Etter mal fra Den gyldne omvei i Trøndelag ønsker reiselivsbedrifter i Herøy og Dønna å få laget en turistbrosjyre for området. Et selvoppnevnt interimsstyre vil også bygge nettverk mellom reiselivsbedriftene og i tillegg markedsføre nisjeprodukter fra området.
- Vi liker å framheve at Herøy og Dønna er vel verdt å besøke. Vi er stolte av det vi har. Det gjelder bare å få dette fram.
Interimsstyre Det sier Susanne Hilstad Solfjeld og ektemannen Dag Solfjeld i Tre Kalver på Solfjellsjøen Dønna og Elsa og Kjell Inge Jakobsen i Augustbryggo på Seløy i Herøy. Med seg har de kokk på Augustbrygga Sven Lindfors.
De kaller seg et selvoppnevnt interimsstyre, for å få dette samarbeidet igang.
Den Gyldne Omvei Det hele startet med en studietur til Inderøy i Nord-Trøndelag som har hatt suksess med Den Gyldne Omvei hvor reiselivet har gått sammen om å markedsføre avstikkeren utenom E6.
I dag er det laget brosjyrer, nettside og den prosjektet har selvsagt også egen side på facebook.
- Vi fikk informasjon og var på tur i området for å se hvordan de har lyktes.
Kan gjelde alle Da vi kom heim kom tanken om en felles brosjyre som kan gjelde alle reiselivsbedrifter i Herøy og Dønna, sier de fem i interimsstyret til Herøyfjerdingen.
For Dønna og Herøy har så absolutt sitt side stykke til Den Gyldne Omvei, nemlig avstikkeren fra Søvik til Herøy, over til Dønna og tilbake til Sandnessjøen.
Petter Dass-leden Den gylden omvei som herøyordfører Arnt Frode Jensen i sin tid kalte Petter Dassleden.
De fem initiativtakerne til dette samarbeidet mellom Herøy og Dønna har stor tro på utviklingen av en turist-brosjyre som ikke bare skal markedsføre vår omvei ut i øyan, men også reiselivsbedriftene i Dønna og Herøy.
- Tilbakemeldingene er positive, og vi har kontaktet de vi har oversikt over. Men det kan hende at det er noen vi ikke har rukket ut til.
Ta kontakt Derfor håper vi disse tar kontakt med oss, for vi tror alle ser nytten av en slik brosjyre.
Vi håper samtidig å bygge nettverk mellom reiselivsbedriftene i våre to kommuner for å gjøre hverandre gode.
Det er viktig å vite om hverandre og hva de andre kan tilby. Dermed kan vi markedsføre hverandre, sier Susanne Hilstad Solfjeld, Dag Solfjeld, Elsa og Kjell Inge Jakobsen.
Finansiering De har søkt Herøy og Dønna kommuner hver om tilskudd på 15.000 kroner til utgivelsen av brosjyren.
Hele prosjektet har en kostnad på 50.000 kroner og resten av finansieringen planlegges ved at hver av bedriftene som deltar i satsingen bidrar med 1000 kroner hver.
Initiativtakerne har dårlig tid, for brosjyren skal være klar til turistsesongen som nærmer seg med stormskritt.
Positiv ordfører Herøyordfører Arnt Frode Jensen er positiv til søknaden.
- Det er positivt at reiselivsbedriftene går sammen på denne måten. Men denne satsingen må også koble seg opp mot Helgeland Reiseliv, sier Jensen som syns det er greit at kommunen er med på dette.
Brosjyren skal innholde kart over områdene i Herøy og Dønna, der de ulike reiselivsbedriftene, badeplasser, kirker, turstier og severdigheter skal være merket av.
Spesielt format Dessuten skal de bedriftene som deltar i satsingen få plass til å presentere seg selv.
Brosjyren skal ha et spesielt format, slik at den kan puttes i lommen, nemlig 12 X 12 centimeter.
Småskala-produksjon I forlengelsen av brosjyren tenker initiativtakerne å markedsføre ulike nisjeprodukter i våre to kommuner.
- Mange driver med håndverk i småskala som bør trekkes fram. Som lefsebaking og annen matproduksjon.
Turistene som besøker oss er gjerne ute etter lokale spesialiteter, sier de fem i interimsstyret til Herøyfjerdingen.
Interimsstyre Det sier Susanne Hilstad Solfjeld og ektemannen Dag Solfjeld i Tre Kalver på Solfjellsjøen Dønna og Elsa og Kjell Inge Jakobsen i Augustbryggo på Seløy i Herøy. Med seg har de kokk på Augustbrygga Sven Lindfors.
De kaller seg et selvoppnevnt interimsstyre, for å få dette samarbeidet igang.
Den Gyldne Omvei Det hele startet med en studietur til Inderøy i Nord-Trøndelag som har hatt suksess med Den Gyldne Omvei hvor reiselivet har gått sammen om å markedsføre avstikkeren utenom E6.
I dag er det laget brosjyrer, nettside og den prosjektet har selvsagt også egen side på facebook.
- Vi fikk informasjon og var på tur i området for å se hvordan de har lyktes.
Kan gjelde alle Da vi kom heim kom tanken om en felles brosjyre som kan gjelde alle reiselivsbedrifter i Herøy og Dønna, sier de fem i interimsstyret til Herøyfjerdingen.
For Dønna og Herøy har så absolutt sitt side stykke til Den Gyldne Omvei, nemlig avstikkeren fra Søvik til Herøy, over til Dønna og tilbake til Sandnessjøen.
Petter Dass-leden Den gylden omvei som herøyordfører Arnt Frode Jensen i sin tid kalte Petter Dassleden.
De fem initiativtakerne til dette samarbeidet mellom Herøy og Dønna har stor tro på utviklingen av en turist-brosjyre som ikke bare skal markedsføre vår omvei ut i øyan, men også reiselivsbedriftene i Dønna og Herøy.
- Tilbakemeldingene er positive, og vi har kontaktet de vi har oversikt over. Men det kan hende at det er noen vi ikke har rukket ut til.
Ta kontakt Derfor håper vi disse tar kontakt med oss, for vi tror alle ser nytten av en slik brosjyre.
Vi håper samtidig å bygge nettverk mellom reiselivsbedriftene i våre to kommuner for å gjøre hverandre gode.
Det er viktig å vite om hverandre og hva de andre kan tilby. Dermed kan vi markedsføre hverandre, sier Susanne Hilstad Solfjeld, Dag Solfjeld, Elsa og Kjell Inge Jakobsen.
Finansiering De har søkt Herøy og Dønna kommuner hver om tilskudd på 15.000 kroner til utgivelsen av brosjyren.
Hele prosjektet har en kostnad på 50.000 kroner og resten av finansieringen planlegges ved at hver av bedriftene som deltar i satsingen bidrar med 1000 kroner hver.
Initiativtakerne har dårlig tid, for brosjyren skal være klar til turistsesongen som nærmer seg med stormskritt.
Positiv ordfører Herøyordfører Arnt Frode Jensen er positiv til søknaden.
- Det er positivt at reiselivsbedriftene går sammen på denne måten. Men denne satsingen må også koble seg opp mot Helgeland Reiseliv, sier Jensen som syns det er greit at kommunen er med på dette.
Brosjyren skal innholde kart over områdene i Herøy og Dønna, der de ulike reiselivsbedriftene, badeplasser, kirker, turstier og severdigheter skal være merket av.
Spesielt format Dessuten skal de bedriftene som deltar i satsingen få plass til å presentere seg selv.
Brosjyren skal ha et spesielt format, slik at den kan puttes i lommen, nemlig 12 X 12 centimeter.
Småskala-produksjon I forlengelsen av brosjyren tenker initiativtakerne å markedsføre ulike nisjeprodukter i våre to kommuner.
- Mange driver med håndverk i småskala som bør trekkes fram. Som lefsebaking og annen matproduksjon.
Turistene som besøker oss er gjerne ute etter lokale spesialiteter, sier de fem i interimsstyret til Herøyfjerdingen.