En trafikktelling så langt tilbake som 2003 viser at det i løpet av et døgn passerte 1400 biler på strekningen kommunehuset - sentralskolen. Det var før ferjeleiet på Flosta ble åpnet og i sommer skal det gjennomføres ny telling.
Det er grunn til å tro at trafikkøkningen har vært meget stor gjennom sentrum og over den smale Herøysundbrua.
Over den samme brua ferdes skolebarn og andre myke trafikkanter, sammen med en god del tungtrafikk fra både Polar Seafood og Marine Harvest.
Siden trafikktellingen 27. januar 2003 er blant annet ferjeleiet flyttet til Flosta.
Strekkmetall Det er fortsatt ikke avklart om man kan bygge videre på kommunens innspill overfor Statens veivesen om en strekkmetallkonstruksjon som kan henges på utsiden av for eksempel autovernet.
Statens veivesen skal undersøke om dette er mulig løsning før Herøy kommune eventuelt tar kontakt med grunneierne.
Kommunen har dessuten engasjert firma Aas-Jakobsen til å utarbeide et forprosjekt til ny bru over Herøysundet. (tidligere vist her på nettsiden)
På møtet mellom Herøy kommune og Statens veivesen 23. mai var det enighet om at den foreslåtte løsningen var god og at man skulle gå videre med den.
Kommunen kontakter Aas-Jakobsen for å få ferdigstilt forprosjekt som skal inneholde et kostnadsoverslag.
Utvide veien til Hestøya Herøy kommune jobber også med å få utvidet riksvei 828 til Hestøya, hvor som kjent Marine Harvest holder til.
Denne veien er smal og har stor trafikkbelastning med mange vogntog. Statens veivesen har ikke avsatt midler til utvidelse av denne veien.
Herøy kommune må først utarbeide reguleringsplan for masseuttak på Øksningan slik at masse er tilgjengelig.
Er mulighet økonomisk er å utvide veien bit for bit ved vedlikeholdsmidler.
Veien glir ut I forbindelse med bygging av gang- og sykkelvei mellom Silvalen og nedlagte Nord-Herøy skole på slutten av 1990-tallet ble veien utvidet. Det ble da brukt fyllmasser med andre egenskaper enn den opprinnelige veien.
Det har ført til at det, speselt om vinteren, er store høydeforskjeller mellom midtlinjen og veikanten mot øst.
De siste par årene har den eldste delen av veien fått betydelige skader og det kan virke som om deler av veien er i ferd med å skli ut. Dette var en ting Herøy kommune også tok opp under møte med Statens veivesen 23. mai.
På det samme møtet orienterte også kommunen veivesenet om arbeidet med fastlandsforbindelse.
Over den samme brua ferdes skolebarn og andre myke trafikkanter, sammen med en god del tungtrafikk fra både Polar Seafood og Marine Harvest.
Siden trafikktellingen 27. januar 2003 er blant annet ferjeleiet flyttet til Flosta.
Strekkmetall Det er fortsatt ikke avklart om man kan bygge videre på kommunens innspill overfor Statens veivesen om en strekkmetallkonstruksjon som kan henges på utsiden av for eksempel autovernet.
Statens veivesen skal undersøke om dette er mulig løsning før Herøy kommune eventuelt tar kontakt med grunneierne.
Kommunen har dessuten engasjert firma Aas-Jakobsen til å utarbeide et forprosjekt til ny bru over Herøysundet. (tidligere vist her på nettsiden)
På møtet mellom Herøy kommune og Statens veivesen 23. mai var det enighet om at den foreslåtte løsningen var god og at man skulle gå videre med den.
Kommunen kontakter Aas-Jakobsen for å få ferdigstilt forprosjekt som skal inneholde et kostnadsoverslag.
Utvide veien til Hestøya Herøy kommune jobber også med å få utvidet riksvei 828 til Hestøya, hvor som kjent Marine Harvest holder til.
Denne veien er smal og har stor trafikkbelastning med mange vogntog. Statens veivesen har ikke avsatt midler til utvidelse av denne veien.
Herøy kommune må først utarbeide reguleringsplan for masseuttak på Øksningan slik at masse er tilgjengelig.
Er mulighet økonomisk er å utvide veien bit for bit ved vedlikeholdsmidler.
Veien glir ut I forbindelse med bygging av gang- og sykkelvei mellom Silvalen og nedlagte Nord-Herøy skole på slutten av 1990-tallet ble veien utvidet. Det ble da brukt fyllmasser med andre egenskaper enn den opprinnelige veien.
Det har ført til at det, speselt om vinteren, er store høydeforskjeller mellom midtlinjen og veikanten mot øst.
De siste par årene har den eldste delen av veien fått betydelige skader og det kan virke som om deler av veien er i ferd med å skli ut. Dette var en ting Herøy kommune også tok opp under møte med Statens veivesen 23. mai.
På det samme møtet orienterte også kommunen veivesenet om arbeidet med fastlandsforbindelse.