Jan Ove Hansen (31) og Kent Roger Sandvær (29) i den nystartede bedriften Flosta Aluminium har siden september holdt på med en meget spesiell båt på 14,95 meter for Herøy Servicebåt ved Gjermund og Gjøran Olsen.
For bedriften på Flosta er dette et prosjekt til 13 millioner kroner.
En meget spesiell båt begynner å ta form, og i april skal båten leveres til sine eiere.
Da skal den brukes i oppdrettsnæringa og være en servicebåt for oppdrettsnæringa. Båten skal kunne holde en marsjfart på 23 knop. Kontrakten på dette oppdraget ble signert i slutten av august.
- Dette er en helt ny måte å bygge på for oss. Vi er vant til å få en skisse og så bygge båten ut fra den. Nå har vi detaljerte tegninger og aluminium som er ferdig kappet fra Fjellstrand et selskap som er verdensledende på denne type båter.
Dette blir landets best utnyttede servicebåt som kommer til å ha alt tenkelig utstyr, sier de to båtbyggerne på Flosta.
Tredje båt til samme bedrift Blant annet vil vi finne to såkalte nokkevinsjer, en krane som kan løfte opp til 42 tonn og en vinsj med trekkraft på 20 tonn for å stramme opp fortøyninger for oppdrettsnæringa.
Båten vil videre ha to motorer hver på 760 hestekrefter. Videre vil det finnes all tenkelig elektronikk om bord, og dersom eierne ønsker det kan de kartlegge havbunnen ganske nøyaktig.
Dette er den tredje båten Jan Ove Hansen og Kent Roger Sandvær bygger for Herøy Servicebåt, og det tar de to båtbyggerne som et tegn på at kjøperne er fornøyde med tidligere oppdrag.
Den forrige båten de bygde for Herøy Servicebåt var Magnum som av utseende minner mye om denne nye båten som også er en katamaran. Som Magnum er også denne båten spesiell bred for å oppnå mest mulig dekkplass. Verkstedet gjør også all montering og innredning innvendig i båten.
Ønsker flere sveisere Det har i mange år vært hektisk aktivitet i industribygget på Flosta. Og det har hele tiden handlet om bygging og reparasjon av båter.
Først var det Kent Roger far Inge som drev Flosta Sveis. Kent Roger har på sett og vis vokst opp her, mens Jan Ove først kom til Flostad i 1997. I 2002 la Inge Sandvær ned selskapet sitt og Kent Roger startet Alumek som har drevet i lokalene fram til i sommer.
I juni ble Flosta Aluminium stiftet med Jan Ove Hanssen som daglig leder og Kent Roger Sandvær som ansatt. Deres første oppdrag var en 26 fots båt for Fjord Seafood. Selskapet har 2,75 stilling, og har lett etter flere sveisere. Men det har vært umulig å få tak i.
Tro på framtida Men siden begynnelsen av oktober har bedriften på Flosta sysselsatt seks personer. Ved siden av Jan Ove og Kent Roger er også Tom Roger Albrigtsen og Kjell Nilsen tilsatt.
Dessuten har Kim Håkon Måsvær, Thomas Skipnes og Leif Inge Jakobsen vært leid inn store deler av tida. I tillegg jobber Inge Sandvær 25 prosent stilling.
Og Flosta Aluminium har fått enda et bein å stå på. Siden begynnelsen av oktober har bedriften produsert betongmatter for Seløy Undervannsservice AS. - Disse er 6 X 3 meter og brukes til å dekke over rørledningene ved landinntakene. Så langt har vi produsert 46 slike og dette betyr mye for oss, sier de to båtbyggerne.
- Vi tror vi skal ha oppdrag nok i framtida. Vi har blant annet levert anbud på to 40-fotsbåter for Fjord Seafood og en på 50 fot som skal påbegynnes i 2008.
I løpet av vinteren vil vi være godkjente for å drive med C-merking av fritidsbåter, avslutter Jan Ove og Kent Roger som roser oppdrettsgiganten Fjord Seafood som har vist dem tillit.
Da skal den brukes i oppdrettsnæringa og være en servicebåt for oppdrettsnæringa. Båten skal kunne holde en marsjfart på 23 knop. Kontrakten på dette oppdraget ble signert i slutten av august.
- Dette er en helt ny måte å bygge på for oss. Vi er vant til å få en skisse og så bygge båten ut fra den. Nå har vi detaljerte tegninger og aluminium som er ferdig kappet fra Fjellstrand et selskap som er verdensledende på denne type båter.
Dette blir landets best utnyttede servicebåt som kommer til å ha alt tenkelig utstyr, sier de to båtbyggerne på Flosta.
Tredje båt til samme bedrift Blant annet vil vi finne to såkalte nokkevinsjer, en krane som kan løfte opp til 42 tonn og en vinsj med trekkraft på 20 tonn for å stramme opp fortøyninger for oppdrettsnæringa.
Båten vil videre ha to motorer hver på 760 hestekrefter. Videre vil det finnes all tenkelig elektronikk om bord, og dersom eierne ønsker det kan de kartlegge havbunnen ganske nøyaktig.
Dette er den tredje båten Jan Ove Hansen og Kent Roger Sandvær bygger for Herøy Servicebåt, og det tar de to båtbyggerne som et tegn på at kjøperne er fornøyde med tidligere oppdrag.
Den forrige båten de bygde for Herøy Servicebåt var Magnum som av utseende minner mye om denne nye båten som også er en katamaran. Som Magnum er også denne båten spesiell bred for å oppnå mest mulig dekkplass. Verkstedet gjør også all montering og innredning innvendig i båten.
Ønsker flere sveisere Det har i mange år vært hektisk aktivitet i industribygget på Flosta. Og det har hele tiden handlet om bygging og reparasjon av båter.
Først var det Kent Roger far Inge som drev Flosta Sveis. Kent Roger har på sett og vis vokst opp her, mens Jan Ove først kom til Flostad i 1997. I 2002 la Inge Sandvær ned selskapet sitt og Kent Roger startet Alumek som har drevet i lokalene fram til i sommer.
I juni ble Flosta Aluminium stiftet med Jan Ove Hanssen som daglig leder og Kent Roger Sandvær som ansatt. Deres første oppdrag var en 26 fots båt for Fjord Seafood. Selskapet har 2,75 stilling, og har lett etter flere sveisere. Men det har vært umulig å få tak i.
Tro på framtida Men siden begynnelsen av oktober har bedriften på Flosta sysselsatt seks personer. Ved siden av Jan Ove og Kent Roger er også Tom Roger Albrigtsen og Kjell Nilsen tilsatt.
Dessuten har Kim Håkon Måsvær, Thomas Skipnes og Leif Inge Jakobsen vært leid inn store deler av tida. I tillegg jobber Inge Sandvær 25 prosent stilling.
Og Flosta Aluminium har fått enda et bein å stå på. Siden begynnelsen av oktober har bedriften produsert betongmatter for Seløy Undervannsservice AS. - Disse er 6 X 3 meter og brukes til å dekke over rørledningene ved landinntakene. Så langt har vi produsert 46 slike og dette betyr mye for oss, sier de to båtbyggerne.
- Vi tror vi skal ha oppdrag nok i framtida. Vi har blant annet levert anbud på to 40-fotsbåter for Fjord Seafood og en på 50 fot som skal påbegynnes i 2008.
I løpet av vinteren vil vi være godkjente for å drive med C-merking av fritidsbåter, avslutter Jan Ove og Kent Roger som roser oppdrettsgiganten Fjord Seafood som har vist dem tillit.