- Vi gleder oss til flåten kommer, men jeg innrømmer at det er en tøff investering for en liten bedrift, sier daglig leder Jan-Erik Jakobsen til Herøyfjerdingen.
 
Akvamaster Comfort 240
Fóringsflåten er av typen Akvamaster Comfort 240 og ligger for tiden klar for levering i Tallin i Estland. Benevnelsen ”comfort” henspeiler på at flåten har en bo-del, nærmere bestemt to lugarer.
 
”240” henspeiler på at fóringsflåten tar 240 tonn laksefór. Lengden på flåten er 25 meter, mens den er 10 meter bred.
 
Fóringsflåten er, som navnet tilsier, kun en flåte som ikke har noen framdrift. Den må dermed slepes fra Estland.
 
Når den kommer til Herøy skal den stasjoneres ved Seløy Sjøfarm anlegg ved Skorpa. Selskapet skal neste år flytte fóringsflåten til deres andre lokalitet i Gåsvær.
 
I tillegg har Seløy Sjøfarm en lokalitet i Labukta på Nord-Herøy.
 
Alle på kurs
Seløy Sjøfarm har fem ansatte og alle skal på kurs for å kunne betjene nyanskaffelsen.
 
- De to som skal ha flåten som arbeidssted kan bo fast om bord, hvis det skulle være behov for det.
 
Her finnes nemlig både bad, stue med TV og video, fullt utstyrt kjøkken (med blant annet oppvaskmaskin og mikrobølgeovn), vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel, forteller Jan Erik Jakobsen.
 
Gevinst
- Vi håper på gevinst ved bedre kontroll på fóringa og dermed kunne høyne produksjonen i selskapet. Vi håper å kunne nå 3000 tonn neste, sier Jakobsen og viser til at selskapet i år vil ligge på vel 2000 tonn.
 
Seløy Sjøfarm fikk nylig en visningskonsesjon, som skal bidra til noe produksjonsvekst.
 
I tillegg til dette veier det også tungt at de ansatte vil få en lettere og tryggere arbeidsdag. Ikke minst ved at det blir mindre lasting på de flere hundre kilo tunge fórsekkene.
 
Ved dette arbeidet er det blant annet klemfare, når arbeiderne operer i all slags vær.
 
Seks siloer
Fóringsflåten har seks siloer, hver med plass til 40 tonn laksefór. Herfra vil fóret gå til to fordelere som står på dekk og sender fóret rett til en enkelte merde via slanger.
 
Fóringsflåten kan ha 240 tonn laksemat om bord, og det gjør altså at de ansatte slipper å dra inn til landbasen på Seløy for hente fór så ofte.
 
- Når vi får fór heretter vil båten levere laksefór direkte til flåten, sier Jakobsen. Og at det går mye laksefór forstår vi når vi tar en tur ut i fórlageret til Seløy Sjøfarm.
 
Her står det enorme mengder laksefór og Jan Erik Jakobsen blir liten når han plasserer seg midt blant de store sekkene.
 
- Dette er bare laksefór for en uke, sier han og smiler. Det er med andre ord enorme mengder fór de ansatte må laste på. De er heldige som får jobbe om bord i flåten.
 
Kameraer i merdene
Og fra styringsrommet vil det hele tiden sitte en ansatt som overvåker alt som skjer.
 
Også nede i hver enkelt merde.
 
- Vi vil ha kameraer i merdene slik at de ansatte kan følge med på om det er skadet fisk, om fisken spiser eller ikke. Bildene overføres til styringsrommet trådløst, sier Jakobsen.
 
Men fordelene med flåten stopper ikke der. På dekket vil man også finne en kvern for død fisk.
 
Fra kverna blir den døde fisken sendt videre via rør til en silo og ensilasjen blir senere hentet av egen båt.
 
40.000 liter diesel
Og – det stanser ikke der: Flåten kan også bunkre 40.000 liter diesel. Dette er i første rekke diesel som brukes til å drive aggregatene om bord.
 
Med så mye diesel kan også de to fóringsbåtene til Seløy Sjøfarm få drivstoffet fra flåten.
 
- Jeg legger ikke skjul på at vi gleder oss stort til nyanskaffelsen kommer, avslutter Jan Erik Jakobsen.
 
Fóringsflåten blir levert av selskapet Akva Group med hovedkontor i Bryne.