I dag blir den nye ambulansebåten som skal til Bjørn sjøsatt. Redningsselskapet mener at den nye generasjon ambulansebåter vil bidra til å gjøre ambulansetjenesten på kysten enda bedre enn i dag. Redningsselskapet og Helgelandssykehuset tilbakeviser påstandene fra mannskapet på Herøygutten.
Det er i skrivende øyeblikk like før den nye ambulansebåten skal sjøsettes ved ved Br. Aa i Hyen.
Den 20 meter lange ambulansebåten skal fra 1. januar ha Bjørn som base vil være utstyrt med alt som trengs av moderne utstyr for å betjene vårt farvann.
Bedre forhold ombord - Det er lagt ned mye arbeid i en solid utrustning av båten som både gir pasientene, mannskapet og helsepersonellet bedre forhold om bord.
Båten er bygd i karbonfiber og vil bruke mindre drivstoff en tidligere ambulansebåter. Båten har også et moderne navigasjonssystem og alle båtene som kommer er også forberedt for å ha varmesøkende kamera om bord.
Dette er spesielt aktuelt i forbindelse med søk etter savnende på sjøen, men vil også kunne være et viktig navigasjons-hjelpemiddel.
Brukes flere steder Båtene er bygd på et velprøvd design og slike båter går nå i tjeneste i både Rogaland, Hordaland og Sør-Trøndelag.
Båtene vil også ha et unikt framdriftssystem, som gir fartøyene fantastiske manøvreringsegenskaper, sier Hans Skaar til Herøyfjerdingen.
Totalt sett mener han ambulansetjenesten blir bedre når de nye båtene kommer i drift.
- Redningsselskapet har 120 års erfaring med båter på norskekysten som tjenesten nå får glede av.
Opplæringssenter Redningsselskapet har også et spesielt opplæringssenter med hurtigbåt-simulator.
Her vil de ansatte på ambulansebåtene få mulighet til å trene under kyndig veiledning, spesielt blir dette viktig for de nye båtene som yter over 40 knops fart.
Matrosene om bord får også utvidet opplæring i førstehjelp, så kompetansen til mannskapet får et solid løft, sier Hans Skaar videre.
Tilbakeviser uttalelsene Han reagerer på uttalelsene som mannskapet om bord i Herøygutten kom med til Herøyfjerdingen sist fredag.
- 11 av de 12 stillingene vi trenger for å kjøre båtene er besatt av personer som i dag kjører ambulansebåter.
Disse har signert arbeidsavtale, så vi er ikke bekymret for overføringen av lokalkunnskap og erfaring. Dette blir vel ivaretatt.
Vi har også gitt seks erfarne ansatte i Redningsselsskapet spesialtrening for å kunne fungere som en ekstra ressurs på Helgeland.
Ikke sikkerhetsrisiko Jeg mener også de nye fartøyene er mye forbedret de er både raskere og komforten er bedre, sier Skaar som vil tilbakevise at 2-skiftsordning vil være en sikkerhetsrisiko.
- Vi har en tilsvarende avtale med de andre ambulansebåtene, og at 2-skiftsordningen skal gå ut over sikkerheten er uforståelig for oss, sier Skaar, som refererer til at ambulansebåten på Bjørn i gjennomsnitt ikke har med enn to timers drift hver dag.
Båter i nærheten Vi vil ha to andre ambulansebåter under en time unna som kan tre støttende til ved behov.
Vi har også en stand by-båt som vil være operativ i løpet av få timer og som kan støtte opp under en operasjon, sier Hans Skaar videre.
- Kjenner oss ikke igjen Også avdelingssjef for akuttmedisinsk område ved Helgelandssykehuset i Sandnessjøen, Trond M. Elsbak, reagerer på uttalelsene fra mannskapet på Herøygutten.
- Vi kjenner oss ikke igjen i påstandene. Vi er opptatte av at de tjenestene vi leverer skal være trygge og gode for befolkningen.
2- eller 3-skiftsordning har ikke betydning for kvaliteten i tjenesten og tilgjengeligheten for befolkningen.
Vi har et godt samarbeid med Redningsselskapet om det vi mener blir gode tjenester og løsninger, avslutter avdelingssjef Trond M. Elsbak.
Beklager at det er skapt tvil Rådmann i Herøy, Roy Skogsholm, beklager på vegne av kommunen den situasjonen som har oppstått ved at det kan ha blitt skapt usikkerhet om den nye ambulansetjenesten.
- Det er uheldig å sette en diskusjon om arbeidstidsordning opp mot sikkerhet for våre pasienter.
Vi har i kun få år hatt 3-skiftstordning på Herøygutten. Før det hadde vi 2-skift og det fungerte aldeles utmerket. Vi har tidligere også hatt en tilnærmet en-skiftsordning. Også det fungerte utmerket.
Ingen sammenheng Derfor er min konklusjon at arbeidstidsordningen ikke har noen sammenheng med sikkerheten til pasientene, sier rådmannen som føler seg tilfreds med den presentasjonen Redningsselskapet og Helgelandssykehuset har av den nye ordningen og de nye båtene.
- Jeg er overbevisst om at Redningsselskapet som profesjonell aktør innenfor ambulansetjenesten er kapabel til å gjennomføre denne oppgaven på en god måte, sier rådmann Roy Skogsholm.
Og avslutter:
- Jeg ønsker Redningsselskapet og Helgelandssykehuset lykke til og ser fram til en god ambulanseordning for både Herøy og de andre kommunene på kysten.
Den 20 meter lange ambulansebåten skal fra 1. januar ha Bjørn som base vil være utstyrt med alt som trengs av moderne utstyr for å betjene vårt farvann.
Bedre forhold ombord - Det er lagt ned mye arbeid i en solid utrustning av båten som både gir pasientene, mannskapet og helsepersonellet bedre forhold om bord.
Båten er bygd i karbonfiber og vil bruke mindre drivstoff en tidligere ambulansebåter. Båten har også et moderne navigasjonssystem og alle båtene som kommer er også forberedt for å ha varmesøkende kamera om bord.
Dette er spesielt aktuelt i forbindelse med søk etter savnende på sjøen, men vil også kunne være et viktig navigasjons-hjelpemiddel.
Brukes flere steder Båtene er bygd på et velprøvd design og slike båter går nå i tjeneste i både Rogaland, Hordaland og Sør-Trøndelag.
Båtene vil også ha et unikt framdriftssystem, som gir fartøyene fantastiske manøvreringsegenskaper, sier Hans Skaar til Herøyfjerdingen.
Totalt sett mener han ambulansetjenesten blir bedre når de nye båtene kommer i drift.
- Redningsselskapet har 120 års erfaring med båter på norskekysten som tjenesten nå får glede av.
Opplæringssenter Redningsselskapet har også et spesielt opplæringssenter med hurtigbåt-simulator.
Her vil de ansatte på ambulansebåtene få mulighet til å trene under kyndig veiledning, spesielt blir dette viktig for de nye båtene som yter over 40 knops fart.
Matrosene om bord får også utvidet opplæring i førstehjelp, så kompetansen til mannskapet får et solid løft, sier Hans Skaar videre.
Tilbakeviser uttalelsene Han reagerer på uttalelsene som mannskapet om bord i Herøygutten kom med til Herøyfjerdingen sist fredag.
- 11 av de 12 stillingene vi trenger for å kjøre båtene er besatt av personer som i dag kjører ambulansebåter.
Disse har signert arbeidsavtale, så vi er ikke bekymret for overføringen av lokalkunnskap og erfaring. Dette blir vel ivaretatt.
Vi har også gitt seks erfarne ansatte i Redningsselsskapet spesialtrening for å kunne fungere som en ekstra ressurs på Helgeland.
Ikke sikkerhetsrisiko Jeg mener også de nye fartøyene er mye forbedret de er både raskere og komforten er bedre, sier Skaar som vil tilbakevise at 2-skiftsordning vil være en sikkerhetsrisiko.
- Vi har en tilsvarende avtale med de andre ambulansebåtene, og at 2-skiftsordningen skal gå ut over sikkerheten er uforståelig for oss, sier Skaar, som refererer til at ambulansebåten på Bjørn i gjennomsnitt ikke har med enn to timers drift hver dag.
Båter i nærheten Vi vil ha to andre ambulansebåter under en time unna som kan tre støttende til ved behov.
Vi har også en stand by-båt som vil være operativ i løpet av få timer og som kan støtte opp under en operasjon, sier Hans Skaar videre.
- Kjenner oss ikke igjen Også avdelingssjef for akuttmedisinsk område ved Helgelandssykehuset i Sandnessjøen, Trond M. Elsbak, reagerer på uttalelsene fra mannskapet på Herøygutten.
- Vi kjenner oss ikke igjen i påstandene. Vi er opptatte av at de tjenestene vi leverer skal være trygge og gode for befolkningen.
2- eller 3-skiftsordning har ikke betydning for kvaliteten i tjenesten og tilgjengeligheten for befolkningen.
Vi har et godt samarbeid med Redningsselskapet om det vi mener blir gode tjenester og løsninger, avslutter avdelingssjef Trond M. Elsbak.
Beklager at det er skapt tvil Rådmann i Herøy, Roy Skogsholm, beklager på vegne av kommunen den situasjonen som har oppstått ved at det kan ha blitt skapt usikkerhet om den nye ambulansetjenesten.
- Det er uheldig å sette en diskusjon om arbeidstidsordning opp mot sikkerhet for våre pasienter.
Vi har i kun få år hatt 3-skiftstordning på Herøygutten. Før det hadde vi 2-skift og det fungerte aldeles utmerket. Vi har tidligere også hatt en tilnærmet en-skiftsordning. Også det fungerte utmerket.
Ingen sammenheng Derfor er min konklusjon at arbeidstidsordningen ikke har noen sammenheng med sikkerheten til pasientene, sier rådmannen som føler seg tilfreds med den presentasjonen Redningsselskapet og Helgelandssykehuset har av den nye ordningen og de nye båtene.
- Jeg er overbevisst om at Redningsselskapet som profesjonell aktør innenfor ambulansetjenesten er kapabel til å gjennomføre denne oppgaven på en god måte, sier rådmann Roy Skogsholm.
Og avslutter:
- Jeg ønsker Redningsselskapet og Helgelandssykehuset lykke til og ser fram til en god ambulanseordning for både Herøy og de andre kommunene på kysten.