Fra 1. januar skal den nye ambulansebåten som skal erstatte Herøygutten være operativ fra stasjonen på Bjørn. Samtidig skal mannskapet gå over fra tre-skift- til to-skiftsordning.
Ordningen er så dårlig at vi sterkt vurderer andre jobber, sier mannskapet på Herøygutten.
Ordningen er så dårlig at vi sterkt vurderer andre jobber, sier mannskapet på Herøygutten.
Det er ikke hensynet til seg selv som gjør at førsteskipper Odd Olsen, skipperkollega Leif Meisler og matros Johnny Olsen går ut med dette.
Befolkningen vil lide - Det er befolkningen i Herøy og Dønna som blir skadelidende, for vi frykter at det blir et stadig gjennomtrekk av folk om bord i båten.
Og det er beklagelig, for dette er et svært krevende område å betjene.
Kystverket har karakterisert dette som det mest krevende området på kysten, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen til Herøyfjerdingen.
Har solgt huset Sistnevnte har allerede solgt huset på grunn av avtalen og usikkerheten dette medfører.
Den tredje av skipperne, Helge Eriksen, sa straks nei til å bli med videre på den nye ambulansebåten da han så avtalen de ble forelagt.
- Vi tror ikke dette området egner seg til en rekrutteringsbåt.
For den nye båten skal ha dobbelt så stor fart (opptil 40 knop), samtidig som båten blir mye lettere, sier de tre vi treffer om bord.
Å operere i vårt farvann i dårlig vær og stor fart, krever sin mann.
Nye folk inn som vikarer De viser blant annet til de andre båtene til Redningsselskapet som kjører med 2-skiftsordning.
- Her er sykefraværet oppe i 9 prosent og det betyr nye folk inn som vikarer, legger de til.
Mannskapet på Herøygutten har omtrent ikke sykefravær. Når noen er syke, gjør 3-skiftsordningen det mulig å dekke opp for hverandre.
Ingen ønsker å fortsette Alle om bord har fått tilbud om jobb på den nye ambulansebåten, men betingelsene for å bli med videre er så dårlige at ingen ønsker å fortsette.
En av de seks ansatte har allerede sluttet og funnet seg annen jobb.
- Vi vurderer alle å gjøre det samme. Vi kommer til å få 182 arbeidsdøgn, mens de vi bor sammen med på vaktstua og kjører ambulansebil skal jobbe 98 døgn.
Lite attraktivt Noe også den ambulansearbeideren som følger båten også får, ettersom vedkommende har annen arbeidsgiver, sier de tre ansatte på Herøygutten.
De har flere eksempler på at det er svært lite attraktivt å jobbe 2-skiftsordning på disse båtene.
- Da det ble lyst ut ferievikarer i 2008 fikk vi ikke en eneste henvendelse på utlysningen. Helt stille var det.
Storm av henvendelser med tre skift Da vi la om til 3-skiftsordning og lyste ut igjen, var det en storm av henvendelser, sier de tre engasjert.
De får medhold i sine synspunkter fra sin organisasjon, men har ikke fått drahjelp fra Herøy kommune.
- Vi har hatt møter med kommunen, men vi syns ikke engasjementet derfra har vært sterkt nok.
Fare for stillingene i Herøy Det er stor fare for at seks stillinger, tre av disse skatter til Herøy, forsvinner. For vi ser oss alle om etter andre jobber, og det kan medføre flytting, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen videre.
- Sjøloven er for folk på båt i fart. Da har disse blant annet 80.000 kroner i sjømannsfradrag.
- Det får ikke vi. Da er vi plutselig ansatt på land. Og de andre båtene til Redningsselskapet er ikke underlagt 10 minutters reaksjonstid, sier Odd Olsen.
Helgelandssykehusets feil Det siste betyr at uansett hva de på vakt foretar seg, skal det ikke ta mer enn 10 minutter fra alarmen går til båten legger fra kai på Bjørn.
De mener feilen for det kommende systemet ligger hos Helgelandssykehuset.
- Helgelandssykehuset har holdt tilbake opplysninger overfor Redningsselskapet. Det tør vi si og det står vi for, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen.
Holdt utenfor De mener de har blitt holdt helt utenfor i planleggingen av den nye ordningen.
- Vi ble hele tiden fortalt at vi ikke skulle merke noen forskjell med innføringen av nytt anbud. Når vi så hvordan dette ble, tok vi det opp.
Oppgitte Men da blir vi møtt med: Kan dere bevise at vi sa noe annet? sier mannskapet lettere oppgitt.
De andre to gjenværende på Herøygutten er skipper Helge Eriksen og matros Haakon Lorentzen. De hadde fri da Herøyfjerdingen var om bord fredag. ------------------------------------------------------------ FAKTA: - Det er Det Norske Redningsselskapet som har fått anbudet på det tre ambulansebåtene som skal stasjoneres på henholdsvis Bjørn fra 1. januar, Vega (1. mars) og Rødøy (1. mai).
- Det er det eneste området redningsselskapet har fått anbud på og mannskapet på Herøygutten har fått tilbud om fortsatt jobb på den nye ambulansebåten men på helt andre betingelser enn de har i dag.
- Det innebærer at de seks om bord i Herøygutten må bytte bort ordningen med tre skift med to-skiftsordning.
- Dermed skal ambulansemannskapet ha samme ordning som ansatte på båter i fart, til tross for at de jobber og har sin beredskap på land på basestasjonen på Bjørn.
- Redningsselskapet mener at disse skal underlegges Sjøloven, på lik linje med selskapets andre ansatte på båt.
- Mannskapene på ambulansebåter alle andre steder går tre-skiftsordning. Mannskapet på Herøygutten og deres organisasjon mener at Sjøloven gjelder for mannskaper på båt i fart.
Befolkningen vil lide - Det er befolkningen i Herøy og Dønna som blir skadelidende, for vi frykter at det blir et stadig gjennomtrekk av folk om bord i båten.
Og det er beklagelig, for dette er et svært krevende område å betjene.
Kystverket har karakterisert dette som det mest krevende området på kysten, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen til Herøyfjerdingen.
Har solgt huset Sistnevnte har allerede solgt huset på grunn av avtalen og usikkerheten dette medfører.
Den tredje av skipperne, Helge Eriksen, sa straks nei til å bli med videre på den nye ambulansebåten da han så avtalen de ble forelagt.
- Vi tror ikke dette området egner seg til en rekrutteringsbåt.
For den nye båten skal ha dobbelt så stor fart (opptil 40 knop), samtidig som båten blir mye lettere, sier de tre vi treffer om bord.
Å operere i vårt farvann i dårlig vær og stor fart, krever sin mann.
Nye folk inn som vikarer De viser blant annet til de andre båtene til Redningsselskapet som kjører med 2-skiftsordning.
- Her er sykefraværet oppe i 9 prosent og det betyr nye folk inn som vikarer, legger de til.
Mannskapet på Herøygutten har omtrent ikke sykefravær. Når noen er syke, gjør 3-skiftsordningen det mulig å dekke opp for hverandre.
Ingen ønsker å fortsette Alle om bord har fått tilbud om jobb på den nye ambulansebåten, men betingelsene for å bli med videre er så dårlige at ingen ønsker å fortsette.
En av de seks ansatte har allerede sluttet og funnet seg annen jobb.
- Vi vurderer alle å gjøre det samme. Vi kommer til å få 182 arbeidsdøgn, mens de vi bor sammen med på vaktstua og kjører ambulansebil skal jobbe 98 døgn.
Lite attraktivt Noe også den ambulansearbeideren som følger båten også får, ettersom vedkommende har annen arbeidsgiver, sier de tre ansatte på Herøygutten.
De har flere eksempler på at det er svært lite attraktivt å jobbe 2-skiftsordning på disse båtene.
- Da det ble lyst ut ferievikarer i 2008 fikk vi ikke en eneste henvendelse på utlysningen. Helt stille var det.
Storm av henvendelser med tre skift Da vi la om til 3-skiftsordning og lyste ut igjen, var det en storm av henvendelser, sier de tre engasjert.
De får medhold i sine synspunkter fra sin organisasjon, men har ikke fått drahjelp fra Herøy kommune.
- Vi har hatt møter med kommunen, men vi syns ikke engasjementet derfra har vært sterkt nok.
Fare for stillingene i Herøy Det er stor fare for at seks stillinger, tre av disse skatter til Herøy, forsvinner. For vi ser oss alle om etter andre jobber, og det kan medføre flytting, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen videre.
- Sjøloven er for folk på båt i fart. Da har disse blant annet 80.000 kroner i sjømannsfradrag.
- Det får ikke vi. Da er vi plutselig ansatt på land. Og de andre båtene til Redningsselskapet er ikke underlagt 10 minutters reaksjonstid, sier Odd Olsen.
Helgelandssykehusets feil Det siste betyr at uansett hva de på vakt foretar seg, skal det ikke ta mer enn 10 minutter fra alarmen går til båten legger fra kai på Bjørn.
De mener feilen for det kommende systemet ligger hos Helgelandssykehuset.
- Helgelandssykehuset har holdt tilbake opplysninger overfor Redningsselskapet. Det tør vi si og det står vi for, sier Odd Olsen, Leif Meisler og Johnny Olsen.
Holdt utenfor De mener de har blitt holdt helt utenfor i planleggingen av den nye ordningen.
- Vi ble hele tiden fortalt at vi ikke skulle merke noen forskjell med innføringen av nytt anbud. Når vi så hvordan dette ble, tok vi det opp.
Oppgitte Men da blir vi møtt med: Kan dere bevise at vi sa noe annet? sier mannskapet lettere oppgitt.
De andre to gjenværende på Herøygutten er skipper Helge Eriksen og matros Haakon Lorentzen. De hadde fri da Herøyfjerdingen var om bord fredag. ------------------------------------------------------------ FAKTA: - Det er Det Norske Redningsselskapet som har fått anbudet på det tre ambulansebåtene som skal stasjoneres på henholdsvis Bjørn fra 1. januar, Vega (1. mars) og Rødøy (1. mai).
- Det er det eneste området redningsselskapet har fått anbud på og mannskapet på Herøygutten har fått tilbud om fortsatt jobb på den nye ambulansebåten men på helt andre betingelser enn de har i dag.
- Det innebærer at de seks om bord i Herøygutten må bytte bort ordningen med tre skift med to-skiftsordning.
- Dermed skal ambulansemannskapet ha samme ordning som ansatte på båter i fart, til tross for at de jobber og har sin beredskap på land på basestasjonen på Bjørn.
- Redningsselskapet mener at disse skal underlegges Sjøloven, på lik linje med selskapets andre ansatte på båt.
- Mannskapene på ambulansebåter alle andre steder går tre-skiftsordning. Mannskapet på Herøygutten og deres organisasjon mener at Sjøloven gjelder for mannskaper på båt i fart.