I et felles brev til Nordland fylkesting ber ordfører i Dønna Ingunn Laumann og herøyordfører Arnt Frode Jensen om at Nordlandsekspressens anløp av Bjørn opprettholdes. Samtidig stiller de seg tvilende til samfunnsgevinsten ved å legge ned anløpet. Også Løkta lokalutvalg reagerer.
Ordførerne for våre to kommuner ber i brevet om at Fylkestinget holder denne innsparingen utenfor finaniseringen inntil det er foretatt en samfunnsøkonomisk vurdering av tiltaket.
Nye vurderinger De ber videre om at det foretas nye vurderinger der alle beregninger er på plass og at dette gjøres i forbindelse med forestående ruteplanlegging/rutemønster av Nordlandsekspressen der det forutsettes en nødvendig høringsprosess.
«Dette grepet tas uten at berørte kommuner, Dønna og Herøy, med vel 3000 innbyggere, blir varslet eller hørt.
Ikke i tråd med føringer
Vi er kjent med at de effektiviseringstiltak som vurderes for Nordlandsekspressen med å ta et anløp som betjener to kommuner ikke er i tråd med tidligere føringer som gikk på å redusere der de var flere anløp i samme kommune.
Tilbudet fra Bjørn er svært godt benyttet og er et spesielt godt benyttet tilbud for høgskolestudenter og videregående-elever som skal til Nesna.
Ved fjerning av anløpet blir reisemønsteret for disse så komplisert at det i praksis er ødelagt.
Viktig kommunikasjonsløsning Både Dønna og Herøy har også mange reisende som skal til Bodø på sykehus eller andre offentlige tilbud/gjøremål.
Konklusjonen er at anløpet av Bjørn er en viktig kommunikasjonsløsning for over 3000 mennesker.
Stiller oss tvilende Med bakgrunn i dette stiller vi oss svært tvilende til den samfunnsøkonomiske gevinsten ved å legge ned dette anløpet som har en svært begrenset besparelse», skriver ordførende Ingunn Laumann og Arnt Frode Jensen i sitt felles brev til fylkesrådet.
Som ber om at innholdet i brevet gjøres kjent for fylkestingets medlemmer til behandlingen av saken på mandag.
Ikke vært tema I mailen som følger brevet skriver ordførerne at kutt av Nordlandsekspressens anløp av Bjørn og Løkta har imidlertid ikke vært et tema som har vært koblet til diskusjonene vi har vært med på omkring ms Dønna.
Dermed har det ikke vært anledning til å belyse konsekvenser av dette, skriver de.
Du kan lese brevet HER
----------------------------------------------------------------------------
Løkta lokalutvalg Mailen fra ordførerne inneholder også en uttalelse fra Løkta lokalutvalg som du kan lese under her:
"Vi ser med bekymring på opplysningene om at Nordlandsekspressen( NEX) skal sløyfe anløp av Bjørn og Kopardal som en del av finansieringen med at B/F Dønna skal settes inn i drift i sambandet Sandnessjøen-Bjørn-Løkta-Nesna.
Stor betydning Anløp av NEX har stor betydning for daglig pendling til Nesna.
Da forbindelsen ble etablert, var dette et stort fremskritt, og gjorde det mulig for ungdom og voksne å ta utdanningen på Nesna, samtidig som de kunne bo hjemme, evt også ha arbeid i tillegg dersom de tok deltidsstudium.
Lengre reisetid Dersom vi må ta B/F Dønna inn til Sandnessjøen, for så å ta NEXèn til Nesna, medfører dette bortimot en time lengre reisetid om morgenen. Avreise fra Kopardal vil da bli ca 06.10, mot i dag 07.10.
Dersom ruteopplegget blir som det har vært. De sier seg selv at dette gjør det vanskelig med dagpendling.
Lite attraktivt NEXèn anløper også Kopardal på søndags ettermiddag. Det gjør det mulig for ungdom og andre som studerer og arbeider på Mo å ta turen hjem i helgene.
Dette vil bli lite attraktivt nå, dersom en først må ta ferga til Sandnessjøen med avgang Kopardal 09.55.
Umulig å dagpendle På Løkta er det i år 4 avgangselever i 10. Klasse. Alle disse vurderer å ta videre utdanning på Nesna, og dagpendle. Slik det nå ser ut vil dette bli umulig.
Dersom Dønna kommune vil satse på at ungdommen skal bo lengst mulig hjemme når de fortsetter på videregående skole, er det viktig at forbindelsen til Nesna slik vi har den i dag blir videreført.
Det er også viktig for de som ønsker å arbeide på Nesna, i kortere eller lengre perioder.
Ungdom må flytte Enhver innbygger i kommunen bør være kjærkommen, men det er vanskelig å holde på ungdommen dersom de allerede fra 16 års alderen må etablere seg andre steder.
Vi ber derfor ordfører om å jobbe aktivt mot fylkespolitikerne frem til helga, med tanke på å beholde anløp NEX slik vi har det i dag.
Bør bevilge pengene Det må allikevel ikke bety at vi ikke får tilbake B/F Dønna som regionpendel.
Dersom det står om 400 000 kr, bør Fylkestinget bevilge pengene slik at vi får en løsning som bidrar til fortsatt bosetting, muligheter og gode fremtidsutsikter for befolkningen i Dønna".
Uttalelsen er undertegnet leder Wiggo Paulsen i Løkta Lokalutvalg.
Nye vurderinger De ber videre om at det foretas nye vurderinger der alle beregninger er på plass og at dette gjøres i forbindelse med forestående ruteplanlegging/rutemønster av Nordlandsekspressen der det forutsettes en nødvendig høringsprosess.
«Dette grepet tas uten at berørte kommuner, Dønna og Herøy, med vel 3000 innbyggere, blir varslet eller hørt.
Ikke i tråd med føringer
Vi er kjent med at de effektiviseringstiltak som vurderes for Nordlandsekspressen med å ta et anløp som betjener to kommuner ikke er i tråd med tidligere føringer som gikk på å redusere der de var flere anløp i samme kommune.
Tilbudet fra Bjørn er svært godt benyttet og er et spesielt godt benyttet tilbud for høgskolestudenter og videregående-elever som skal til Nesna.
Ved fjerning av anløpet blir reisemønsteret for disse så komplisert at det i praksis er ødelagt.
Viktig kommunikasjonsløsning Både Dønna og Herøy har også mange reisende som skal til Bodø på sykehus eller andre offentlige tilbud/gjøremål.
Konklusjonen er at anløpet av Bjørn er en viktig kommunikasjonsløsning for over 3000 mennesker.
Stiller oss tvilende Med bakgrunn i dette stiller vi oss svært tvilende til den samfunnsøkonomiske gevinsten ved å legge ned dette anløpet som har en svært begrenset besparelse», skriver ordførende Ingunn Laumann og Arnt Frode Jensen i sitt felles brev til fylkesrådet.
Som ber om at innholdet i brevet gjøres kjent for fylkestingets medlemmer til behandlingen av saken på mandag.
Ikke vært tema I mailen som følger brevet skriver ordførerne at kutt av Nordlandsekspressens anløp av Bjørn og Løkta har imidlertid ikke vært et tema som har vært koblet til diskusjonene vi har vært med på omkring ms Dønna.
Dermed har det ikke vært anledning til å belyse konsekvenser av dette, skriver de.
Du kan lese brevet HER
----------------------------------------------------------------------------
Løkta lokalutvalg Mailen fra ordførerne inneholder også en uttalelse fra Løkta lokalutvalg som du kan lese under her:
"Vi ser med bekymring på opplysningene om at Nordlandsekspressen( NEX) skal sløyfe anløp av Bjørn og Kopardal som en del av finansieringen med at B/F Dønna skal settes inn i drift i sambandet Sandnessjøen-Bjørn-Løkta-Nesna.
Stor betydning Anløp av NEX har stor betydning for daglig pendling til Nesna.
Da forbindelsen ble etablert, var dette et stort fremskritt, og gjorde det mulig for ungdom og voksne å ta utdanningen på Nesna, samtidig som de kunne bo hjemme, evt også ha arbeid i tillegg dersom de tok deltidsstudium.
Lengre reisetid Dersom vi må ta B/F Dønna inn til Sandnessjøen, for så å ta NEXèn til Nesna, medfører dette bortimot en time lengre reisetid om morgenen. Avreise fra Kopardal vil da bli ca 06.10, mot i dag 07.10.
Dersom ruteopplegget blir som det har vært. De sier seg selv at dette gjør det vanskelig med dagpendling.
Lite attraktivt NEXèn anløper også Kopardal på søndags ettermiddag. Det gjør det mulig for ungdom og andre som studerer og arbeider på Mo å ta turen hjem i helgene.
Dette vil bli lite attraktivt nå, dersom en først må ta ferga til Sandnessjøen med avgang Kopardal 09.55.
Umulig å dagpendle På Løkta er det i år 4 avgangselever i 10. Klasse. Alle disse vurderer å ta videre utdanning på Nesna, og dagpendle. Slik det nå ser ut vil dette bli umulig.
Dersom Dønna kommune vil satse på at ungdommen skal bo lengst mulig hjemme når de fortsetter på videregående skole, er det viktig at forbindelsen til Nesna slik vi har den i dag blir videreført.
Det er også viktig for de som ønsker å arbeide på Nesna, i kortere eller lengre perioder.
Ungdom må flytte Enhver innbygger i kommunen bør være kjærkommen, men det er vanskelig å holde på ungdommen dersom de allerede fra 16 års alderen må etablere seg andre steder.
Vi ber derfor ordfører om å jobbe aktivt mot fylkespolitikerne frem til helga, med tanke på å beholde anløp NEX slik vi har det i dag.
Bør bevilge pengene Det må allikevel ikke bety at vi ikke får tilbake B/F Dønna som regionpendel.
Dersom det står om 400 000 kr, bør Fylkestinget bevilge pengene slik at vi får en løsning som bidrar til fortsatt bosetting, muligheter og gode fremtidsutsikter for befolkningen i Dønna".
Uttalelsen er undertegnet leder Wiggo Paulsen i Løkta Lokalutvalg.