Torsdag 9. februar skal ordfører Arnt Frode Jensen møte Nordland Fylkeskommune, Statens veivesen og Boreal Transport om ferjetilbudet til Herøy. Jeg har store forventinger til at vi etter møtet er i gang med å lete etter en ferje som håndterer trafikken bedre fram til 2014, sier Jensen.
Møtet 9. februar har kommet i stand fordi næringslivet og befolkningen i Herøy ikke kan leve med dagens ferjemateriell fram til 1. januar 2014, når de nye ferjene kommer.
Store forventninger
Med på møtet blir også fabrikksjef Kjell Stokbakken ved Marine Harvest i Herøy.
- Jeg har store forventninger om at Statens veivesen etter møtet er i gang med å lete etter en større ferje til sambandet.
En stor ferje som kan takle trafikken fram til 2014, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.
Og han fortsetter:
- Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra reisende om at vi trenger å få på plass en større ferje som også går når den skal.
En større ferje som kan takle dagens trafikk på herøysambandet inntil den nye anbudsperioden som gjelder fra 1. januar 2014, sier ordfører Arnt Frode Jensen.
Fra da er det klart at vi får to 50-bilers ferjer, som også vil ha kafé om bord.
Men ordføreren er opptatt av å finne en løsning i dag på de problemer de reisende opplever.
Voldsom økning
- Dette er et krav vi har meldt inn til myndighetene tidligere.
Utviklingen i herøysambandet er voldsom fra 50.000 personbilenheter (pbe) i 2004 til 150.000 pbe som vi ligger an til for 2011.
Og trafikken blir bare øke enda mer og vi vil ikke ha det slik det er i dag. I tillegg sier statistikken at 1600 til 1700 biler ble stående igjen i sambandet i fjor.
Mørketall
Men jeg tror det er store mørketall i denne sistnevnte statistikken, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Trafikken over dønnasambandet har ligget stabilt rundt 140.000 pbe i mange år, mens herøysambandet er økt jevnt siden ferjeleiet på Flostad ble åpnet i 2004.
2011 var også det første året at trafikken over Flostad var større enn på dønnasambandet.
Store sammen
Det er ellers interessant å notere seg at dersom man ser våre to ferjesamband samlet er trafikken formidabel.
Så stor at Horn-Aldalsvåg nærmest bare blir en parentes, og et tankekors med tanke på at Alstahaug kommune valgte å prioritere forbindelsen mot Brønnøysund foran tunnell fra Herøy/Dønna.
Store forventninger
Med på møtet blir også fabrikksjef Kjell Stokbakken ved Marine Harvest i Herøy.
- Jeg har store forventninger om at Statens veivesen etter møtet er i gang med å lete etter en større ferje til sambandet.
En stor ferje som kan takle trafikken fram til 2014, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.
Og han fortsetter:
- Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra reisende om at vi trenger å få på plass en større ferje som også går når den skal.
En større ferje som kan takle dagens trafikk på herøysambandet inntil den nye anbudsperioden som gjelder fra 1. januar 2014, sier ordfører Arnt Frode Jensen.
Fra da er det klart at vi får to 50-bilers ferjer, som også vil ha kafé om bord.
Men ordføreren er opptatt av å finne en løsning i dag på de problemer de reisende opplever.
Voldsom økning
- Dette er et krav vi har meldt inn til myndighetene tidligere.
Utviklingen i herøysambandet er voldsom fra 50.000 personbilenheter (pbe) i 2004 til 150.000 pbe som vi ligger an til for 2011.
Og trafikken blir bare øke enda mer og vi vil ikke ha det slik det er i dag. I tillegg sier statistikken at 1600 til 1700 biler ble stående igjen i sambandet i fjor.
Mørketall
Men jeg tror det er store mørketall i denne sistnevnte statistikken, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Trafikken over dønnasambandet har ligget stabilt rundt 140.000 pbe i mange år, mens herøysambandet er økt jevnt siden ferjeleiet på Flostad ble åpnet i 2004.
2011 var også det første året at trafikken over Flostad var større enn på dønnasambandet.
Store sammen
Det er ellers interessant å notere seg at dersom man ser våre to ferjesamband samlet er trafikken formidabel.
Så stor at Horn-Aldalsvåg nærmest bare blir en parentes, og et tankekors med tanke på at Alstahaug kommune valgte å prioritere forbindelsen mot Brønnøysund foran tunnell fra Herøy/Dønna.