Det foreligger ingen innstillinger til valgene, men til mange av sakene er det kommet forslag til representanter. Det gjelder blant annet valg av grendeutvalg i de ulike kretsene av kommunen. Sak 52/07:

VALG AV GRENDEUTVALG FOR SANDVÆR KRETS

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Med brev av 07.09.07 ble det sendt melding til grendeutvalget med anmodning om å komme

med forslag på representanter til valg av grendeutvalg høsten 2007 – høsten 2011.

Det ble anmodet om å komme med forslag på leder, nestleder og sekretær, samt 3 vararepresentanter:

Fristen ble satt til 20.september:

Det er kommet slik tilbakemelding:

Representanter:

Britt Torill Edvardsen – leder

Jim Jacobsen – nestleder

Bergljot  Johansen – sekretær

Vararepresentanter:

Rolf Sæther

Jørgine Jenssen

Willy Jacobsen

Sak 53/07:

VALG AV GRENDEUTVALG FOR HUSVÆR KRETS

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Med brev av 07.09.07 ble det sendt melding til grendeutvalget med anmodning om å komme

med forslag på representanter til valg av grendeutvalg høsten 2007 – høsten 2011.

Det ble anmodet om å komme med forslag på leder, nestleder og sekretær, samt 3 vararepresentanter:

Fristen ble satt til 20.september:

Sak 54/07:

VALG AV GRENDEUTVALG FOR BRASØY  KRETS

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning: Med brev av 07.09.07 ble det sendt melding til grendeutvalget med anmodning om å komme

med forslag på representanter til valg av grendeutvalg høsten 2007 – høsten 2011.

Det ble anmodet om å komme med forslag på leder, nestleder og sekretær, samt 3 vararepresentanter:

Fristen ble satt til 20.september:

Det er kommet slik tilbakemelding:

Representanter:

Eilif Edvardsen – leder

Bernt Hanssen – nestleder

Liv Storholm – sekretær

Vararepresentanter:

Inger Nilsen

Ann Grete Edvardsen

Svein Arne Olsen

Sak 55/07:

VALG AV GRENDEUTVALG FOR SELØY/STAULEN KRETS

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning: Med brev av 07.09.07 ble det sendt melding til grendeutvalget med anmodning om å komme

med forslag på representanter til valg av grendeutvalg høsten 2007 – høsten 2011.

Det ble anmodet om å komme med forslag på leder, nestleder og sekretær, samt 3 vararepresentanter:

Fristen ble satt til 20.september:

Det er kommet slik tilbakemelding:

Representanter:

Elsa Jakobsen

Kirsti J. Karlsen

Birgitte Andreassen

Vararepresentanter:

Anders Østenson

Frode Mathisen

Roald Mortensen

Det er ikke kommet tilbakemelding på leder, nestleder og sekretær.

Sak 56/07:

VALG AV GRENDEUTVALG I ØKSNINGAN KRETS

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning: Med brev av 07.09.07 ble det sendt melding til grendeutvalget med anmodning om å komme

med forslag på representanter til valg av grendeutvalg høsten 2007 – høsten 2011.

Det ble anmodet om å komme med forslag på leder, nestleder og sekretær, samt 3 vararepresentanter:

Fristen ble satt til 20.september:

Det er kommet slik tilbakemelding:

Representanter:

Yngve Magnussen

Lisbeth Larsen

Silje Sandstrak

Det er ikke kommet forslag på leder, nestleder og sekretær, samt vararepresentanter.

Sak 57/07:

VALG TIL FYLKESKRETSEN AV KOMMUNENES SENTRALFORBUND

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Med brev av 14.09.07 fra Kommunenes Sentralforbund har kommunen mottatt anmodning

om valg av representant(er) til fylkeskretsen av Kommunenes Sentralforbund.

Kommunens representanter til Fylkesmøtet velges i konstituerende møte. 

Kommunens representant(er) velges blant de faste kommunestyrerepresentanter og ordføreren

bør være blant representantene.

Hver kommune velger representanter på bakgrunn av folketallet

pr. 1.1. det år valg til kommunestyret avholdes, etter følgende skala:

Inntil 5000 innbyggere – 1 representant.

Fylkesmøtet for Nordland er fastsatt til 13. – 14.11.07.

For inneværende periode har Arnt-Frode Jensen vært valgt til representant, mens Laila Furu Vold

har vært vararepresentant.

Sak 58/07:

VALG AV KONTROLLUTVALG 

HØSTEN 2007 – HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Kommunelovens § 77, samt rundskriv H-10/07 fra Kommunal- og Regionaldepartementet.

Kommunestyret velger selv et kontrollutvalg til å forestå det løpende tilsyn med den kommunale

forvaltning på sine vegne.  Utvalget skal ha minst 3 medlemmer. Kommunestyret velger selv

medlemmer og varamedlemmer til utvalget, og blant medlemmene leder og nestleder.

Minst et av utvalgets medlemmer skal velges blant kommunestyrets medlemmer.  Utvalgets

leder har møte- og talerett i kommunestyret når utvalgets saker behandles,

I Herøy kommune har kontrollutvalget 5 medlemmer, jfr vedtak i K-styre 07.06.07 – sak 26/07.

Utelukket fra valg er ordfører, varaordfører, medlem og varamedlem av formannskap, medlem og varamedlem av kommunal nemnd med beslutningsmyndighet, samt ansatte i kommunen.

Kontrollutvalget skal påse at kommunes regnskaper blir revidert på en betryggende måte, samt at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak.

Kontrollutvalget skal rapportere resultatene av sitt arbeid til kommunestyre, men før en sak

rapporteres til kommunestyret skal den være forelagt administrasjonssjefen til uttalelse.

Sak 59/07:

VALG AV KLAGENEMND

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag : Forvaltningslovens § 28.

Klagenemnda i Herøy har 5 medlemmer valgt av kommunestyret.  Den er klagenemnd etter

forvaltningslovens § 28 2.ledd og behandler og avgjør klager på vedtak gjort av rådmannen

eller politiske organ i Herøy kommune.

Dette gjelder ikke saker hvor andre instanser, f eks fylkesmannen, er klageinstans eller hvor

kommunestyret har fattet vedtak.

Klagenemnda er også klagenemnd etter kommunehelsetjenesteloven, barnevernsloven,

sosialtjenesteloven og smittevernloven.

Leder og nestleder velges av kommunestyret.

Sak 60/07:

VALG AV KLIENTUTVALG 

HØSTEN 2007 -  HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Politisk styringssystem og delegeringsreglement – K-sak 26/07.

Jfr. vedtak i kommunestyret 07.06.07 – sak 26/07 – oppnevnes 5 medlemmer til

klientutvalg etter sosialtjenesteloven § 8-5a.

Leder og nestleder velges av kommunestyret

Sak 61/07:

VALG AV BYGDEBOKUTVALG

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Bygdebokutvalget startet i 1986 med utgivelse av Herøykalenderen.  Den er svært ettertraktet

og kjøpes av både Herøys innbyggere og utflyttede herøyfjerdinger.  Bygdebokutvalget har også stått for utgivelse av hefter med lokalhistorisk stoff som i sin tid ble innsamlet av Paul Solheim.

Utvalget har bestått av 3 medl. u/vara. og har vært oppnevnt uavhengig av politisk tilhørighet.

For inneværende periode har utvalget bestått av:

1) Brith Jakobsen

2) Gerd Sjåvik

3) Helge Lenning

Sak 62/07:

VALG AV REPRESENTANT TIL OPPNEVNINGSUTVALGET -  KONFLIKTRÅDET

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Lov om megling i konfliktråd (konfliktsrådsloven) av 15.03.1991 nr. 3.

Jfr. 3 i konfliktsrådsloven skal det oppnevnes konfliktsrådsmeglere for hver kommune.

Meglerne oppnevnes av en representant utpekt av kommunestyret og en representant fra

politiet og konfliktsrådslederen (oppnevningsutvalg).

Oppnevnelsen gjelder for en periode på 4 år.

Med brev mottatt 22.06.07 fra Konfliktrådet på Helgeland  anmodes om at det oppnevnes

representant i oppnevningsutvalget for nye meglere til konfliktrådet for neste valgperiode.

Oppnevningsutvalgets representant vil bare bli kontaktet dersom det er aktuelt å skifte ut megler eller øke antall meglere i kommunen.

Sak 63/07:

VALG AV VALGSTYRE

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Valgloven nr. 57 av 28.06.2002,

                       samt rundskriv H-10/07 fra Kommunal- og Regionaldepartementet.

Jfr. valgloven § 4-1 skal det i hver kommune være et valgstyre som velges av

kommunestyret selv.

Jfr. vedtak i kommunestyret 07.06.07 – sak 26/07 – skal valgstyret i Herøy ha 7 medlemmer.

Ansvars- og myndighetsområde følger av loven m/forskrifter.

Leder og nestleder velges av kommunestyret.

Sak 64/07:

VALG AV HEIMEVERNSNEMND - 2008 - 2011

Lovgrunnlag: Lov om heimevernet av 17.07.1953 nr. 28,

                       samt rundskriv H-10/07 fra Kommunal- og Regionaldepartementet.

I hver kommune skal det være en kommunal heimevernsnemnd med rådgivende myndighet.

Nemnda skal ha som medlemmer:

2 medlemmer oppnevnt av kommunestyret

1 medlem fra den lokale politimyndighet

Nemnda velger selv leder og sekretær blant nemndas medlemmer.

Nemndene skal tre i funksjon 1.januar og har en funksjonstid på 4 år.

Kommunestyrets ansvar er å velge/oppnevne to medlemmer til nemnda.

Det stilles ikke krav til at medlemmene er kommunestyrerepresentanter.

Den kommunale heimevernsnemnd er en del av Heimevernets organisasjon, og at kommunestyrets

ansvar er knyttet opp til valget/oppnevningen av to representanter.

Sak 65/07:

VALG AV FJELLSTYRE

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Fjelloven av 06.06.1975 nr. 31,

                      samt rundskriv H-10/07 fra Kommunal- og Regionaldepartementet.

Fjellstyret et en lovpålagt statlig nemnd på kommunenivå, jfr. ovennevnte rundskriv.

Fjellstyret skal ha 5 medlemmer med personlige varamedlemmer. 

Medlemmene velges av kommunestyret som også velger leder og nestleder.

Kommunestyret skal sørge for at jakt- og friluftsinteresserte blir representert.

Sak 66/07:

VALG AV REPR. TIL REISELIVSORGANISASJONER

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

For inneværende periode har Anne-Lise Gjengaar vært kommunes representant, med Gunn Dahl som vararepresentant.

Sak 67/07:

VALG AV OVERFORMYNDERI

Saksutredning:

Lovgrunnlag:  Lov om vergemål for umyndige av 22.april 1927 nr. 3.

§ 19.  I hver by og i hvert herred skal der være et overformynderi.

§ 20.  Overformynderiet har vanlig to overformyndere.  Det velges, en hvert annet år, av

           kommunen for fire år regnet fra 1.januar året etter valget.  Første gang velges to, den

           ene skal etter loddtrekning fratre etter to års tjeneste. 

           Hvert annet år velges for de følgende to år to varamenn til å gjøre tjeneste når noen

           av de valgte medlemmer er ugild eller har forfall.  Ordenen mellom medlemmene 

           bestemmes ved valget.

§ 21.  Til overformyndere eller varamenn kan bare velges vederheftige og duelige menn

          eller kvinner, som er valgbare ved kommunale valg, og har fylt 30 år.

Ved forrige oppnevning i kommunestyret 30.10.2003 – sak 95/03 ble det oppnevnt

2 representanter med 2 vararepresentanter og valget ble gjort for 2 år.  Det er ikke foretatt

nytt valg i samsvar med lovens § 20.

Sak 58/07:

VALG AV REPRESENTANT TIL SHMIL \'S REPRESENTANTSKAP

HØSTEN 2007 – HØSTEN 2011

Saksutredning:

Med brev av 30.08.07 fra SHMIL (Søndre Helgeland Miljøverk) har kommunen mottatt

anmodning om valg av nye represenstanter.

SHMIL ber om at det ved høstens valg av nye representanter til SHMIL’s representantskap

velges 2 personlige vara (1.vara og 1.vara) til hver representant.  Bakgrunnen for dette er at

det har vist seg å være vanskelig å få avholdt møtene fordi verken representanten eller vara

kan møte.

Selskapets representantskap er sammensatt av representanter fra eierkommunene i forhold til

folketallet slik at hver kommune for en representant pr. påbegynt 5000 innbygger.

For Herøy skal det velges 1 representant og 2 vararepresentanter.

Sak 59/07:

VALG AV REPR. - STYRET FOR YTRE HELGELAND KOMMUNEREVISJON

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

For inneværende periode har nestleder i kontrollutvalget vært kommunens representant

og leder i kontrollutvalget har vært vararepresentant.

De har vært valgt med navn - ikke funksjon.

Sak 70/07:

VALG AV FORMANNSKAPETS REPRESENTANT TIL FELLESRÅDET HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

For inneværende perioden har Laila Furu Vold vært kommunens representant og Bjørn N. Lund har vært vararepresentant.

Sak 71/07:

KONTROLLUTVALG FOR VIDEO-OMSETNING

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Kommunestyret godkjente i møte 14.02.2000 – sak 9/00 – konsesjonsbestemmelser

for omsetning og visning av film og videogram i Herøy.

I henhold til konsesjonsbestemmelsene skal det oppnevnes kontrollutvalg som skal

ha tilsyn med videoomsetningen i kommunen.

Utvalget har bestått av 3 medlemmer.

Sak 72/07:

SKATTEUTVALG

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag: Skattebetalingsloven av 21.november 1952 nr. 2.

I henhold til Politisk styringssystem og delegeringsreglement som ble vedtatt av kommunestyret

07.06.07 – sak 26/07 – skal det velges skatteutvalg.

Skatteutvalget skal være på minst 3 medlemmer og velges av kommunestyret.

Kommunestyret avgjør hvem som skal være leder og nestleder i utvalget (§ 42 nr. 3)

Avgjørelse om nedsettelse eller ettergivelse av skattekrav treffes av formannskapet etter

innstilling fra et utvalg på minst 3 medlemmer (skatteutvalg) som velges av kommunestyret.

Skatteutvalget har myndighet i saker som gjelder beløp inntil kr. 50.000.-.

Formannskapet har myndighet i saker som gjelder beløp inntil kr. 200.000.-.

Sak 73/07:

VALG AV BARNE- OG UNGDOMSRÅD

HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Valg av barne- og ungdomsråd ble første gang avviklet høsten 1999.

Politisk styringssystem og delegeringsreglement ble vedtatt av kommunestyret

07.06.07 – sak 26/07.

I henhold til dette består Barne- og ungdomsrådet av 5 representanter valgt av kommunestyret.

Barne- og ungdomsrådet er et rådgivende organ.

Sak 74/07:

VALG AV REPRESENTANTER TIL SAMARBEIDSUTVALGENE I BARNEHAGER OG SKOLER - HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Fram til nå har det vært Hovedutvalget for persontjenester som har foretatt valgene av kommunens representanter til samarbeidsutvalgene i barnehagene og skolene.

Nå som utvalget er borte, må et annet ”organ” foreta disse valgene.

1) I følge Opplæringsloven §11-1 skal det velges to (2) representanter fra hver skole.

    

11-1. Samarbeidsutval ved grunnskolar

       Ved kvar grunnskole skal det vere eit samarbeidsutval med to representantar for undervisningspersonalet, ein for andre tilsette, to for foreldrerådet, to for elevane og to for kommunen. Den eine av representantane for kommunen skal vere rektor ved skolen.

Da vi har rektor ved alle skolene, må det velges en (1) representant og en (1) vararepresentant til samarbeidsutvalgene ved:

            Husvær skole

            Herøy sentralskole

            Øksningan skole

            Seløy skole

2) Barnehageloven Kap. II § 4 sier at det skal være samarbeidsutvalg i barnehagen, og i gjeldende, kommunale vedtekter: pkt. 3.2 skal samarbeidsutvalget være sammensatt slik:

           

            Samarbeidsutvalget skal bestå av tre (3) medlemmer med vararepresentanter.

            Eierrepresentant velges av Hovedutvalg for persontjenester.

Su konstituerer seg selv.

Funksjonstiden for eierrepresentanten følger valgperioden.

Ut fra dette må det velges en (1) eierrepresentant, og en (1) vararepresentant til samarbeidsutvalgene ved:

            Silvalen barnehage

            Tenna barnehage.

For inneværende periode har disse bestått av:

Husvær skole:  Anne-Lise Pettersen (Vara:  Helge Zahl)

Herøy sentralskole: Heidi Nilsen (Vara:  Henry J. Sortland)

Øksningan skole: May-Brith Pedersen  (Vara:  Rolf Edvardsen)

Seløy skole: Kirsti J. Karlsen  (Vara:  Anne-Berit Hansen)

Silvalen barnehage: Hege Nordnes (Vara: Svein O. Heggheim)

Tenna barnehage: Ellinor Z. Johansen   (Vara: Halvard Jakobsen)

Sak 75/07: VALG AV ELDRERÅD HØSTEN 2007 - HØSTEN 2011

Saksutredning:

Lovgrunnlag:  Lov om kommunale og fylkeskommunale eldreråd (eldrerådsloven)

                        av 8.august 1991 nr. 76 med endring av 17.06.2005 nr. 58.

Jfr. § 1 skal det i hver kommune være et eldreråd som skal velges av kommunestyret

for valgperioden, og jfr. § 2 avgjør kommunestyret hvor mange medlemmer det skal ha.

Eldrerådet er et rådgivende organ for kommunen.

Ifølge reglement for eldreråd – vedtatt av kommunestyret 29.04.04 –  pkt. nr. 1 står det:

Eldrerådet skal ha 5 medlemmer og 5 varamedlemmer som oppnevnes av

kommunestyret. 3 medlemmer oppnevnes etter forslag fra Herøy pensjonistforening.

2 medlemmer oppnevnes på fritt grunnlag, helst blant personer som er spesielt interessert

i eldrepolitikk.

I følge loven § 2 står det at pensjonistforeninger har rett til å komme med forslag om

medlemmer til eldrerådet og at rådet velger selv leder og nestleder blant pensjonistene.

Eldrerådsloven er endret og jfr. § 4a kan kommunen vedta å opprette felles råd for eldre og menneske med nedsatt funksjonsevne.  Formannskapet behandlet sak om dette i møte 27.09.07

- sak 139/07 – og innstilling gikk på å opprette felles råd, men da den kom til behandling i kommunestyret 11.10.07 –  sak 41/07 - ble den utsatt.

Med bakgrunn i at det ikke er tatt stilling til om kommunen skal ha felles råd, må det velges nytt eldreråd i samsvar med reglementet, og Herøy pensjonistforening er med brev av 16.10.07 anmodet om å komme med forslag på 3 medlemmer.  Fristen er satt til 31.10.07.