Fra 1. januar blir det ny operatør og endrede fergeruter i sambandene Sandnessjøen – Bjørn – Løkta (Dønnasambandet) og Søvik - Austbø – Herøy – Brasøy (Herøysambandet).

Norled overtar driften fra dagens operatør Boreal. Begge sambandene betjenes av to ferger hver. En stor på 75 personbilenheter og en mindre på 50.

- Vi utvider kapasiteten en del, sammenlignet med i dag. I tillegg til noe økt frekvens, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande i en pressemelding fra Nordland fylkeskommune.

8-ferga tilbake
Fra Herøy er avgangen klokken åtte på morgenen gjeninnført, noe som lenge har vært et ønske fra kommunen.

- Dette har vært etterspurt lenge. Og vi har klart å løse det uten at det går ut over kveldsavgangene, noe som ofte står i motsetning til hverandre når man skal planlegge innenfor skiftplanene som skal gå opp med tillatt arbeidstid. Arbeidstiden er regulert med maksimal arbeidstid daglig, ukentlig og månedlig. Vi er godt fornøyd med å kunne imøtekomme en del av ønskene, sier fylkesråd Monika Sande.

God involvering
Det har vært en lang og omfattende prosess med de berørte kommunene. Sande opplever at man i all hovedsak er fornøyde med det nye tilbudet.
- Det er litt ulike behov som skal dekkes. Dermed blir ikke alle fornøyd med alt. Noen av innspillene har vi kunnet innfri. Mens andre ikke lar seg løse, blant annet grunnet pålagt hviletid hos mannskapet, sier Sande.

Egen ferje til Løkta
Nytt i det nye ruteoppsettet er blant annet at Løkta i større grad vil betjenes av direkterute, og ikke må inngå i trekantsambandet med Dønna. Dette klarer man ved å øke fra én til to ferger, noe som vil sikre både  bedre trafikkflyt og hyppigere frekvens.

- Dette er gunstig både for reisende fra Bjørn, og for de som bor på Løkta. Vi mener å ha laget et ruteopplegg som er mer effektivt enn i dagens løsning, utdyper Sande.

De fergene som skal gå i Herøysambandet er de eldre fergene Høgsfjord fra 1992 og Sjernarøy fra 1999.

Sjernarøy
- Byggeår: 1999
- Personbilenheter: 48
- Passasjerkapasitet: 200
- Toppfart 12 knop

Høgsfjord
- Byggeår 1992
- Passasjerkapasitet: 294
- Kapasitet biler: 75
- Kapasitet vogntog: 8
- Toppfart 13 knop

Norled
Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi, og har tatt frem løsninger som selskapet er alene om i verden. Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsetter for 2 milliarder kroner årlig. Selskapet har hovedkontor i Stavanger og kontorer i Bergen og Oslo. Norled er eid av det  canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management. 
Kilde: norled.no

Trykk her for å se den nye fergeruta som gjelder fra 1. januar 2023 i Herøysambandet.
Trykk her for å se den nye fergeruta som gjelder fra 1. januar 2023 i Dønnasambandet.