Herøy formannskap har årets første møte tirsdag 26. januar klokken 09.00. Blant sakene er innspill fra komiteen for kommunens 150års-jubileum som foreslår at det reises en skulptur på et egnet sted.
13 saker står på kartet, derav tre unntatt offentlighet. Det gjelder sakene 9 - 10 og 11.
Dokumentene til sak 12 Herøy Marine Næringspart - ettersendes eller blir delt ut på møtet.
Sak 1/2010: NY MATRIKKELLOV - BETALINGSREGULATIV
Rådmannens innstilling:
Med hjemmel i matrikkellovens § 32, jfr. matrikkelforskriftens § 16, vedtar kommunestyret at det utarbeides regulativ for arbeider etter matrikkelloven. Regulativ med gebyrsatser slik det er vist i forslag datert Herøy kommune, den 26.11.2009 godkjennes.
Regulativet justeres hvert årsskifte i henhold til sats som framgår i vedtatt årsbudsjett.
Bakgrunn:
Stortinget har ved lov av 2006-06-17 nr. 101 godkjent Lov om eigedomsregistrering (matrikkelloven) med ikrafttredelse 01.01.2010. Den avløser i sin helhet tidligere Delingslov.
Dette innebærer bl.a. at dagens betalingsregulativ etter delingsloven også utgår i sin helhet, og nytt regulativ må nå ut utarbeides og vedtas av kommunestyret.
Saksutredning:
Matrikkelovens § 32 gir kommunene hjemmel til å ta gebyr for oppmålingsarbeider, matrikkelføring, utferding av matrikkelbrev og anna arbeid etter loven fastsatt i eget regulativ som er godkjent av kommunestyret selv.
Med bakgrunn i dette har Kommunenes Sentralforbund (KS), Statens kartverk og GeoForum utarbeidet forslag til en ny nasjonal samordnet gebyrmal for dette saksområdet. KS har derimot ikke funnet det riktig å utarbeide veiledende gebyrsatser, idet satsene må fastsettes på grunnlag av kostnadene med arbeid etter matrikkelloven i den enkelte kommune.
I det nye regulativet vil det være naturlig å ta utgangspunkt i gjeldende regulativ etter delingsloven. Da denne ble utarbeidet og justert siste gang med vedtak i kommunestyret den 10.03.09 var dette gjort med utgangspunkt i en vurdering av kostnadsaspektet for målearbeider etter delingsloven. For å være sikker på at gebyrene ikke skulle ligge for høyt, ble disse justert noe ned i forhold til kommunes kostnader og i forhold til sammenlignbare kommuners gebyrer.
Sak 2/2010: AVTALE OM MEDFINANSIERING - VARIG TILRETTELAGT ARBEID
AVTALE MELLOM NAV HERØY, HERØY KOMMUNE OG HERØY ASVO AS
Rådmannens innstilling:
Herøy kommune godkjenner framlagte avtale om medfinansiering m.v. vedrørende arbeidsmarkedstiltaket Varig tilrettelagt arbeid mellom NAV Herøy og Herøy kommune og Herøy ASVO
Bakgrunn:
Ny forskrift om arbeidsmarkedstiltakene trådte i kraft 01.01.2002. Dette innebærer blant annet at det er innført et nytt arbeidsmarkedstiltak, VTA, jf forskriftens kap. 7.
Det nye tiltaket har sitt grunnlag i et støtte- og styringssystem som i stor grad bygger på det tidligere regelverket for tiltaket Arbeidssamvirke i offentlig virksomhet (ASVO).
I forbindelse med iverksettelsen av det nye støtte- og styringssystemet, vil en del av de selskaper som inntil nå har drevet ASV- og PV-tiltak på grunnlag av driftsstøtte etter budsjett, i fremtiden drive tiltakene på grunnlag av driftsstøtte til fast sats.
I hht. det nye regelverket, skal eierne ved kommunene bidra aktivt til driften av tiltaket VTA bl.a. med krav om medfinansiering.
På denne bakgrunn skal det inngås en avtale mellom NAV og den enkelte eierkommune om kommunal medfinansiering, jf. forskrift om arbeidsmarkedstiltak §7-9 og denne avtales punkt 3.
Avtale om medfinansiering erstatter Intensjonsavtalen mellom tiltaksarrangør for ASVO og NAV.
Saksutredning:
Kommunen forplikter seg til medfinansiering av VTA-tiltaket som drives av Selskapet som helt eller delvis er eiet av Kommunen.
Selskapet har idag 12 godkjente plasser.
Avtalen om medfinansiering gjelder de godkjente VTA-plassene Selskapet har godkjent pr. avtaledato.
Medfinansieringssatsen skal være på minst 25% av den til en hver tid gjeldende statlige faste støttesats.
Medfinansieringssatsen i denne avtale er satt til 40 % av den til en hver tid gjeldende statlige faste støttesats.
Kommunen kan, etter avtale med Selskapet, øke medfinansieringssatsen i henhold til den enkelte arbeidstakerens behov for utvidet tilrettelegging eller oppfølging.
Denne avtalen gir samme økonomisk uttelling som gjeldende avtale. D.v.s. utbetalinger innenfor budsjetterte rammer.
Viser for øvrig til vedlagte avtaleforslag.
Vurdering:
Herøy ASVO AS er en svært nyttig bedrift for kommunen. Svært mange bringes opp til en meningsfylt tilværelse. I tillegg gir tiltaket inntekter for personer som i utgangspunktet har så lavt innkomme at de ofte må søke om ekstra bidrag.
Herøy har mange utfordringer på dette området. Bedriften har vært svært positiv og har drevet tilrettelegging langt utover de normer som myndighetene setter.
Vi ser et stort potensiale i denne bedriften og vi har god kontakt og drøfter stadig nye utviklingsprosjekter.
Jeg anbefaler at denne avtalen godkjennes.
Sak 3/2010: SØKNAD OM OPPLÆRINGSTILSKUDD - OLAF PETTERSEN AS
Rådmannens innstilling:
Olaf Pettersen AS innvilges et opplæringstilskudd på kr.75.000,- for gjennomføring av kompetanseheving som omsøkt.
Tilskuddet utbetales mot dokumenterte utgifter.
Belastes Næringsfond I, konto 1.14708.325
Saksutredning:
Det vises til søknad fra Olaf Pettersen AS, mottatt 14.01.2010, der bedriften søker om tilskudd til kompetanseheving.
Bedriften har i dag 6 ansatte med forskjellig bakgrunn innenfor de arbeidsfelt bedriften dekker.
For å imøtekomme de krav som stilles til bedriften og dens ansatte må det gjennomføres kurs/opplæring som omfatter alt fra førerkort, utvidelse av førerkort, grunnopplæring for yrkessjåfører, samt andre kurs innenfor anleggsarbeid som vannverk, vegbygging, sprenging m.m.
Fra 10.september 2009 må alle som skal kjøre lastebil og buss ha yrkessjåførutdanning.
Sistnevnte vil være gjeldende for 5 av bedriftens ansatte.
Bedriften planlegger gjennomført kurs for klasse C (Lastebil), CE (Vogntog) og DE (Buss) samt grunnutdanningskurs for yrkessjåfører.
Dette vil være intensivkurs i regi av kjøreskole.
Kostnadene i denne sammenheng vil bli som følger:
- Kurs Klasse C, CE og E, for en person, pakkepris kr. 80.000
- Yrkessjåførutdanning, grunnkurs, 5 à kr.34.000,- kr.170.000
Totalt kr.250.000
I tillegg til ovennevnte vil det påløpe reise og oppholdsutgifter som dekkes av kursdeltakerne.
Herøy kommune ser positivt på søknaden.
Det er viktig at en har en slik allsidig entreprenørbedrift i kommunen.
At bedriften tar inn unge arbeidstakere er verdifullt da det bl.a. kan være med å styrke bosettingen.
Kompetanseheving er også et satsingsområde jfr. gjeldende næringsplan.
Det anbefales at søknaden imøtekommes med et opplæringstilskudd på kr.75.000,-.
Sak 4/2010: HERØY KOMMUNE - 150 ÅR FASTLEGGING AV RAMME OG VIDERE ARBEID MED ARRANGEMENTET.
Rådmannens innstilling:
FINANSIERINGSPLAN
Bakgrunn:
Åsen Velforening har i lengre tid arbeidet med å få etablert et nærmiljøanlegg i Åsen. Intensjon med et slikt anlegg er å stimulere til fysisk aktivitet og samle beboerne i Åsen til sosialt samvær.
Åsen er et boligområde med totalt 43 husstander, hvorav 36 hustander er fastboende.
Fordelt på disse husstandene er det totalt 31 barn, hvorav 11 er under 6 år og 20 er mellom 6 19 år. Det er fortsatt ubebygde tomter i Åsen, så Åsen Velforening ønsker med dette tiltaket å forsøke å stimulere til økt etablering og bosetting.
De vil med dette være med på å gjøre Åsen og kommunen til et attraktivt sted å bo. Åsen Velforening ønsker å tilrettelegge for aktiviteter som bl.a. fotball, basket, badminton. Det skal også planer om å etablere sandkasse, huskestativ og grillhytte i anlegget.
I vinterhalvåret er det planer om å arrangere bl.a. ski/ akedager.
Åsen Velforening har inngått leiekontrakt med Hans Meyer om å leie nordøstlig del avgnr.5 / bnr.52 i 20 år, jfr. krav til søknad om spillemidler til slike anlegg.
Leiekontrakten er sendt til tinglysning.
Vurdering:
Saksbehandler ser svert positivt på at Åsen Velforening ønsker å etablere et slikt nærmiljøanlegg. Det er slike anlegg lag/ foreninger i forskjellige sammenhenger blir oppfordret til å etablere.
Saksbehandler oppfordrer derfor Herøy formannskap om å bevilge omsøkte beløp på kr. 5.000,- til administrering og kr. 5.000,- til oppbygging av nærmiljøanlegget over formannskapets konto.
Sak 7/2010: PRIORITERING SPILLEMIDDELSØKNADER NÆRMILJØANLEGG 2010
Rådmannens innstilling:
Prioriteringsliste nærmiljøanlegg 2010
1. Åsen nærmiljøanlegg
Saksutredning:
Søknader om tilskudd til bl.a. nærmiljøanlegg skal prioriteres gjennom politisk fattede vedtak og i samsvar med godkjent Kommunedelplan for fysisk aktivitet og naturopplevelser.
Da Herøy kommune ikke har en slik gjeldene plan, har kommunen hatt dialog og sendt brev til Nordland Fylkeskommune datert 20.08. 2009 ang. dette, med melding om at det er igangsatt arbeid med bl.a. Sektorplan for fysisk aktivitet og naturopplevelser som er planlagt ferdigstilt første halvår 2010
For 2010 foreligger det bare en søknad om tilskudd til nærmiljøanlegg. Denne er fra Åsen Velforening og gjelder søknad tilskudd til Åsen nærmiljøanlegg.
Bakgrunn:
I forbindelse med at det søkes om tilskudd til bl.a ordinære anlegg og nærmiljøanlegg, skal det jfr. Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet settes opp en prioriteringsliste for hver av anleggstypene.
Anleggene skal være innarbeidet i Kommunedelplan for fysisk aktivitet og naturopplevelser
Vurdering:
Saksbehandler ser svært positivt på at Åsen Velforening jobber for å få etablert et nærmiljøanlegg i sitt nærområde. Og i forbindelse med at de søker om fylkeskommunalt tilskudd til dette, anbefaler saksbehandler at Herøy Formannskap godkjenner og prioriterer tiltaket.
Salg 8/2010: SALG AV SKOLEBYGNINGER ENDRING AV SALGSBETINGELSER
Rådmannens innstilling:
I forbindelse med salg av Seløy skole gis kjøper av skolen opsjon på kjøp av fradelt tomt til fotballbingen mot at kjøper framskaffer ny tomt kostnadsfritt for kommunen sentralt på Seløy og at kjøper dekker alle kostnader med flytting av fotballbingen.
Saksutredning:
Kjøper av Seløy skole SUS v/ Kjell Inge Jacobsen har i brev av 14.10.09 henvendt seg til kommunen og bedt om endringer av salgsbetingelsene.
Dette berører kravet om at tomt og adkomst til fotballbingen på Seløy skal være adskilt. I forbindelse med salget er det igangsatt fradeling av tomt til dette formålet.
Kjøper av skolen ønsker å ha mulighet for å kjøpe denne tomten mot at det framskaffes høvelig ny tomt sentralt på Seløy kostnadsfritt for kommunen og at kjøper dekker alle kostnader med flytting av fotballbingen.
Kjøper mener at fotballbingen er en hindring for fornuftig bruk av skolebygningen.
Jeg kan ikke se noen problemer med dette og foreslår at salget nå gjennomføres innenfor de rammer som kommunestyret har satt der tomten og adkomsten til fotballbingen fradeles men at kjøper av skolen gis opsjon på kjøp av denne tomten mot at det framskaffes ny tomt kostnadsfritt sentralt på Seløy og at kjøper dekker alle kostnader med flytting av fotballbingen.
Sak 9 10 11 er unntatt vannavgift.
Sak 9/2010: SØKNAD OM ETTERGIVELSE AV VANNAVGIFT
Sak 10/2010: SØKNAD OM ETTERGIVELSE AV KOMMUNALE GEBYRER
Sak 11/2010: KLAGE/SØKNAD OM TILSKUDD FRA NÆRINGSFONDET
Sak 12/2010: Herøy Marine Næringspark.
Dokumentene til saka ettersendes eller utleveres i møtet.
Sak 13/2010: ETABLERING AV "BAKVAKT" INNEN IKT
Rådmannens innstilling:
1.Herøy kommune slutter seg til avtale om bakvakt innen IKT.
2.Kostnadene innarbeides ved revisjon av budsjettet pr. 30.04.10..
Saksutredning:
Innføring av elektronisk pasientregistrering innen Helsesektoren (Pleie- og omsorg/legevakt osv) og elektronisk overvåkning av vann og avløp medfører 24 timers drift. Det må planlegges/avklares behovet for bistand/support fra IKT ved ferieavvikling, helger og høytid. For å ha en god beredskap må det være klare rutiner i organisasjonen, spesielt utenom ordinær arbeidstid.
IKT har i dag ikke noen form for vakt/beredskap. Dersom noen har behov for hjelp på kveldstid/helg er det ikke gitt at de får kontakt med noen.
Mange av de som ringer har selv vakt innen, vann og avløp, legekontor, pleie- og omsorg, varmeselskapet osv. Det oppleves som urimelig at de som har betalt for å være på vakt bare kan ringe døgnet rundt for å få IKT-støtte. Men det er forståelig at f.eks. en lege ringer når han/hun ikke får opp pasientjournalen. Selv om enkelte leger sier det er ubehagelig å ringe da de vet at vi ikke har vakt.
Vi opplever også på dagtid at ansatte innen pleie- og omsorg ringer på vegne av noen som har vært på vakt og ikke kommet seg inn i systemene. Da blir vi nødt til å lage et nytt passord og overlevere det til vedkommende som ringer. Dette er egentlig et klart brudd på informasjonssikkerheten. Slike hendelser viser at effektiviteten og kvaliteten på arbeidet vil øke med en vaktordning.
Forslaget er at ansatte på IKT avd. har en form for bakvakt. I praksis vil vi løse det ved at brukerstøtte telefonen blir viderekoblet til mobil telefonene våre, eventuelt at det vil foreligge en ringeliste. Ved hjelp av bærbar PC og mobil vil vi kunne nå alle systemer uavhengig av lokasjon.
Det gis en fast godtgjørelse på 4000,- pr. mnd for å ivareta denne tjenesten. Dette vil gjelde for Even Lorentsen, Svein Lundestad og IKT-leder. De andre HALD-kommunene må også være med å finansiere dette slik at kostnadene blir fordelt slik:
Alstahaug 4800,- pr. mnd
Herøy 2400,- pr. mnd
Leirfjord 2400,- pr. mnd
Dønna 2400,- pr. mnd
Vurdering:
Det er uforsvarlig at vi ikke har en bakvaktordning innen IKT. Vi kan ikke forvente at ansatte uten vaktordning blir oppringt til alle døgnets tider og bruker flere timer av planlagt fritid til å løse problemer. Jeg vil derfor anbefale at vi tiltrer denne avtalen.
Sak 13/2010: ETABLERING AV BAKVAKT INNEN IKT
(saka skal først behandles i administrasjonsutvalget samme dag)
Rådmannens innstilling:
1.Herøy kommune slutter seg til avtale om bakvakt innen IKT.
2.Kostnadene innarbeides ved revisjon av budsjettet pr. 30.04.10..
Saksutredning:
Innføring av elektronisk pasientregistrering innen Helsesektoren (Pleie- og omsorg/legevakt osv) og elektronisk overvåkning av vann og avløp medfører 24 timers drift. Det må planlegges/avklares behovet for bistand/support fra IKT ved ferieavvikling, helger og høytid. For å ha en god beredskap må det være klare rutiner i organisasjonen, spesielt utenom ordinær arbeidstid.
IKT har i dag ikke noen form for vakt/beredskap. Dersom noen har behov for hjelp på kveldstid/helg er det ikke gitt at de får kontakt med noen.
Mange av de som ringer har selv vakt innen, vann og avløp, legekontor, pleie- og omsorg, varmeselskapet osv. Det oppleves som urimelig at de som har betalt for å være på vakt bare kan ringe døgnet rundt for å få IKT-støtte. Men det er forståelig at f.eks. en lege ringer når han/hun ikke får opp pasientjournalen. Selv om enkelte leger sier det er ubehagelig å ringe da de vet at vi ikke har vakt.
Vi opplever også på dagtid at ansatte innen pleie- og omsorg ringer på vegne av noen som har vært på vakt og ikke kommet seg inn i systemene. Da blir vi nødt til å lage et nytt passord og overlevere det til vedkommende som ringer. Dette er egentlig et klart brudd på informasjonssikkerheten. Slike hendelser viser at effektiviteten og kvaliteten på arbeidet vil øke med en vaktordning.
Forslaget er at ansatte på IKT avd. har en form for bakvakt. I praksis vil vi løse det ved at brukerstøtte telefonen blir viderekoblet til mobil telefonene våre, eventuelt at det vil foreligge en ringeliste. Ved hjelp av bærbar PC og mobil vil vi kunne nå alle systemer uavhengig av lokasjon.
Det gis en fast godtgjørelse på 4000,- pr. mnd for å ivareta denne tjenesten. Dette vil gjelde for Even Lorentsen, Svein Lundestad og IKT-leder. De andre HALD-kommunene må også være med å finansiere dette slik at kostnadene blir fordelt slik:
Alstahaug 4800,- pr. mnd
Herøy 2400,- pr. mnd
Leirfjord 2400,- pr. mnd
Dønna 2400,- pr. mnd
Vurdering:
Det er uforsvarlig at vi ikke har en bakvaktordning innen IKT. Vi kan ikke forvente at ansatte uten vaktordning blir oppringt til alle døgnets tider og bruker flere timer av planlagt fritid til å løse problemer. Jeg vil derfor anbefale at vi tiltrer denne avtalen.
- Herøy kommune slutter seg til jubileumskomiteens foreslåtte ramme for 150-årsjubileum for Herøy kommune.
- Formannskapet skal være hovedkomite for jubileet og legger rammene for hele arrangementet.
- Den oppnevnte jubileumskomiteen skal heretter ivareta oppgaven med å være redaksjonskomite for en historisk dokumentasjon om Herøy kommune gjennom 150 år. Komiteen legger fram forslag til rammer/budsjett og forslag til engasjement av forfatter for hovedkomiteen og ivaretar det videre arbeidet med dokumentasjonen slik at den blir ferdigstilt i god tid før jubileet. Lederen av komiteen tiltrer hovedkomiteen ved behov.
- Det oppnevnes en teknisk arrangementskomite underlagt rådmannen i sitt daglige arbeid.
- Utarbeide forslag til hvordan jubileet skal gjennomføres
- Lage forslag til hvilket innhold jubileet skal ha
- Lage forslag til hvilken form jubileet skal ha.
- Historisk dokumentasjon/Jubileumsskrift
- Skulptur
- 150-års feiring/Arrangement
- 2012 et jubileumsår
- Institusjoner, lag og organisasjoner oppfordres til å markere året, hver på sin måte.
- Helgeland Museum, avdeling Herøy, lager en jubileumsutstilling som tar for seg Herøy kommune gjennom 150 år.
Kopstnadstype | Hvorav kjøp | Dugnad | Sum kjøp | Sum mva. | Samlet kostnad |
Grunnarbeid | 43150,00 | 24700,00 | 43150,00 | 1087,50 | 78637,50 |
Administrasjon | 48825,00 | 3700,00 |
|
| 3700,00 |
Utstyr | 48825,00 | 7172,00 | 48825,00 | 12206,25 | 68203,25 |
Beplantning |
| 13640,00 |
|
| 13640,00 |
Utstyr | 9960,00 | 2000,00 | 9960,00 | 2490,00 | 14450,00 |
Totalt |
|
|
|
| 178630,75 |
Søknad spillemidler | 89.315,- |
Egenkapital | 3.103,- |
Kommunalt tilskudd | 5.000,- |
Dugnad | 51.212,- |
Andre tilskudd (sponsorer) | 30.000,- |
Til Sammen | 178.630,- |