er lite framtidsrettet, mener politikerne.
Herøy formannskap var særdeles lite fornøyd med Nordland Fylkeskommunes forslag til Transportplan for Nordland.
Veldig tannløs - Transportplanen for Nordland er veldig tannløs.
Vi syns man burde spisse planen for områder med vekstpotensiale, men det får vi ikke fylkeskommunen med på, uttalte ordfører Arnt Frode Jensen ved innledningen til saken.
Lite framtidsrettet "Det er en svakhet at planen er lite framtidsrettet, for generell og evner ikke å ta opp i seg forventet utvikling", heter det i vedtaket i tirsdagens formannskapsmøte i Herøy.
I vedtaket vises det til nordområdemeldingen Ny infrastruktur i nord, Utviklingstrekk i viktige næringer og transportbehov fram mot 2040.
En av seks vekstregioner Her er konklusjonen at transporttilbudet bør utvikles i seks vekstregioner i Nord - Norge, og Helgeland er et av de seks vekstregionene.
"Herøy kommune krever at Nordland fylkeskommune innarbeider transportkonsekvensene av planlagte økninger av virksomheter på Helgeland. (Godsstrømanalyse for Helgeland).
Olje Samtidig må det gjøres en konkret analyse av oljevirksomheten på Helgeland med planlagt utvikling. Videre må også konsekvensene av Helgeland Havn innarbeides i strategiene.
Alt dette må legges til grunn for en ny vurdering av strategier for fergesamband, framtidige vegløsninger herunder fastlandsforbindelser, havneutvikling, jernbaneterminaler og flyplasstruktur på land sikt", heter det i det enstemmige vedtaket i Herøy formannskap.
Det var Herøy Arbeiderparti som la fram forslaget, hvor det også heter at Herøy kommune setter pris på at fastlandsforbindelsen Herøy/Dønna Alstahaug er foreslått utredet som KVU (konseptvalgutredning).
Flyplass Formannskapet kom også med innspill til Nasjonal Transportplan, hvor spesielt temaet "Fly" er viet stor oppmerksomhet:
1. Etterutredning der de samfunnsmessige konsekvensene vurderes på kort og lengre sikt ved en etablering av stor flyplass på Helgeland. Dette også med bakgrunn i de senere nyheter i forhold til etablering relatert til olje og gass, samt innspill fra Vefsn kommune hvor de ønsker Stokka som sitt alternativ til 2000 meters rullebane.
2. I forhold til en stor flyplass bør begge alternativer, Stokka og Hauan, utredes nærmere slik at alle forhold blir belyst relatert til oppdaterte tall i forhold til investeringskostnader inklusiv infrastruktur med mer. Videre bør de flyoperative anmerkninger/anførsler i avinorrapporten sjekkes ut.
3. Nordland fylkeskommune bør stille seg positiv til en etablering av en stor flyplass på Helgeland, men må holde åpent hvor denne skal lokaliseres, Stokka eller Hauan.
E6 og Nordlandsbanen Formannskapet mener også at E6 sør for Korgfjellet må prioriteres ved planlagte utbedringer av E6.
Dessuten mener formannskapet at styrings-/sikringssystemer snarest må innføres på Nordlandsbanen for å kunne overføre mer gods på bane fra Helgeland.
Veldig tannløs - Transportplanen for Nordland er veldig tannløs.
Vi syns man burde spisse planen for områder med vekstpotensiale, men det får vi ikke fylkeskommunen med på, uttalte ordfører Arnt Frode Jensen ved innledningen til saken.
Lite framtidsrettet "Det er en svakhet at planen er lite framtidsrettet, for generell og evner ikke å ta opp i seg forventet utvikling", heter det i vedtaket i tirsdagens formannskapsmøte i Herøy.
I vedtaket vises det til nordområdemeldingen Ny infrastruktur i nord, Utviklingstrekk i viktige næringer og transportbehov fram mot 2040.
En av seks vekstregioner Her er konklusjonen at transporttilbudet bør utvikles i seks vekstregioner i Nord - Norge, og Helgeland er et av de seks vekstregionene.
"Herøy kommune krever at Nordland fylkeskommune innarbeider transportkonsekvensene av planlagte økninger av virksomheter på Helgeland. (Godsstrømanalyse for Helgeland).
Olje Samtidig må det gjøres en konkret analyse av oljevirksomheten på Helgeland med planlagt utvikling. Videre må også konsekvensene av Helgeland Havn innarbeides i strategiene.
Alt dette må legges til grunn for en ny vurdering av strategier for fergesamband, framtidige vegløsninger herunder fastlandsforbindelser, havneutvikling, jernbaneterminaler og flyplasstruktur på land sikt", heter det i det enstemmige vedtaket i Herøy formannskap.
Det var Herøy Arbeiderparti som la fram forslaget, hvor det også heter at Herøy kommune setter pris på at fastlandsforbindelsen Herøy/Dønna Alstahaug er foreslått utredet som KVU (konseptvalgutredning).
Flyplass Formannskapet kom også med innspill til Nasjonal Transportplan, hvor spesielt temaet "Fly" er viet stor oppmerksomhet:
1. Etterutredning der de samfunnsmessige konsekvensene vurderes på kort og lengre sikt ved en etablering av stor flyplass på Helgeland. Dette også med bakgrunn i de senere nyheter i forhold til etablering relatert til olje og gass, samt innspill fra Vefsn kommune hvor de ønsker Stokka som sitt alternativ til 2000 meters rullebane.
2. I forhold til en stor flyplass bør begge alternativer, Stokka og Hauan, utredes nærmere slik at alle forhold blir belyst relatert til oppdaterte tall i forhold til investeringskostnader inklusiv infrastruktur med mer. Videre bør de flyoperative anmerkninger/anførsler i avinorrapporten sjekkes ut.
3. Nordland fylkeskommune bør stille seg positiv til en etablering av en stor flyplass på Helgeland, men må holde åpent hvor denne skal lokaliseres, Stokka eller Hauan.
E6 og Nordlandsbanen Formannskapet mener også at E6 sør for Korgfjellet må prioriteres ved planlagte utbedringer av E6.
Dessuten mener formannskapet at styrings-/sikringssystemer snarest må innføres på Nordlandsbanen for å kunne overføre mer gods på bane fra Helgeland.