Det var ganske så fullt i aulaen i Herøy sentralskole da over 180 ansatte innen undervisnings-etaten i Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna benket seg til for å lære å bli flinkere til å undervise i lesing.
 
"Lesing som grunnleggende ferdighet" var tema for kurset som ble ledet av universitetslektor Lise Helgevold og Åse Kathrine Gjertsen fra Lesesenteret - tilknyttet Universitetet i Stavanger.
 
Lise Helgevold innledet med å ta pedagogene med på spørsmålet "Hva er lesing"?
 
Hun svarte selv med å si at det er helt umulig å snakke om lesing som grunnleggende ferdighet uten å snakke om grunnleggende ferdighet i språk:
 
Henger nøye sammen
- Å lese, å uttrykke seg muntlig og å uttrykke seg skriftlig henger nøye sammen, sa Helgevold som la til at det i dag ville bli mest fokus på lesing.
 
Hun minnet om at da hun selv var ung - og tilhørerne i salen - var det nok å kunne gjenfortelle en tekst. Da var man flinke.
 
- Dette holder ikke i dag. Man må også kunne bruke det som står i teksten i livet. Teksten er til for at man skal ta innholdet med inn i det virkelige livet, sa Lise Helgevold.
 
PISA
Hun viste til den mye omtalte PISA-undersøkelsen som slår fast at ungene i Norge ligger dårlig an i leseferdighet sammenlinket med andre land.
 
- I forhold til alt vi spytter i undervisning er dette for dårlig. Vi må se nøye på hva vi gjør i klasserommet.
 
Ofte kan små endringer gjøre store utslag. Men hvordan lærer vi elevene opp til å bruke teksten - og ikke bare kunne gjenfortelle den? spurte universitetslektoren forsamlingen.
 
- Vi må forstå og kunne bruke de tekstene man holder på med.
 
Å forstå er ofte problemet, uttalte Helgevold og la på et lysark som viste de tre aspektene i leseforståelse.
 
Tre nivåer i leseforståelse
Og sa - før hun gikk dypere inn i de tre aspektene (nivåene):
 
- Det er en forbrytelse å la de svakeste bare få holde på med det laveste nivået! Da har vi stoppet utviklingen til eleven.
 
Nivå 1 (laveste nivå): Å kunne finne informasjon fra en tekst.
Nivå 2: Å kunne kombinere. tolke og reflektere over informasjonen.
Nivå 3: Å kunne reflektere selvstendig omkring tekstens form og innhold.
 
Så spurte Helgevold lærerne:
Hvor ofte lar dere elevene få reflektere over tekstens innhold?
 
Før hun la til:
Refleksjon er avgjørende for god læring. Å finne - tolke og å reflektere er viktig i dette arbeidet, sa Helgevold og fortsatte å snakke om lesestrategier.