Svein Cato Jakobsen og Jan Erik Jakobsen fra Seløy Sjøfarm AS var nylig i Kina for å følge opp byggingen av deres nye og hypermoderne fórbåt til vel 10 millioner kroner. Under besøket inspiserte de et søsterskip som snart er ferdig. Båten ankommer Herøy i april.
- Vi har brukt alt vi har tjent de siste årene på utstyr til bedriften.
Dette gjør vi for å kunne betjene anleggene bedre og ikke minst på grunn av at både fisken og de ansatte skal ha det bra.
Suksessbedrift Det sier oppdretter Jan Erik Jakobsen i familiebedriften Seløy Sjøfarm AS til Herøyfjerdingen.
Sammen med broren Svein Cato eier han den suksessrike bedriften på Seløy.
Tre store investeringer Med denne investeringen har bedriften investert i båter og flåter de siste tre årene for 32 millioner kroner:
- Oktober 2009 ankom den moderne foringsflåten Sleipner til ni millioner kroner.
- Januar 2011 ankom den like moderne foringsflåten Odin til 13 millioner kroner.
- Og nå den nye fóringsbåten til vel 10 millioner kroner som for øvrig bygges i aluminium.
Katamaran Den nye båten blir en katamaran det vil si at båten får to skrog.
- Den blir 14,99 meter lang og ni meter bred og får to hovedmotorer hver på 575 hestekrefter.
Den får en hjelpemotor på 28 kilowatt og en 50 tonns krane. Det siste blir et stort framskritt, ettersom den fóringsbåten vi bruker i dag bare har en krane på 12 tonn.
Videre får båten sidepropeller både foran og bak.
Allt nødvendig utstyr Og den får fire såkalte NOKer.
Ellers vil den ha alt nødvendig av utstyr til navigasjon, kartplotter, lugar med to køyer, kjøkken med stekeovn, dusj og bad, forteller Jan Erik Jakobsen videre.
Selskapet benytter i dag gamle Karl Senior som fóringsbåt, sammen med en innleid båt.
Besøkte verftet Seløy Sjøfarm har et oppdrettsanlegg ved Skorpa i Dønna og et i Gåsvær ytterst i Herøy kommune.
Nylig var Svein Cato og Jan Erik Jakobsen på besøk ved verftet den nye fóringsbåten bygges ved i byen Dalian i Kina, nær Nord-Korea.
Årsaken til at byggingen foregår her, er at selskapet herøybedriften kjøper båten fra bygger båtene sine her.
Godt igang - Nordic Aqua Boat bygger båten for oss i Kina. Verftet har 130 ansatte, og er i kinesisk målestokk et lite verft.
For ved siden av ligger et annet verft med rundt 1000 ansatte, opplyser Jan Erik Jakobsen.
De fikk se at arbeidet med deres nye båt er godt i gang og det nå er klart for å sette sammen de utskårne delene.
Prøvekjøres i mars Båten blir ferdig fra veftet i Kina i mars. Etter at folk fra Seløy Sjøfarm har prøvekjørt den, blir båten satt på fraktebåt og kjørt til Norge.
I april skal den ankomme Seløy Sjøfarm.
Dette gjør vi for å kunne betjene anleggene bedre og ikke minst på grunn av at både fisken og de ansatte skal ha det bra.
Suksessbedrift Det sier oppdretter Jan Erik Jakobsen i familiebedriften Seløy Sjøfarm AS til Herøyfjerdingen.
Sammen med broren Svein Cato eier han den suksessrike bedriften på Seløy.
Tre store investeringer Med denne investeringen har bedriften investert i båter og flåter de siste tre årene for 32 millioner kroner:
- Oktober 2009 ankom den moderne foringsflåten Sleipner til ni millioner kroner.
- Januar 2011 ankom den like moderne foringsflåten Odin til 13 millioner kroner.
- Og nå den nye fóringsbåten til vel 10 millioner kroner som for øvrig bygges i aluminium.
Katamaran Den nye båten blir en katamaran det vil si at båten får to skrog.
- Den blir 14,99 meter lang og ni meter bred og får to hovedmotorer hver på 575 hestekrefter.
Den får en hjelpemotor på 28 kilowatt og en 50 tonns krane. Det siste blir et stort framskritt, ettersom den fóringsbåten vi bruker i dag bare har en krane på 12 tonn.
Videre får båten sidepropeller både foran og bak.
Allt nødvendig utstyr Og den får fire såkalte NOKer.
Ellers vil den ha alt nødvendig av utstyr til navigasjon, kartplotter, lugar med to køyer, kjøkken med stekeovn, dusj og bad, forteller Jan Erik Jakobsen videre.
Selskapet benytter i dag gamle Karl Senior som fóringsbåt, sammen med en innleid båt.
Besøkte verftet Seløy Sjøfarm har et oppdrettsanlegg ved Skorpa i Dønna og et i Gåsvær ytterst i Herøy kommune.
Nylig var Svein Cato og Jan Erik Jakobsen på besøk ved verftet den nye fóringsbåten bygges ved i byen Dalian i Kina, nær Nord-Korea.
Årsaken til at byggingen foregår her, er at selskapet herøybedriften kjøper båten fra bygger båtene sine her.
Godt igang - Nordic Aqua Boat bygger båten for oss i Kina. Verftet har 130 ansatte, og er i kinesisk målestokk et lite verft.
For ved siden av ligger et annet verft med rundt 1000 ansatte, opplyser Jan Erik Jakobsen.
De fikk se at arbeidet med deres nye båt er godt i gang og det nå er klart for å sette sammen de utskårne delene.
Prøvekjøres i mars Båten blir ferdig fra veftet i Kina i mars. Etter at folk fra Seløy Sjøfarm har prøvekjørt den, blir båten satt på fraktebåt og kjørt til Norge.
I april skal den ankomme Seløy Sjøfarm.