Brasøy handelssamvirke og Herøy kommune er sammen med 14 kommuner og butikker plukket ut til å delta i et nasjonalt prøveprosjekt med tittelen "Butikken som møteplass". Det to-årige prosjektet skal bidra til å utvikle butikken som sosial arena.
Sist uke deltok Anne Grethe Edvardsen og Liv Storholm fra Brasøy Handelssamvirke og Stig Neraas fra Herøy kommune på oppstartssamlingen på Værnes.
Nye tjenester
Det handler om å utvikle den lokale butikken til en sosial arena. Målet med prosjektet er å styrke lokalbutikkens posisjon i bygda, utover det å selge dagligvarer. Det skal skje ved å tilby nye tjenester både for unge og eldre.
Villige til å satse
I utvelgelsen av de 14 kommuner og butikker har Kommunal- og Regionaldepartementet plukket ut kandidater som er villige til å satse framover. I tillegg til rådgivning, opplæring og idéutveksling, blir det også tildelt økonomisk støtte gjennom prosjektet. Brasøy handelssamvirke vil få inntil 300.000 kroner. Dette kan være penger til aktiviteter eller til investeringer til for eksempel inventar, møbler og aktivitetsutstyr.
Ønsker innspill
Butikken ønsker innspill om hva befolkningen befolkningen i Brasøy ønsker av tilbud og aktiviteter.
- Herøy kommune er meget glad for å være med i prosjektet og ønsker å være en aktiv samarbeidspartner og tilrettelegger. Nærbutikkene er svært viktig for innbyggernes trivsel og dette er Herøy kommune opptatt av, sier Stig Neraas i Herøy kommune til Herøyfjerdingen.
Kommunal- og Regionaldepartementet
Dette utviklingsprogrammet for bygdebutikken er eid av Kommunal og Regionaldepartementet. Prosjektnavnet er "Butikken som møteplass". Status etter oppstartsamlingen er mange spennende ideer, positiv stemning og godt samarbeid mellom kjøpmenn, ordførere og rådmenn.
Fra Trøndelag og Nordland
Nærmere 50 butikk-folk og kommunale representanter fra Trøndelag og Nordland møttes på Værnes sist torsdag og fredag, da Merkur-programmet sitt nye prosjekt for butikkutvikling ble satt i gang.
- Målet er at de ideene som nå blir utviklet i Namdalen og på Helgeland, skal spre seg og få betydning for hele landet, sier fylkesmann Inge Ryan som har engasjert seg sterkt i butikk-prosjektet.
Mekkebinge og byttesentral
Representanter fra de 14 kommunene og butikkene kom opp med mange ideer om spennende prosjekter som kan bli en realitet i løpet av de to årene prosjektet skal vare. Under gruppearbeidet kom det forslag om alt fra mekkebinge og byttesentral til mini-scene for intimkonserter og treningsstudio med fysioterapeut.
Felles idébank
Integrerings-prosjekt og «ordførerens hjørne» i butikkens kaffekrok var også forslag som ble kastet fram. Det er Line Tellemann fra Sandnessjøen som er prosjektleder og hun snakker om en felles idébank.
- Vi vil lage en felles idebank for alle kommunene. Kanskje en god ide som blir utviklet på Namsskogan, kan realiseres på Lierne eller et annet sted, sier prosjektleder Line Tellemann.
Utvikle lokale idéer
Kjøpmennene skal nå jobbe sammen med ordfører, rådmann eller næringssjef for å utvikle lokale ideer i hver kommune. Hver butikk kan få opptil 300.000 kr i tilskudd fra Merkur-programmet til å realisere gode ideer.
Styrke butikkens posisjon
Målet med prosjektet er å styrke lokalbutikkens posisjon i bygda, utover det å selge dagligvarer. Det skal skje ved å tilby nye tjenester både for unge og eldre. Neste samling i prosjektet skal være i mars. Mest sannsynlig blir samlingen lagt til et sted på Helgelandskysten.