Herøy kommunestyre har sitt første møte i 2007 onsdag 11. april på folkebiblioteket. Les den komplette sakslista med saksutredninger og innstillinger.
Sak 1/07: FORSLAG TIL RETNINGSLINJER FOR TILDELING AV PRIS
TIL UNGE KUNSTNERE.
Saksutredning:
I møte den 05.10.06, under sak 28/06, vedtok kommunestyret at det skal opprettes en pris for unge kunstnere som skal deles ut i forbindelse med Herøydagene, og at det skal utarbeides retningslinjer for prisen.
Formannskapets innstilling:
1.Herøy kommune deler fortrinnsvis hvert år ut en pris på kr. 10.000 til unge kunstnere som enten er bosatt i eller kommer fra Herøy.
2.Tildelingen, som også omfatter diplom, skjer i forbindelse med Herøydagene hvor ordføreren foretar overrekkelsen.
3.Formålet med prisen er å gi kunstneren inspirasjon og større mulighet til å videreutvikle seg, og skal være en honnør til personer som gjør en god innsats innen kunsten på en eller annen måte.
4.Prisen tildeles kunstnere i en alder av til og med 30 år.
5. Prisen kan gis til bildende kunstnere, filmkunstnere, forfattere, brukskunstnere, musikere, scenekunstnere og andre som tilfredsstiller kunstneriske krav.
6. Hvis prisen et år ikke blir utbetalt, kan formannskapet avsette beløpet for senere tildeling. 7.Begrunnet forslag på kandidater til prisen kan fremmes av enkeltpersoner, lag og organisasjoner.
8.Frist for innsending av forslag kunngjøres i lokalpressen og på kommunens hjemmesider.
Sak 2/07: SALG OG KJØP AV AKSJER I HELGELAND VEIUTVIKLING AS Rådmannens innstilling: 1. Herøy Kommune kan kjøpe inntil 10 aksjer i Helgeland Veiutvikling AS hvis noen melder salg av aksjer.
2. Kjøp av aksjer dekkes over disposisjonsfond.
Saksutredning: Styret for Helgeland Veiutvikling AS skriver i brev av 22.01.2007 : En del aksjonærer har signalisert ønske om å selge sine aksjer i selskapet. Andre har signalisert at de kan kjøpe.
Vi ber om at de som ønsker å selge eller kjøpe innen 20.02.07 gir melding til selskapet om dette. Styret vil deretter ta stilling til salget og fordele aksjene på aksjonærene som ønsker å kjøpe. Vi gjør oppmerksom på at dagens eiere har fortrinnsrett på aksjene
Selskapet holder på med en omstilling for å ta rollen som bompengeselskap for RV 78 Toventunnelen. Dette framtvinger en omorganisering av aksjer og styresammensetning. Noen ønsker også å trekke seg som aksjonærer av prinsipielle grunner.
P.g.a. prosjektets store betydning for Herøy har kommunen hele tiden vært en aktiv støttespiller for prosjektet. Prosjektet nærmer seg nå målstreken gjennom behandling i fylkesting og storting. Ordfører Arnt Frode Jenssen er styremedlem i selskapet.
Den omtalte omorganiseringen av aksjene vil sannsynligvis føre til at de mest berørte kommunene(Vefsn, Leirfjord, Alstahaug, Dønna o.s.v.)kjøper seg opp for å få en sterkere posisjon i selskapet.
Sak 3/07: AKSJON FOR BEFOLKNINGSVEKST Rådmannens innstilling: 1.Kommunestyret tar orienteringen om befolkningsutviklingen til etterretning.
2.Kommunestyret gir sin tilslutning til kortsiktige tiltak og organisering av disse for å prøve å snu den negative befolkningsutviklingen.
3.Så snart det nye kommunestyret er på plass igangsettes en effektiv strategisk planprosess på alle kommunedelplanområder der en setter hovedfokus på strategier og tiltak for økt bosetting. Strategisk næringsplan utvikles allerede våren 2007 og kan være retningsgivende for de andre kommunedelplanene. Administrasjonen framlegger en tidsplan, arbeidsopplegg og budsjett for dette arbeidet.
Saksutredning: Herøy kommune har hatt en nedgang i befolkningen på hele 10,3 % fra 2001 til 2007. 2006 har vært et dramatisk år med en nedgang på hele 2.5 % eller 43 personer. Dette har alvorlige følger for den kommunale økonomien. Bare nedgangen i 2006 betyr en inntektssvikt på ca. 2 mill kr.
Dette framtvinger en nedjustering av budsjettet for 2007 med minimum tilsvarende størrelse. Det framlegges som en egen sak når de eksakte tilskuddstallene er klar. Nedgangen i folketallet har betydd en inntektssvikt på min. 10 12 mill kr. pr. år fra 2001. Nedgangen i folketallet er større enn SSB´s prognoser.
Situasjonen oppleves som paradoksal. Næringslivet i Herøy har full fart og vokser stadig. Det rapporteres om til dels store problemer med å få tak i arbeidskraft. I perioder engasjeres et betydelig antall utlendinger på tidsbegrensede avtaler for å holde produksjonen oppe. Samtidig er det et betydelig antall arbeidere som pendler inn til Herøy fra nabokommuner. Herøy er en av få utkantkommuner som har netto innpendling.
De siste offisielle tallene foreligger i folke og boligtellingen i 2001. Da var antall pendlere ut av Herøy 119 mens pendlere inn var 143. Det synes som dette tallet har økt slik at netto innpendling kan ligge opp mot 50 personer. Dette bør kartlegges eksakt.
Det ligger et stort potensiale i at det pendler inn hele 143 personer. Kan noen av disse tenke seg å flytte til Herøy og hva må gjøres for å få de til Herøy?
Et annet interessant trekk er at en stor andel av utpendlerne arbeider i andre fylker. Dette sammen med at Herøy opplever et sterkt press på fritidsboliger/eiendommer kan tyde på Herøy har et potensiale som attraktiv bokommune for fjernpendlere. Hva må gjøres for å utløse dette potensialet?
Herøy kommune har i alle år vært svært aktiv på næringsutvikling. Resultatet er at kommunen har flere arbeidsplasser enn vi har arbeidsstyrke til. Herøy kommune konstaterer nå det samme som mange forskere har påpekt. Det er ikke alltid antall arbeidsplasser som er avgjørende for økt bosetting.
Vi må derfor sette inn andre tiltak for å snu den negative befolkningsutviklingen. Herøy har et kulturtilbud, skoletilbud og helsetilbud som ligger over snittet til tilsvarende kommuner. Hvor skal vi nå sette inn ressursene?
Selv om disse utfordringene på kort sikt påfører oss noen nedturer i den kommunale økonomien er det viktig å tenke langsiktig.
Jeg finner grunn til at vi må iverksette både kortsiktige og langsiktige tiltak.
Følgende kortsiktige tiltak iverksettes omgående:
1.Gjennomføre en eksakt kartlegging av innpendlere hvor de jobber og om noen kan være aktuelle innbyggere av Herøy.
2.Etabler et samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og kommune for å avklare varig arbeidsforhold, kartlegge behov for bolig, barnehage, skoletilbud og annet.
3.Tilrettelegge et tilbud i et samarbeid med boligtilbydere og eventuelt ta initiativ til bygging av nye boliger. Tilrettelegge barnehageplass og andre behov.
Sak 4/07:SUPPLERINGSVALG - ADMINISTRASJONSUTVALGET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i adminitrasjonsutvalget etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentene rykker opp, og Trine Breimo velges som 4. vara.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og administrasjonsutvalget vil da ha følgende sammensetning:
Arbeiderpartiet/SV: 1) Arnt-Frode Jensen 2) Laila Furu Vold 3) Elbjørg Larsen SP/Høyre/FRP: 1) Bjørn Normann Lund 2) Bjarne O. R. Møller Sak 5/07: SUPPLERINGSVALG - VALGNEMNDA Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Kjell-Inge Jakobsen velges som ny leder i valgnemnda etter Knut Nordhaug.
b) Trine Breimo (Høyre) velges som ny vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og valgnemnda vil da ha følgende sammensetning:
1) Kirsti J. Karlsen, SP 2) Bjarne Møller, FRP 3) Kjell-Inge Jakobsen, leder 4) Jan Berglund, SV 5) Laila Furu Vold, AP, nestleder
Sak 6/07:SUPPLERINGSVALG - HISTORIELAGET Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Hallbjørg Lenning velges som ny vararepresentant til Herøy Historielag etter Knut Nordhaug.
b) Valget gjelder for inneværende valgperiode.
Sak 7/07: SUPPLERINGSVALG - FORHANDLINGSUTVALGET Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Bjørn N. Lund velges som fast representant i forhandlingsutvalget etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp og Kjell-Inge Jakobsen velges som 2.vara.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og forhandlingsutvalget vil da ha følgende sammensetning:
Repr. AP/SV Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder
Repr. FRP/SP/H Bjørn N. Lund
Sak 8/07: SUPPLERINGSVALG - OPPNEVNINGSUTVALGET (KONFLIKTRÅDET) Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Bjarne O. R. Møller velges som ny vararepresentant til oppnevningsutvalget (konfliktrådet) etter Knut Nordhaug.
b) Valget gjelder for inneværende valgperiode.
Saksutredning: Herøy kommunestyre valgte møte 30.10.03 sak 84/03 repr. og vararepr. til oppnevningsutvalget (konfliktrådet) og disse ble valgt:
Repr. Istvan Heiszter Vara. Knut Nordhaug
Sak 9/07: SUPPLERINGSVALG - VALGSTYRET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i valgstyret etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp, og Pål Bjørstad velges som 2. vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og valgstyret vil da ha følgende sammensetning: Repr. AP/SV. Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder Elbjørg Larsen
Repr. FRP/SP/H. Bjarne O. R. Møller Bjørn N. Lund
Sak 10/07: SUPPLERINGSVALG - FJELLSTYRET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i fjellstyret etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp, og Kirsti J. Karlsen velges som 2. vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og fjellstyret vil da ha følgende sammensetning: Repr. AP/SV. Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder Elbjørg Larsen
Repr. FRP/SP/H. Bjarne O. R. Møller Bjørn N. Lund
Sak 11/07: FRAMTIDIG ORGANISERING AV NÆRINGSARBEIDET I KOMMUNENE HERØY, ALSTAHAUG, LEIRFJORD OG DØNNA
Rådmannens innstilling: 1.Kommunestyret i Herøy slutter seg til ambisjonen om å etablere et regionalt nærings- og utviklingsselskap for kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna. Målet er å etablere selskapet innen 1. oktober 2007. Kommunestyret ser det som avgjørende for kommunens videre satsing på nærings- og befolkningsutvikling at det etableres et sterkt og forpliktende regionalt samarbeid. Et regionalt nærings- og utviklingsselskap vil være et sentralt verktøy for å forene kommunenes og næringslivets innsats i våre felles bestrebelser på å utvikle Hald-regionen som nærings- og bosettingsområde.
2.I videre utredning av organisasjonsmodell forutsettes det at det sikres en tilstrekkelig førstelinjefunksjon lokalisert i hver av de fire kommunene, og at hver kommune sikres tilstrekkelig innflytelse i styringen av selskapet.
3.Det oppnevnes en styringsgruppe bestående av de fire ordførerne for det videre arbeidet med å klargjøre selskapsform, vedtekter, forretningsplan og finansieringsmodell. Styringsgruppen ledes av ordfører Ivan Haugland I Leirfjord kommune. Styringsgruppen får i tillegg som mandat å drøfte videre samarbeidsmodeller med Nordland fylkeskommune, med sikte på å styrke selskapets økonomiske fundament fra 2008. Videre forutsettes det at styringsgruppen tilrettelegger et høringsseminar med næringslivet i regionen. Styringsgruppen forutsettes å kunne legge fram sine anbefalinger slik at endelig beslutning om etablering kan skje innen 1. juli 2007.
4.Styringsgruppen velger selv hvordan arbeidet skal gjennomføres mht. behov for administrativ kapasitet. Det forutsettes at Hald AS dekker videre utrednings- og etableringskostnader. Dette betyr at de fire kommunene ikke må inn med finansiering inneværende år, utover de midler som allerede er bevilget til Hald AS.
5.Herøy Kommune ønsker at den nye næringsorganisasjonen snarest videreutvikles for også å ivareta spisskompetanse innen landbruk.
Sak 12/07: FYLKESPLAN FOR NORDLAND 2008 - 2011 - HØRING Rådmannens innstilling: Kommunestyret i Herøy tilslutter seg rådmannens forslag til høringsuttalelse til Fylkesplan for Nordland 2008 2011.
Saksutredning: Forslag til rullering av Fylkesplan for Nordland 2007 2011 er sendt ut med høringsfrist 13.04.07.
Fylkesplanen skal i henhold fylkestingsvedtak i februar 2006 sak 11/06 rulleres for perioden 2008 2011. Fylkestinget vedtok videre i september 2006 sak 100/06, et regionalt planprogram hvor struktur i den nye fylkesplanen fremgår.
Fylkesrådet har på denne bakgrunn ikke hatt noen ambisjon om full endring av innholdet i fylkesplanen. Siktemålet med rulleringen er en oppdatering og spissing av innholdet i planen, samtidig som det har vært et mål å få en bedre sammenheng mellom fylkesplanen og Utviklingsprogram Nordland (UPN). Det er dette man inviteres til å avgi en uttalelse i forhold til.
Fylkesplanen rendyrkes som et strategisk dokument, og handlinger og ansvar i forhold til de vedtatte strategier skal fremkomme i UPN.
Det endelige forslag til Fylkesplan for Nordland 2008 2011 skal fremmes for fylkestinget i juni 2007.
Utviklingsprogrammet skal rulleres for 2008, i samsvar med de mål, gjennomgående perspektiv og resultatområder som fremkommer i ny fylkesplan. Denne prosessen vil skje sommer og høst i år, og UPN 2008 2011 fremmes for fylkestinget i desember 2007.
Sak 13/07: FORPROSJEKT FASTLANDSFORBINDELSE HERØY/DØNNA Rådmannens innstilling:
1.Herøy Kommune gir sin tilslutning til det framlagte forprosjektet for fastlandsforbindelse Dønna/Herøy til Alstenøya innenfor en kostnadsramme på 1.5 mill. kr.
2.Kommunen finansierer sin andel kr. 150.000 over næringsfondet
3.Det utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i Alstahaug, Dønna og Herøy Kommune . Gruppen komplettes med Arne Løvmo som fagperson.
Saksutredning: Fastlandsforbindelse til Dønna/Herøy har i mange år vært et prosjekt på diskusjonsstadiet uten at en har gått i dybden for å få vurdert kostnader og samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk nytte. Statens Vegvesen i regi av tidligere vegsjef Arne Løvmo har gjort en enkel vurdering av dette uten at dette er et tilstrekkelig grunnlag for realitetsdrøfting av saken.
Herøy Kommune har i dag en av de største lakseslakteriene i landet. I tillegg er det et fiskemottak og en rekke bedrifter som driver foredling av fisk. Dønna har et betydelig landbruk og en del bedrifter som skaper stort transportbehov. Felles for kommunene er en raskt voksende reiselivsnæring. Allerede i dag snakker vi om et transportbehov på 50-60000 tonn.
De nærmeste årene kan vi forvente en økning på 20-30.000 tonn. Dette vil sprenge kapasiteten på dagens fergesamband. Dagens logistikkløsninger er en trussel for fremtiden for mange av disse bedriftene og dermed for lokalsamfunnene. Skal vi overleve og sikre videre utvikling må det på sikt etableres en fastlandsforbindelse gjennom kombinasjon mindre broer og undersjøisk tunnel fra Dønna/Herøy til Alstenøya.
På et møte mellom ordførere og rådmenn i Alstahaug, Dønna og Herøy i januar 2007 ble det enighet om å starte et arbeid med sikte på skape et grunnlag for konkret behandling av saken i kommunale, fylkeskommunale og statlige organer. Rådmannen i Herøy fikk i oppgave å framskaffe grunnlag for og legge fram en sak forberedt for behandling i Alstahaug, Dønna og Herøy Kommune.
Det er enighet mellom kommunene å ikke føre en trasedebatt før tilstrekkelig grunnlag er framlagt. Tekniske og økonomiske vurderinger avgjør trasevalg. Det skal vurderes alle mulige traseer fra Dønna (Skorpa) i nord til Tenna/Austbø i sør. For å skape et behandlingsgrunnlag må vi gjennom et forprosjekt som klargjør:
1.Beste tekniske og økonomiske løsning m.h.t. bygging 2.Den totaløkonomisk beste løsningen når samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi for berørte bedrifter trekkes inn. Herunder skal det avklares besparelse ved nedlegging og omlegging av fergesamband og hurtigbåtsamband. Her skal det også vurderes en fergeforbindelse til Lovund/Træna fra Nord-Dønna.
I forprosjektet forventer vi en utredning basert på studie av kartmateriell komplettert med refleksjonsseismikk. De samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske studiene skal basere seg på tilgjengelig faktagrunnlag hos myndigheter og bedrifter.
Gjennom et samarbeid med Arne Løvmo kom vi fram til et kompetent firma, Norconsult AS, som kunne gi oss informasjon om kostnadsomfang og nødvendig omfang av forprosjektet.
Norconsult gir følgende bilde av kostnadsomfanget:
1.Beste tekniske og økonomiske løsning kr. 350.000 400.000 eks. mva 2.Beregning av den beste totaløkonomiske løsningen kr. 300 400000 eks. mva 3.Refleksjonsseismikk kr. 100.000 pr. km2.
Ut fra dette har jeg lagt en totalramme på kr. 1500000 eks. mva for forprosjektet.
Dette er et prosjekt der mange må trekke i lag. Jeg foreslår derfor følgende finansieringsmodell:
Alstahaug Kommune kr. 150.000 Dønna Kommune kr. 150.000 Herøy Kommune kr. 150.000 Helgeland Regionråd/Partnerskapsavtalen kr. 50.000 HALD kr. 500.000 Nordland Fylkeskommune kr. 500.000
Målet må være at forprosjektet skal være klart til årsskiftet 2007/2008 slik at dett kan være et diskusjonsgrunnlag ved Fylkestingets og Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan i 2008. Målet må være i denne omgangen å få inn en merknad som er sterk nok for få prosjektet vurdert ved neste revisjon av NTP.
Etter at kommunene har gitt sin tilslutning til saken, kan rådmannen i Herøy påta seg å fremme nødvendige søknader for finansiering. Siden ble enighet om at det ikke skulle være politikk i forprosjektet vil jeg foreslå at det utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i de tre kommunene.
I tillegg bør styringsgruppen kompletteres med en fagperson med bred kompetanse. Jeg har forespurt Arne Løvmo og han sier seg villig. Styringsgruppen konstituerer seg selv. Styringsgruppen ivaretar forprosjektet og spiller på administrative ressurser i kommunene.
Uten denne utredningen kommer vi ikke på hold for videre drøfting av saken.
Sak 14/07: PRIVAT REGULERINGSPLAN - GNR. 25 BNR. 1 OG 3 (HYTTETOMTER) PRESTØYHAUGEN HYTTEFELT.
Tiltakshaver: Jan Åge Amundsen, Møllenhussletta 14, 8800 Sandnessjøen.
Rådmannens innstilling: 1. Kommunestyret kan ikke imøtekomme klagen fra Jan Åge Amundsen av 14.1.2007 da planforslaget som ble behandlet av Hovedutvalget for kommunalteknikk og miljø den 22.11.06 sak 49/06 ikke var endelig.
2. I medhold av plan og bygningslovens § 27-2 pkt 1. egengodkjenner kommunestyret forslag til reguleringsplan med bestemmelser for Prestøyhaugen Hyttefelt deler av gnr 25 bnr 3 på Prestøy (plan.ark.. nr. 504.47) Vedtaket er fattet i henhold til de korrigeringer som hovedutvalget foretok i sak nr 49/06 av 22.11.2006.
Betingelser: a. Vedtak fattet av kommunestyret kan ikke kunngjøres før det foreligger justert kart med bestemmelser. b. Behandling av søknad om utslippstillatelse kan ikke gjennomføres før klagefrist på egengodkjennelsen er utgått og etter at eventuell klagebehandling er avgjort
Kommunestyret vil påpeke følgende forhold ovenfor tiltakshaver: På grunn av forsyningssituasjonen i søndre del av kommunen, kan de høyest liggende enheter ikke påregne å få vann fra det kommunale vannverket.
Sak 15/07: SAK VEDR. UTARBEIDELSE AV REGULERINGSPLAN FOR AMBULANSE-HELIKOPTER PÅ NORD HERØY SØR AV GAMLE NORD-HERØY BARNESKOLE.
Rådmannens innstilling:
Formannskapet anbefaler følgende ovenfor kommunestyret:
1. I medhold av plan og bygningslovens § 7 innvilger kommunestyret dispensasjon fra vedtatt kommuneplan, kommunedel plan nr 503-2B av 20.12.99. Området endres fra nåværende Lnf klassifisering til å utgjøre trafikkområde, lufttransport.
2. I medhold av Pbl § 27.1 vedtar kommunestyret at det skal utarbeides reguleringsplan for permanent landingsplass for ambulansehelikopter sør av tidligere Nord Herøy barneskole. b. Ved revisjon av kommuneplanen, kommunedel plan tas området ut som området hvor kommunedel plan ikke skal gjelde.
Begrunnelse for utarbeidelsen. Reguleringsplanen skal danne grunnlag for utarbeidelse av søknad om konsesjon ovenfor Luftfartstilsynet og skal i tilegg til selve landingsplassen og tilførselsveg vise innflygningsruter og støysoner, da støysoner/innflyvingsruter kan sette begrensninger for annen utbyggingsaktivitet.
3. Dersom det i ettertid viser seg at området ikke kan benyttes til formålet oppheves planen og området tas eventuelt inn på nytt i kommunedel planen som Lnf område eller til andre formål.
Saksutredning:
Saksbehandler: Arild Urdahl avd.ing1. Lovgrunnlag: Pbl § 7 Dispensasjon fra vedtatt kommuneplan, kommunedel plan av 20.12.99 Pbl § 27-1 Utarbeidelse av reguleringsplan.
Vurdering av grunnlaget for utarbeidelse av plan: Bakgrunnen for at det er nødvendig å utarbeide en reguleringsplan er for det første at det må utarbeides ett eget støysonekart i forbindelse med planen .Ved inndeling av støysoner vil det på kart og i bestemmelsene fremgå hvilke restriksjoner man må innføre imot nyetableringer av f.eks. boliger/hytter etc. For det andre vil man kunne kjøre en prosess for å innhente mest mulig syn på saken eventuelt om det i ettertid må utarbeides alternative løsninger/plasseringer.
Selv om plan blir utarbeidet og i ettertid vedtatt er det litt usikkert om området til syvende og sist blir godkjent av Luftfartstilsynet. Man antar videre at forholdene rund innflygningsrutene vil utgjøre et viktig grunnlaget for å få plassen godkjent. Da man generelt sett ikke har behandlet lignende saker tidligere antar man at det er nødvendig med ett nært samarbeid med Luftfartstilsynet og Luftambulansen i Brønnøysund.
Følgende opplysninger kan gis om foreløpig saksbehandling: Plan og utviklingsavdelingen sendte ut forespørsel til grunneierne av eiendommen 5/45 henholdsvis Roar Moe, Bergsheimveien 30, 7049 Trondheim og Ivar Moe, Silvalen, 8850 Herøy om eventuell overtagelse av eiendommen. Ivar Moe har muntlig gitt utrykk for at område kan overdras kommunen men parsellen måtte overtas i sin helhet. I svar fra Roar Moe datert den 15.8.2006 fremsettes det samme svar.
Forespørsel til grunn/huseiere som ligger nærmest det aktuelle etableringsområde er gjennomført. I tillegg er det sent forespørsel til Helge Solem, Silvallen, 8850 Herøy (Alt 2 ved helsehuset).
Sak 16/07: SYSTEM FOR VURDERING OG OPPFØLGING AV BARNEHAGER OG SKOLER I HERØY
Rådmannens innstilling:
Systemet for vurdering og oppfølging av barnehager og skoler i Herøy vedtas og innføres i henhold til milepæler i plandokumentet.
Saksutredning: Jamfør orientering til Hovedutvalget for persontjenester gitt i møte den 12.06.06, har Oppvekst- og kulturetaten utarbeidet et system for skolevurdering i Herøy. For å forenkle planverket har vi valgt å lage et felles system for vurdering og oppfølging for både barnehager og skoler. Systemet er todelt, og består av en langsiktig strategisk plan for barnehager og skoler for perioden 2007 2010, og en beskrivelse av systemet for vurdering og oppfølging.
Sak 17/07: BIBLIOTEKREFORM 2014 HØRINGSUTTALESLSE FRA HERØY KOMMUNE
Rådmannens innstilling:
Herøy kommune vedtar vedlagte høringsuttalelse om Bibliotekreform 2014
Saksutredning:
Saken er utredet av: Biblioteksjef Kirsten Heiszter
Bakgrunn: KKD har i brev av 05.01.07 sendt bibliotekutredningen Bibliotekreform 2014 ut på høring.
Mandat for Bibliotekutredningen ble gitt av Kultur- og kirkedepartementet i samarbeid med daværende Utdannings- og forskningsdepartementet 16. juni 2004. Oppdraget ble gitt til ABM-utvikling som hovedaktør og koordinerende innstans. Mandatet ble utformet i samsvar med de premissene som ble lagt til grunn i St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014.
Reformen i korte trekk Bibliotekreform 2014 fokuserer på de problemstillingene bibliotekene står overfor i dag og i tida framover, og er en total gjennomgang av biblioteksektoren i Norge. Utredningen inneholder mange og gode mål og tiltak for å gjøre bibliotekene i stand til å møte disse utfordringene. Målsettingen er å løfte bibliotekene fram som de kunnskapsressursene de er, og fortsatt skal være.
Utredningen er delt i konkrete utviklingsbehov innenfor tre hovedområder:
- Innhold og tjenester - Struktur og organisering - Kompetanse og forskning
Sak 18/07: REVIDERT HANDLINGSPLAN FOR PSYKISK HELSE 2007-2010
Rådmannens innstilling:
1.Revidert handlingsplan for psykisk helse 2007 2010 vedtas slik den foreligger. 2.Det opprettes 50 % stilling som psykisk helsearbeider med spesielt ansvar for barn og unge. 3.Stillingen som psykisk helsearbeider utvides med 10%. 4.Følgende driftstiltak gjennomføres under forutsetning av økte øremerkede tilskudd til psykiatri. Tiltakene videreføres i 2008
Saksutredning: De statlige øremerkede midlene til psykisk helsearbeid er trappet opp årlig med 15-25 % i hele perioden fram til og med 2008. Fra 2009 opphører det øremerkede tilskuddet og midlene skal innlemmes i kommunens generelle rammeoverføringer. Opptrappingsplanen legger til grunn at minst 20 % av de øremerkede tilskuddene skal brukes til gruppen barn og unge og med fokus på forbyggende tiltak. I Herøy ligger tilskuddet til barn og unge på ca. 45% av det øremerkede tilskuddet. Forventet øremerket tilskudd til psykisk helsearbeid i 2007 er på 1.3 millioner og det siste opptrappingsåret (2008) er på ca. 1,5 mill. Antallet voksne personer med psykiske lidelser og brukere av tjenesten har økt jevnlig, men ser nå ut til å flate noe ut. Det vi merker oss er at de vi kommer i kontakt med som søker tjeneste er brukere med mer kompliserte og sammensatte problem, spesielt gjelder dette rus og psykiatriproblematikk Når det gjelder barn øker antall henvendelser og vi ser en helt klar tendens til at flere barn enn tidligere får diagnostisert en psykisk lidelse. Dette er en stor utfordring for kommunens tjenesteapparat, og det er derfor behov for å opprette en psykiatristilling med spesielt ansvar for barn og unge.
Sak 19/07: REGISTRERING AV VERV OG ØKONOMISKE INTERESSER WWW.STYREVERVREGISTERET.NO
Rådmannens innstilling: 1.Herøy kommune innfører register for verv og økonomiske interesser for folkevalgte og kommunale ledere fra 01.10.07 i.h.t. framlagte retningslinjer. 2.Ordningen administreres av rådmannens stab. 3.Ordningen evalueres før 01.10.11
Saksutredning: Kommuner, fylkeskommuner og kommunalt eide selskaper er på bakgrunn av sin funksjon og rolle avhengig av at allmennheten har tillit til at myndighetsutøvelse og produksjon ivaretas på en best mulig måte.
En måte å styrke kommunesektorens omdømme på er at det skapes åpenhet knyttet til hvilke roller enkeltpersoner har. Sentralstyret i KS har derfor besluttet å opprette et webbasert register hvor folkevalgte, ansatte og styremedlemmer kan registrere sine verv og økonomiske interesser.
Webregisteret blir åpent for allmennheten gjennom www.styrevervregisteret.no, som legges på KS sine hjemmesider. Den enkelte virksomhet kan dessuten legge en link fra sine egne hjemmesider til registeret. På bakgrunn av bl.a. personvernlovgivningen vil registreringen være frivillig for den enkelte.
Utover virksomhetens arbeidskostnader med å registrere opplysningene, vil tilknytningen til registeret være kostnadsfritt for kommunen/selskapet. Registeret er klargjort for registrering. Registeret vil åpnes via internett så snart det foreligger et bredt nok opplysningsgrunnlag.
Registeret skal verken være en hemsko for at folk engasjerer seg næringsvirksomhet eller politisk arbeid. Registeret skal være et verktøy som gjør det mulig for alle interesserte å få innsyn i beslutternes relasjoner i næringssammenheng og politisk sammenheng. Dette vil bidra til en trygghet i både administrativ og politisk saksbehandling og vil være en viktig sperre for korrupsjon og ikke minst mistenkeliggjøring. Jeg vil imidlertid advare mot at dette redskapet blir misbrukt til å skremme bort folk fra næringsvirksomhet og politisk arbeid. Samfunnet trenger uten tvil folk som viser bredt engasjement.
Det er utarbeidet forslag til "Retningslinjer for registrering av verv og økonomiske interesser" for Herøy kommune med basis i KS generelle retningslinjer. Disse følger i sin helhet med saken
Sak 20/07: VETERINÆRSTILLING I HERØY
Rådmannens innstilling:
1.Herøy Kommune viderefører avtalen med Sverre Seierstad i henhold til framlagte reviderte avtaleforslag.
2.Kostnadene dekkes med overføring av kr. 100000 fra konto 1.990.6901.190000.
3.Kommunestyret stiller som betingelse at Sverre Seierstad flytter til Herøy Kommune innen 31.10.07 og etablerer sitt utgangspunkt for tjenesten herfra.
Saksutredning:
Herøy Kommune har inngått en avtale om veterinærtjeneste med Sverre Seierstad. Kommunestyret ga i møte 19.12.06 signaler om videreføring av avtalen og bevilget budsjettdekning som dekket perioden fram til 31.03.07.
Administrasjonen har ikke vært fornøyd med praktiseringen av avtalen på en del punkter. Dette resulterte i at godtgjørelsen ble avkortet med kr. 30000 i 2006. Seierstad har protestert på denne avkortingen og har krevd utbetaling av beløpet.
Tidligere evalueringer har vist at den faglige utøvelsen av avtalen har vært god og det rapporteres om tilfredshet fra brukerne.
Med bakgrunn i det som oppstod i 2006 og kommunestyrets signaler om at de ønsket en veterinærtjeneste i kommunen, startet vi en prosess med evaluering av ordningen.
Til grunn for evalueringen har vi lagt et mål om:
Høyere veterinærfaglig beredskap og sikkerhet -kontor/behandling i Herøy kommune -bosted i Herøy kommune -vaktsamarbeid med Dønna
Denne evalueringen startet i januar med møter med Sverre Seierstad. Dette hadde sitt utgangspunkt i gjeldende avtale og ønske om forbedringer fra Herøy Kommunes side. Det er til sammen holdt 3 møter og vi er blitt enige om et forslag til revidert avtale. Samtidig har Seierstad frafalt kravet om utbetaling for avkorting i 2006.
For undersøke alternative muligheter har vi utlyst stillingen med søknadsfrist 5.3.2007. Sverre Seierstad ble orientert om utlysningen.
Ved søknadsfristens utløp var det innkommet 2 søknader. Den ene søkeren er ikke ferdig utdannet før i oktober 2007 og har ikke vært til intervju. Den andre søkeren ble utdannet ved Norges veterinærhøgskole med bestått eksamen juni 1998. Hun har liten praksis i yrket, ca. 3 ½ år og i tillegg vært kvalfangstinspektør i en sesong.
Etter en samlet vurdering er vi kommet fram til at Herøy vil være best tjent med en videreføring av avtale med Sverre Seierstad etter framforhandlet revidert forslag.
Jeg ønsker samtidig å stille betingelse om at Sverre Seierstad innen 31.10.07 flytter til Herøy og har sitt utgangspunkt for tjenesten herfra.
Herøy Kommune har signalisert at de vil være behjelpelig med å finne tjenelige kontorlokaler/bolig.
Sverre Seierstad har på sin side signalisert samarbeid med Herøy om næringsrelatert virksomhet.
Det finnes ikke dekning i budsjettet for videreføring av avtalen vi må derfor ta midler fra andre budsjettposter. Jeg finner ingen annen mulighet enn å ta kr. 100000 fra konto 1.990.6901.190000, reserverte tilleggsbevilgninger. Siden vi kommer til å legge fram et regnskap for 2006 med overskudd, forutsetter jeg at vi da tilbakefører beløpet til ovennevnte konto.
I møte den 05.10.06, under sak 28/06, vedtok kommunestyret at det skal opprettes en pris for unge kunstnere som skal deles ut i forbindelse med Herøydagene, og at det skal utarbeides retningslinjer for prisen.
Formannskapets innstilling:
1.Herøy kommune deler fortrinnsvis hvert år ut en pris på kr. 10.000 til unge kunstnere som enten er bosatt i eller kommer fra Herøy.
2.Tildelingen, som også omfatter diplom, skjer i forbindelse med Herøydagene hvor ordføreren foretar overrekkelsen.
3.Formålet med prisen er å gi kunstneren inspirasjon og større mulighet til å videreutvikle seg, og skal være en honnør til personer som gjør en god innsats innen kunsten på en eller annen måte.
4.Prisen tildeles kunstnere i en alder av til og med 30 år.
5. Prisen kan gis til bildende kunstnere, filmkunstnere, forfattere, brukskunstnere, musikere, scenekunstnere og andre som tilfredsstiller kunstneriske krav.
6. Hvis prisen et år ikke blir utbetalt, kan formannskapet avsette beløpet for senere tildeling. 7.Begrunnet forslag på kandidater til prisen kan fremmes av enkeltpersoner, lag og organisasjoner.
8.Frist for innsending av forslag kunngjøres i lokalpressen og på kommunens hjemmesider.
Sak 2/07: SALG OG KJØP AV AKSJER I HELGELAND VEIUTVIKLING AS Rådmannens innstilling: 1. Herøy Kommune kan kjøpe inntil 10 aksjer i Helgeland Veiutvikling AS hvis noen melder salg av aksjer.
2. Kjøp av aksjer dekkes over disposisjonsfond.
Saksutredning: Styret for Helgeland Veiutvikling AS skriver i brev av 22.01.2007 : En del aksjonærer har signalisert ønske om å selge sine aksjer i selskapet. Andre har signalisert at de kan kjøpe.
Vi ber om at de som ønsker å selge eller kjøpe innen 20.02.07 gir melding til selskapet om dette. Styret vil deretter ta stilling til salget og fordele aksjene på aksjonærene som ønsker å kjøpe. Vi gjør oppmerksom på at dagens eiere har fortrinnsrett på aksjene
Selskapet holder på med en omstilling for å ta rollen som bompengeselskap for RV 78 Toventunnelen. Dette framtvinger en omorganisering av aksjer og styresammensetning. Noen ønsker også å trekke seg som aksjonærer av prinsipielle grunner.
P.g.a. prosjektets store betydning for Herøy har kommunen hele tiden vært en aktiv støttespiller for prosjektet. Prosjektet nærmer seg nå målstreken gjennom behandling i fylkesting og storting. Ordfører Arnt Frode Jenssen er styremedlem i selskapet.
Den omtalte omorganiseringen av aksjene vil sannsynligvis føre til at de mest berørte kommunene(Vefsn, Leirfjord, Alstahaug, Dønna o.s.v.)kjøper seg opp for å få en sterkere posisjon i selskapet.
Sak 3/07: AKSJON FOR BEFOLKNINGSVEKST Rådmannens innstilling: 1.Kommunestyret tar orienteringen om befolkningsutviklingen til etterretning.
2.Kommunestyret gir sin tilslutning til kortsiktige tiltak og organisering av disse for å prøve å snu den negative befolkningsutviklingen.
3.Så snart det nye kommunestyret er på plass igangsettes en effektiv strategisk planprosess på alle kommunedelplanområder der en setter hovedfokus på strategier og tiltak for økt bosetting. Strategisk næringsplan utvikles allerede våren 2007 og kan være retningsgivende for de andre kommunedelplanene. Administrasjonen framlegger en tidsplan, arbeidsopplegg og budsjett for dette arbeidet.
Saksutredning: Herøy kommune har hatt en nedgang i befolkningen på hele 10,3 % fra 2001 til 2007. 2006 har vært et dramatisk år med en nedgang på hele 2.5 % eller 43 personer. Dette har alvorlige følger for den kommunale økonomien. Bare nedgangen i 2006 betyr en inntektssvikt på ca. 2 mill kr.
Dette framtvinger en nedjustering av budsjettet for 2007 med minimum tilsvarende størrelse. Det framlegges som en egen sak når de eksakte tilskuddstallene er klar. Nedgangen i folketallet har betydd en inntektssvikt på min. 10 12 mill kr. pr. år fra 2001. Nedgangen i folketallet er større enn SSB´s prognoser.
Situasjonen oppleves som paradoksal. Næringslivet i Herøy har full fart og vokser stadig. Det rapporteres om til dels store problemer med å få tak i arbeidskraft. I perioder engasjeres et betydelig antall utlendinger på tidsbegrensede avtaler for å holde produksjonen oppe. Samtidig er det et betydelig antall arbeidere som pendler inn til Herøy fra nabokommuner. Herøy er en av få utkantkommuner som har netto innpendling.
De siste offisielle tallene foreligger i folke og boligtellingen i 2001. Da var antall pendlere ut av Herøy 119 mens pendlere inn var 143. Det synes som dette tallet har økt slik at netto innpendling kan ligge opp mot 50 personer. Dette bør kartlegges eksakt.
Det ligger et stort potensiale i at det pendler inn hele 143 personer. Kan noen av disse tenke seg å flytte til Herøy og hva må gjøres for å få de til Herøy?
Et annet interessant trekk er at en stor andel av utpendlerne arbeider i andre fylker. Dette sammen med at Herøy opplever et sterkt press på fritidsboliger/eiendommer kan tyde på Herøy har et potensiale som attraktiv bokommune for fjernpendlere. Hva må gjøres for å utløse dette potensialet?
Herøy kommune har i alle år vært svært aktiv på næringsutvikling. Resultatet er at kommunen har flere arbeidsplasser enn vi har arbeidsstyrke til. Herøy kommune konstaterer nå det samme som mange forskere har påpekt. Det er ikke alltid antall arbeidsplasser som er avgjørende for økt bosetting.
Vi må derfor sette inn andre tiltak for å snu den negative befolkningsutviklingen. Herøy har et kulturtilbud, skoletilbud og helsetilbud som ligger over snittet til tilsvarende kommuner. Hvor skal vi nå sette inn ressursene?
Selv om disse utfordringene på kort sikt påfører oss noen nedturer i den kommunale økonomien er det viktig å tenke langsiktig.
Jeg finner grunn til at vi må iverksette både kortsiktige og langsiktige tiltak.
Følgende kortsiktige tiltak iverksettes omgående:
1.Gjennomføre en eksakt kartlegging av innpendlere hvor de jobber og om noen kan være aktuelle innbyggere av Herøy.
2.Etabler et samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og kommune for å avklare varig arbeidsforhold, kartlegge behov for bolig, barnehage, skoletilbud og annet.
3.Tilrettelegge et tilbud i et samarbeid med boligtilbydere og eventuelt ta initiativ til bygging av nye boliger. Tilrettelegge barnehageplass og andre behov.
Sak 4/07:SUPPLERINGSVALG - ADMINISTRASJONSUTVALGET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i adminitrasjonsutvalget etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentene rykker opp, og Trine Breimo velges som 4. vara.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og administrasjonsutvalget vil da ha følgende sammensetning:
Arbeiderpartiet/SV: 1) Arnt-Frode Jensen 2) Laila Furu Vold 3) Elbjørg Larsen SP/Høyre/FRP: 1) Bjørn Normann Lund 2) Bjarne O. R. Møller Sak 5/07: SUPPLERINGSVALG - VALGNEMNDA Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Kjell-Inge Jakobsen velges som ny leder i valgnemnda etter Knut Nordhaug.
b) Trine Breimo (Høyre) velges som ny vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og valgnemnda vil da ha følgende sammensetning:
1) Kirsti J. Karlsen, SP 2) Bjarne Møller, FRP 3) Kjell-Inge Jakobsen, leder 4) Jan Berglund, SV 5) Laila Furu Vold, AP, nestleder
Sak 6/07:SUPPLERINGSVALG - HISTORIELAGET Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Hallbjørg Lenning velges som ny vararepresentant til Herøy Historielag etter Knut Nordhaug.
b) Valget gjelder for inneværende valgperiode.
Sak 7/07: SUPPLERINGSVALG - FORHANDLINGSUTVALGET Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Bjørn N. Lund velges som fast representant i forhandlingsutvalget etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp og Kjell-Inge Jakobsen velges som 2.vara.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og forhandlingsutvalget vil da ha følgende sammensetning:
Repr. AP/SV Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder
Repr. FRP/SP/H Bjørn N. Lund
Sak 8/07: SUPPLERINGSVALG - OPPNEVNINGSUTVALGET (KONFLIKTRÅDET) Valgnemndas forslag til vedtak:
a) Bjarne O. R. Møller velges som ny vararepresentant til oppnevningsutvalget (konfliktrådet) etter Knut Nordhaug.
b) Valget gjelder for inneværende valgperiode.
Saksutredning: Herøy kommunestyre valgte møte 30.10.03 sak 84/03 repr. og vararepr. til oppnevningsutvalget (konfliktrådet) og disse ble valgt:
Repr. Istvan Heiszter Vara. Knut Nordhaug
Sak 9/07: SUPPLERINGSVALG - VALGSTYRET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i valgstyret etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp, og Pål Bjørstad velges som 2. vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og valgstyret vil da ha følgende sammensetning: Repr. AP/SV. Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder Elbjørg Larsen
Repr. FRP/SP/H. Bjarne O. R. Møller Bjørn N. Lund
Sak 10/07: SUPPLERINGSVALG - FJELLSTYRET Valgnemndas forslag til vedtak: a) Bjarne O. R. Møller velges som fast representant i fjellstyret etter Knut Nordhaug.
b) Vararepresentanten rykker opp, og Kirsti J. Karlsen velges som 2. vararepresentant.
c) Valget gjelder for inneværende valgperiode og fjellstyret vil da ha følgende sammensetning: Repr. AP/SV. Arnt-Frode Jensen, leder Laila Furu Vold, nestleder Elbjørg Larsen
Repr. FRP/SP/H. Bjarne O. R. Møller Bjørn N. Lund
Sak 11/07: FRAMTIDIG ORGANISERING AV NÆRINGSARBEIDET I KOMMUNENE HERØY, ALSTAHAUG, LEIRFJORD OG DØNNA
Rådmannens innstilling: 1.Kommunestyret i Herøy slutter seg til ambisjonen om å etablere et regionalt nærings- og utviklingsselskap for kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna. Målet er å etablere selskapet innen 1. oktober 2007. Kommunestyret ser det som avgjørende for kommunens videre satsing på nærings- og befolkningsutvikling at det etableres et sterkt og forpliktende regionalt samarbeid. Et regionalt nærings- og utviklingsselskap vil være et sentralt verktøy for å forene kommunenes og næringslivets innsats i våre felles bestrebelser på å utvikle Hald-regionen som nærings- og bosettingsområde.
2.I videre utredning av organisasjonsmodell forutsettes det at det sikres en tilstrekkelig førstelinjefunksjon lokalisert i hver av de fire kommunene, og at hver kommune sikres tilstrekkelig innflytelse i styringen av selskapet.
3.Det oppnevnes en styringsgruppe bestående av de fire ordførerne for det videre arbeidet med å klargjøre selskapsform, vedtekter, forretningsplan og finansieringsmodell. Styringsgruppen ledes av ordfører Ivan Haugland I Leirfjord kommune. Styringsgruppen får i tillegg som mandat å drøfte videre samarbeidsmodeller med Nordland fylkeskommune, med sikte på å styrke selskapets økonomiske fundament fra 2008. Videre forutsettes det at styringsgruppen tilrettelegger et høringsseminar med næringslivet i regionen. Styringsgruppen forutsettes å kunne legge fram sine anbefalinger slik at endelig beslutning om etablering kan skje innen 1. juli 2007.
4.Styringsgruppen velger selv hvordan arbeidet skal gjennomføres mht. behov for administrativ kapasitet. Det forutsettes at Hald AS dekker videre utrednings- og etableringskostnader. Dette betyr at de fire kommunene ikke må inn med finansiering inneværende år, utover de midler som allerede er bevilget til Hald AS.
5.Herøy Kommune ønsker at den nye næringsorganisasjonen snarest videreutvikles for også å ivareta spisskompetanse innen landbruk.
Sak 12/07: FYLKESPLAN FOR NORDLAND 2008 - 2011 - HØRING Rådmannens innstilling: Kommunestyret i Herøy tilslutter seg rådmannens forslag til høringsuttalelse til Fylkesplan for Nordland 2008 2011.
Saksutredning: Forslag til rullering av Fylkesplan for Nordland 2007 2011 er sendt ut med høringsfrist 13.04.07.
Fylkesplanen skal i henhold fylkestingsvedtak i februar 2006 sak 11/06 rulleres for perioden 2008 2011. Fylkestinget vedtok videre i september 2006 sak 100/06, et regionalt planprogram hvor struktur i den nye fylkesplanen fremgår.
Fylkesrådet har på denne bakgrunn ikke hatt noen ambisjon om full endring av innholdet i fylkesplanen. Siktemålet med rulleringen er en oppdatering og spissing av innholdet i planen, samtidig som det har vært et mål å få en bedre sammenheng mellom fylkesplanen og Utviklingsprogram Nordland (UPN). Det er dette man inviteres til å avgi en uttalelse i forhold til.
Fylkesplanen rendyrkes som et strategisk dokument, og handlinger og ansvar i forhold til de vedtatte strategier skal fremkomme i UPN.
Det endelige forslag til Fylkesplan for Nordland 2008 2011 skal fremmes for fylkestinget i juni 2007.
Utviklingsprogrammet skal rulleres for 2008, i samsvar med de mål, gjennomgående perspektiv og resultatområder som fremkommer i ny fylkesplan. Denne prosessen vil skje sommer og høst i år, og UPN 2008 2011 fremmes for fylkestinget i desember 2007.
Sak 13/07: FORPROSJEKT FASTLANDSFORBINDELSE HERØY/DØNNA Rådmannens innstilling:
1.Herøy Kommune gir sin tilslutning til det framlagte forprosjektet for fastlandsforbindelse Dønna/Herøy til Alstenøya innenfor en kostnadsramme på 1.5 mill. kr.
2.Kommunen finansierer sin andel kr. 150.000 over næringsfondet
3.Det utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i Alstahaug, Dønna og Herøy Kommune . Gruppen komplettes med Arne Løvmo som fagperson.
Saksutredning: Fastlandsforbindelse til Dønna/Herøy har i mange år vært et prosjekt på diskusjonsstadiet uten at en har gått i dybden for å få vurdert kostnader og samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk nytte. Statens Vegvesen i regi av tidligere vegsjef Arne Løvmo har gjort en enkel vurdering av dette uten at dette er et tilstrekkelig grunnlag for realitetsdrøfting av saken.
Herøy Kommune har i dag en av de største lakseslakteriene i landet. I tillegg er det et fiskemottak og en rekke bedrifter som driver foredling av fisk. Dønna har et betydelig landbruk og en del bedrifter som skaper stort transportbehov. Felles for kommunene er en raskt voksende reiselivsnæring. Allerede i dag snakker vi om et transportbehov på 50-60000 tonn.
De nærmeste årene kan vi forvente en økning på 20-30.000 tonn. Dette vil sprenge kapasiteten på dagens fergesamband. Dagens logistikkløsninger er en trussel for fremtiden for mange av disse bedriftene og dermed for lokalsamfunnene. Skal vi overleve og sikre videre utvikling må det på sikt etableres en fastlandsforbindelse gjennom kombinasjon mindre broer og undersjøisk tunnel fra Dønna/Herøy til Alstenøya.
På et møte mellom ordførere og rådmenn i Alstahaug, Dønna og Herøy i januar 2007 ble det enighet om å starte et arbeid med sikte på skape et grunnlag for konkret behandling av saken i kommunale, fylkeskommunale og statlige organer. Rådmannen i Herøy fikk i oppgave å framskaffe grunnlag for og legge fram en sak forberedt for behandling i Alstahaug, Dønna og Herøy Kommune.
Det er enighet mellom kommunene å ikke føre en trasedebatt før tilstrekkelig grunnlag er framlagt. Tekniske og økonomiske vurderinger avgjør trasevalg. Det skal vurderes alle mulige traseer fra Dønna (Skorpa) i nord til Tenna/Austbø i sør. For å skape et behandlingsgrunnlag må vi gjennom et forprosjekt som klargjør:
1.Beste tekniske og økonomiske løsning m.h.t. bygging 2.Den totaløkonomisk beste løsningen når samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi for berørte bedrifter trekkes inn. Herunder skal det avklares besparelse ved nedlegging og omlegging av fergesamband og hurtigbåtsamband. Her skal det også vurderes en fergeforbindelse til Lovund/Træna fra Nord-Dønna.
I forprosjektet forventer vi en utredning basert på studie av kartmateriell komplettert med refleksjonsseismikk. De samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske studiene skal basere seg på tilgjengelig faktagrunnlag hos myndigheter og bedrifter.
Gjennom et samarbeid med Arne Løvmo kom vi fram til et kompetent firma, Norconsult AS, som kunne gi oss informasjon om kostnadsomfang og nødvendig omfang av forprosjektet.
Norconsult gir følgende bilde av kostnadsomfanget:
1.Beste tekniske og økonomiske løsning kr. 350.000 400.000 eks. mva 2.Beregning av den beste totaløkonomiske løsningen kr. 300 400000 eks. mva 3.Refleksjonsseismikk kr. 100.000 pr. km2.
Ut fra dette har jeg lagt en totalramme på kr. 1500000 eks. mva for forprosjektet.
Dette er et prosjekt der mange må trekke i lag. Jeg foreslår derfor følgende finansieringsmodell:
Alstahaug Kommune kr. 150.000 Dønna Kommune kr. 150.000 Herøy Kommune kr. 150.000 Helgeland Regionråd/Partnerskapsavtalen kr. 50.000 HALD kr. 500.000 Nordland Fylkeskommune kr. 500.000
Målet må være at forprosjektet skal være klart til årsskiftet 2007/2008 slik at dett kan være et diskusjonsgrunnlag ved Fylkestingets og Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan i 2008. Målet må være i denne omgangen å få inn en merknad som er sterk nok for få prosjektet vurdert ved neste revisjon av NTP.
Etter at kommunene har gitt sin tilslutning til saken, kan rådmannen i Herøy påta seg å fremme nødvendige søknader for finansiering. Siden ble enighet om at det ikke skulle være politikk i forprosjektet vil jeg foreslå at det utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i de tre kommunene.
I tillegg bør styringsgruppen kompletteres med en fagperson med bred kompetanse. Jeg har forespurt Arne Løvmo og han sier seg villig. Styringsgruppen konstituerer seg selv. Styringsgruppen ivaretar forprosjektet og spiller på administrative ressurser i kommunene.
Uten denne utredningen kommer vi ikke på hold for videre drøfting av saken.
Sak 14/07: PRIVAT REGULERINGSPLAN - GNR. 25 BNR. 1 OG 3 (HYTTETOMTER) PRESTØYHAUGEN HYTTEFELT.
Tiltakshaver: Jan Åge Amundsen, Møllenhussletta 14, 8800 Sandnessjøen.
Rådmannens innstilling: 1. Kommunestyret kan ikke imøtekomme klagen fra Jan Åge Amundsen av 14.1.2007 da planforslaget som ble behandlet av Hovedutvalget for kommunalteknikk og miljø den 22.11.06 sak 49/06 ikke var endelig.
2. I medhold av plan og bygningslovens § 27-2 pkt 1. egengodkjenner kommunestyret forslag til reguleringsplan med bestemmelser for Prestøyhaugen Hyttefelt deler av gnr 25 bnr 3 på Prestøy (plan.ark.. nr. 504.47) Vedtaket er fattet i henhold til de korrigeringer som hovedutvalget foretok i sak nr 49/06 av 22.11.2006.
Betingelser: a. Vedtak fattet av kommunestyret kan ikke kunngjøres før det foreligger justert kart med bestemmelser. b. Behandling av søknad om utslippstillatelse kan ikke gjennomføres før klagefrist på egengodkjennelsen er utgått og etter at eventuell klagebehandling er avgjort
Kommunestyret vil påpeke følgende forhold ovenfor tiltakshaver: På grunn av forsyningssituasjonen i søndre del av kommunen, kan de høyest liggende enheter ikke påregne å få vann fra det kommunale vannverket.
Sak 15/07: SAK VEDR. UTARBEIDELSE AV REGULERINGSPLAN FOR AMBULANSE-HELIKOPTER PÅ NORD HERØY SØR AV GAMLE NORD-HERØY BARNESKOLE.
Rådmannens innstilling:
Formannskapet anbefaler følgende ovenfor kommunestyret:
1. I medhold av plan og bygningslovens § 7 innvilger kommunestyret dispensasjon fra vedtatt kommuneplan, kommunedel plan nr 503-2B av 20.12.99. Området endres fra nåværende Lnf klassifisering til å utgjøre trafikkområde, lufttransport.
2. I medhold av Pbl § 27.1 vedtar kommunestyret at det skal utarbeides reguleringsplan for permanent landingsplass for ambulansehelikopter sør av tidligere Nord Herøy barneskole. b. Ved revisjon av kommuneplanen, kommunedel plan tas området ut som området hvor kommunedel plan ikke skal gjelde.
Begrunnelse for utarbeidelsen. Reguleringsplanen skal danne grunnlag for utarbeidelse av søknad om konsesjon ovenfor Luftfartstilsynet og skal i tilegg til selve landingsplassen og tilførselsveg vise innflygningsruter og støysoner, da støysoner/innflyvingsruter kan sette begrensninger for annen utbyggingsaktivitet.
3. Dersom det i ettertid viser seg at området ikke kan benyttes til formålet oppheves planen og området tas eventuelt inn på nytt i kommunedel planen som Lnf område eller til andre formål.
Saksutredning:
Saksbehandler: Arild Urdahl avd.ing1. Lovgrunnlag: Pbl § 7 Dispensasjon fra vedtatt kommuneplan, kommunedel plan av 20.12.99 Pbl § 27-1 Utarbeidelse av reguleringsplan.
Vurdering av grunnlaget for utarbeidelse av plan: Bakgrunnen for at det er nødvendig å utarbeide en reguleringsplan er for det første at det må utarbeides ett eget støysonekart i forbindelse med planen .Ved inndeling av støysoner vil det på kart og i bestemmelsene fremgå hvilke restriksjoner man må innføre imot nyetableringer av f.eks. boliger/hytter etc. For det andre vil man kunne kjøre en prosess for å innhente mest mulig syn på saken eventuelt om det i ettertid må utarbeides alternative løsninger/plasseringer.
Selv om plan blir utarbeidet og i ettertid vedtatt er det litt usikkert om området til syvende og sist blir godkjent av Luftfartstilsynet. Man antar videre at forholdene rund innflygningsrutene vil utgjøre et viktig grunnlaget for å få plassen godkjent. Da man generelt sett ikke har behandlet lignende saker tidligere antar man at det er nødvendig med ett nært samarbeid med Luftfartstilsynet og Luftambulansen i Brønnøysund.
Følgende opplysninger kan gis om foreløpig saksbehandling: Plan og utviklingsavdelingen sendte ut forespørsel til grunneierne av eiendommen 5/45 henholdsvis Roar Moe, Bergsheimveien 30, 7049 Trondheim og Ivar Moe, Silvalen, 8850 Herøy om eventuell overtagelse av eiendommen. Ivar Moe har muntlig gitt utrykk for at område kan overdras kommunen men parsellen måtte overtas i sin helhet. I svar fra Roar Moe datert den 15.8.2006 fremsettes det samme svar.
Forespørsel til grunn/huseiere som ligger nærmest det aktuelle etableringsområde er gjennomført. I tillegg er det sent forespørsel til Helge Solem, Silvallen, 8850 Herøy (Alt 2 ved helsehuset).
Sak 16/07: SYSTEM FOR VURDERING OG OPPFØLGING AV BARNEHAGER OG SKOLER I HERØY
Rådmannens innstilling:
Systemet for vurdering og oppfølging av barnehager og skoler i Herøy vedtas og innføres i henhold til milepæler i plandokumentet.
Saksutredning: Jamfør orientering til Hovedutvalget for persontjenester gitt i møte den 12.06.06, har Oppvekst- og kulturetaten utarbeidet et system for skolevurdering i Herøy. For å forenkle planverket har vi valgt å lage et felles system for vurdering og oppfølging for både barnehager og skoler. Systemet er todelt, og består av en langsiktig strategisk plan for barnehager og skoler for perioden 2007 2010, og en beskrivelse av systemet for vurdering og oppfølging.
Sak 17/07: BIBLIOTEKREFORM 2014 HØRINGSUTTALESLSE FRA HERØY KOMMUNE
Rådmannens innstilling:
Herøy kommune vedtar vedlagte høringsuttalelse om Bibliotekreform 2014
Saksutredning:
Saken er utredet av: Biblioteksjef Kirsten Heiszter
Bakgrunn: KKD har i brev av 05.01.07 sendt bibliotekutredningen Bibliotekreform 2014 ut på høring.
Mandat for Bibliotekutredningen ble gitt av Kultur- og kirkedepartementet i samarbeid med daværende Utdannings- og forskningsdepartementet 16. juni 2004. Oppdraget ble gitt til ABM-utvikling som hovedaktør og koordinerende innstans. Mandatet ble utformet i samsvar med de premissene som ble lagt til grunn i St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014.
Reformen i korte trekk Bibliotekreform 2014 fokuserer på de problemstillingene bibliotekene står overfor i dag og i tida framover, og er en total gjennomgang av biblioteksektoren i Norge. Utredningen inneholder mange og gode mål og tiltak for å gjøre bibliotekene i stand til å møte disse utfordringene. Målsettingen er å løfte bibliotekene fram som de kunnskapsressursene de er, og fortsatt skal være.
Utredningen er delt i konkrete utviklingsbehov innenfor tre hovedområder:
- Innhold og tjenester - Struktur og organisering - Kompetanse og forskning
Sak 18/07: REVIDERT HANDLINGSPLAN FOR PSYKISK HELSE 2007-2010
Rådmannens innstilling:
1.Revidert handlingsplan for psykisk helse 2007 2010 vedtas slik den foreligger. 2.Det opprettes 50 % stilling som psykisk helsearbeider med spesielt ansvar for barn og unge. 3.Stillingen som psykisk helsearbeider utvides med 10%. 4.Følgende driftstiltak gjennomføres under forutsetning av økte øremerkede tilskudd til psykiatri. Tiltakene videreføres i 2008
Saksutredning: De statlige øremerkede midlene til psykisk helsearbeid er trappet opp årlig med 15-25 % i hele perioden fram til og med 2008. Fra 2009 opphører det øremerkede tilskuddet og midlene skal innlemmes i kommunens generelle rammeoverføringer. Opptrappingsplanen legger til grunn at minst 20 % av de øremerkede tilskuddene skal brukes til gruppen barn og unge og med fokus på forbyggende tiltak. I Herøy ligger tilskuddet til barn og unge på ca. 45% av det øremerkede tilskuddet. Forventet øremerket tilskudd til psykisk helsearbeid i 2007 er på 1.3 millioner og det siste opptrappingsåret (2008) er på ca. 1,5 mill. Antallet voksne personer med psykiske lidelser og brukere av tjenesten har økt jevnlig, men ser nå ut til å flate noe ut. Det vi merker oss er at de vi kommer i kontakt med som søker tjeneste er brukere med mer kompliserte og sammensatte problem, spesielt gjelder dette rus og psykiatriproblematikk Når det gjelder barn øker antall henvendelser og vi ser en helt klar tendens til at flere barn enn tidligere får diagnostisert en psykisk lidelse. Dette er en stor utfordring for kommunens tjenesteapparat, og det er derfor behov for å opprette en psykiatristilling med spesielt ansvar for barn og unge.
Sak 19/07: REGISTRERING AV VERV OG ØKONOMISKE INTERESSER WWW.STYREVERVREGISTERET.NO
Rådmannens innstilling: 1.Herøy kommune innfører register for verv og økonomiske interesser for folkevalgte og kommunale ledere fra 01.10.07 i.h.t. framlagte retningslinjer. 2.Ordningen administreres av rådmannens stab. 3.Ordningen evalueres før 01.10.11
Saksutredning: Kommuner, fylkeskommuner og kommunalt eide selskaper er på bakgrunn av sin funksjon og rolle avhengig av at allmennheten har tillit til at myndighetsutøvelse og produksjon ivaretas på en best mulig måte.
En måte å styrke kommunesektorens omdømme på er at det skapes åpenhet knyttet til hvilke roller enkeltpersoner har. Sentralstyret i KS har derfor besluttet å opprette et webbasert register hvor folkevalgte, ansatte og styremedlemmer kan registrere sine verv og økonomiske interesser.
Webregisteret blir åpent for allmennheten gjennom www.styrevervregisteret.no, som legges på KS sine hjemmesider. Den enkelte virksomhet kan dessuten legge en link fra sine egne hjemmesider til registeret. På bakgrunn av bl.a. personvernlovgivningen vil registreringen være frivillig for den enkelte.
Utover virksomhetens arbeidskostnader med å registrere opplysningene, vil tilknytningen til registeret være kostnadsfritt for kommunen/selskapet. Registeret er klargjort for registrering. Registeret vil åpnes via internett så snart det foreligger et bredt nok opplysningsgrunnlag.
Registeret skal verken være en hemsko for at folk engasjerer seg næringsvirksomhet eller politisk arbeid. Registeret skal være et verktøy som gjør det mulig for alle interesserte å få innsyn i beslutternes relasjoner i næringssammenheng og politisk sammenheng. Dette vil bidra til en trygghet i både administrativ og politisk saksbehandling og vil være en viktig sperre for korrupsjon og ikke minst mistenkeliggjøring. Jeg vil imidlertid advare mot at dette redskapet blir misbrukt til å skremme bort folk fra næringsvirksomhet og politisk arbeid. Samfunnet trenger uten tvil folk som viser bredt engasjement.
Det er utarbeidet forslag til "Retningslinjer for registrering av verv og økonomiske interesser" for Herøy kommune med basis i KS generelle retningslinjer. Disse følger i sin helhet med saken
Sak 20/07: VETERINÆRSTILLING I HERØY
Rådmannens innstilling:
1.Herøy Kommune viderefører avtalen med Sverre Seierstad i henhold til framlagte reviderte avtaleforslag.
2.Kostnadene dekkes med overføring av kr. 100000 fra konto 1.990.6901.190000.
3.Kommunestyret stiller som betingelse at Sverre Seierstad flytter til Herøy Kommune innen 31.10.07 og etablerer sitt utgangspunkt for tjenesten herfra.
Saksutredning:
Herøy Kommune har inngått en avtale om veterinærtjeneste med Sverre Seierstad. Kommunestyret ga i møte 19.12.06 signaler om videreføring av avtalen og bevilget budsjettdekning som dekket perioden fram til 31.03.07.
Administrasjonen har ikke vært fornøyd med praktiseringen av avtalen på en del punkter. Dette resulterte i at godtgjørelsen ble avkortet med kr. 30000 i 2006. Seierstad har protestert på denne avkortingen og har krevd utbetaling av beløpet.
Tidligere evalueringer har vist at den faglige utøvelsen av avtalen har vært god og det rapporteres om tilfredshet fra brukerne.
Med bakgrunn i det som oppstod i 2006 og kommunestyrets signaler om at de ønsket en veterinærtjeneste i kommunen, startet vi en prosess med evaluering av ordningen.
Til grunn for evalueringen har vi lagt et mål om:
Høyere veterinærfaglig beredskap og sikkerhet -kontor/behandling i Herøy kommune -bosted i Herøy kommune -vaktsamarbeid med Dønna
Denne evalueringen startet i januar med møter med Sverre Seierstad. Dette hadde sitt utgangspunkt i gjeldende avtale og ønske om forbedringer fra Herøy Kommunes side. Det er til sammen holdt 3 møter og vi er blitt enige om et forslag til revidert avtale. Samtidig har Seierstad frafalt kravet om utbetaling for avkorting i 2006.
For undersøke alternative muligheter har vi utlyst stillingen med søknadsfrist 5.3.2007. Sverre Seierstad ble orientert om utlysningen.
Ved søknadsfristens utløp var det innkommet 2 søknader. Den ene søkeren er ikke ferdig utdannet før i oktober 2007 og har ikke vært til intervju. Den andre søkeren ble utdannet ved Norges veterinærhøgskole med bestått eksamen juni 1998. Hun har liten praksis i yrket, ca. 3 ½ år og i tillegg vært kvalfangstinspektør i en sesong.
Etter en samlet vurdering er vi kommet fram til at Herøy vil være best tjent med en videreføring av avtale med Sverre Seierstad etter framforhandlet revidert forslag.
Jeg ønsker samtidig å stille betingelse om at Sverre Seierstad innen 31.10.07 flytter til Herøy og har sitt utgangspunkt for tjenesten herfra.
Herøy Kommune har signalisert at de vil være behjelpelig med å finne tjenelige kontorlokaler/bolig.
Sverre Seierstad har på sin side signalisert samarbeid med Herøy om næringsrelatert virksomhet.
Det finnes ikke dekning i budsjettet for videreføring av avtalen vi må derfor ta midler fra andre budsjettposter. Jeg finner ingen annen mulighet enn å ta kr. 100000 fra konto 1.990.6901.190000, reserverte tilleggsbevilgninger. Siden vi kommer til å legge fram et regnskap for 2006 med overskudd, forutsetter jeg at vi da tilbakefører beløpet til ovennevnte konto.