Eivind Moe, Raymond Angel og Kristian Olsen satser på å starte bygging av en 200 meters flyplass for sine microfly i løpet våren. Tirsdag kommer Eivinds fly til Herøy og blir med det øyrikets første fly. Og flere kommer.
Det er straks klart for take-off for det som er i ferd med å bli et flymiljø i Herøy. Eivind Moe, godkjent instruktør for microfly, har nylig flyttet heim.
Samtidig holder Kristian Olsen og Raymond Angel på med sine siste flytimer før de kan fly opp. Nå skal de anlegge flyplass for sine små fly som kan ta piloten pluss en passasjer opp i lufta.
200 meter
- I første omgang planlegger vi en flyplass på et par hundre meter, her sør for Storvatnet. Vi har en god dialog med positive grunneierne og håper etter hvert på å få økt lengden til 400 meter, forteller Eivind Moe til Herøyfjerdingen.
De tre flyentusiastene forteller at et microfly, eller ultralett - som skal være den riktige betegnelsen, trenger maksimalt 80 meter for å ta av.
Faktisk kan 40 meter være tilstrekkelig.
Den lille flyplassen ved Storvatnet blir en 200 meter lang hard gress-slette.
Planlegger også hangar
Eivind Moe får etter planen sitt fly til Herøy i løpet av tirsdag denne uka, mens Raymond Angel og Kristian Moe er på leting etter et byggesett.
Men også de skal ha hvert sitt fly. Det tvinger fram behovet for en hangar.
- Ja, vi har planer for å kjøpe en hangar eller en plasthall som flyene kan stå i. Det er best for flyene, forteller de tre flygerne vi har samlet ved Storvatnet på Nord-Herøy.
Sjeldenhet
Microflyplassen ved Storvatnet blir en sjeldenhet i området. Nærmeste av det slaget må vi til Hattfjelldal og Rognan for å finne.
Flyet som Eivind Moe får tirsdag denne uka er laget for å drive skoleflyging med.
Han har papirer for kommersielle fly og planlegger for å bli flyger av yrke.
- Vi håper å få til et fint miljø for microflyging. Dersom noen har lyst å bli med er det bare å ta kontakt med en av oss tre, sier de tre flygerne til Herøyfjerdingen.
Rimelig hobby
Flyet som Eivind venter i dag er pakket sammen og må skrues sammen før vi får se det over Herøy.
- Det kostet rundt 300.000 kroner og er bra utstyrt, forteller Eivind Moe som startet med flyging så langt tilbake som 2002.
Han legger til at det er mulig å få et slikt fly for helt ned mot 100.000 kroner.
- Et flysertifikat koster rundt 30.000 - 35.000 kroner. Dette er egentlig en rimelig hobby og det er billig å opprettholde sertifikatet, avslutter de tre flyentusiastene.
Herøyfjerdingens magasinutgave hadde i høst en lengre reportasje om Glenn Holstad som sist sommer
Samtidig holder Kristian Olsen og Raymond Angel på med sine siste flytimer før de kan fly opp. Nå skal de anlegge flyplass for sine små fly som kan ta piloten pluss en passasjer opp i lufta.
200 meter
- I første omgang planlegger vi en flyplass på et par hundre meter, her sør for Storvatnet. Vi har en god dialog med positive grunneierne og håper etter hvert på å få økt lengden til 400 meter, forteller Eivind Moe til Herøyfjerdingen.
De tre flyentusiastene forteller at et microfly, eller ultralett - som skal være den riktige betegnelsen, trenger maksimalt 80 meter for å ta av.
Faktisk kan 40 meter være tilstrekkelig.
Den lille flyplassen ved Storvatnet blir en 200 meter lang hard gress-slette.
Planlegger også hangar
Eivind Moe får etter planen sitt fly til Herøy i løpet av tirsdag denne uka, mens Raymond Angel og Kristian Moe er på leting etter et byggesett.
Men også de skal ha hvert sitt fly. Det tvinger fram behovet for en hangar.
- Ja, vi har planer for å kjøpe en hangar eller en plasthall som flyene kan stå i. Det er best for flyene, forteller de tre flygerne vi har samlet ved Storvatnet på Nord-Herøy.
Sjeldenhet
Microflyplassen ved Storvatnet blir en sjeldenhet i området. Nærmeste av det slaget må vi til Hattfjelldal og Rognan for å finne.
Flyet som Eivind Moe får tirsdag denne uka er laget for å drive skoleflyging med.
Han har papirer for kommersielle fly og planlegger for å bli flyger av yrke.
- Vi håper å få til et fint miljø for microflyging. Dersom noen har lyst å bli med er det bare å ta kontakt med en av oss tre, sier de tre flygerne til Herøyfjerdingen.
Rimelig hobby
Flyet som Eivind venter i dag er pakket sammen og må skrues sammen før vi får se det over Herøy.
- Det kostet rundt 300.000 kroner og er bra utstyrt, forteller Eivind Moe som startet med flyging så langt tilbake som 2002.
Han legger til at det er mulig å få et slikt fly for helt ned mot 100.000 kroner.
- Et flysertifikat koster rundt 30.000 - 35.000 kroner. Dette er egentlig en rimelig hobby og det er billig å opprettholde sertifikatet, avslutter de tre flyentusiastene.
Herøyfjerdingens magasinutgave hadde i høst en lengre reportasje om Glenn Holstad som sist sommer