Dette er de fem punktene til samferdselssatsing som Dønna- og Herøypolitikerne er enige om. Dønna formannskap har i likhet med Herøy formannskap i dag enstemmig sluttet seg til de fem punktene.
Herøy formannskap vedtok i dag enstemmig å gi sin tilslutning til den felleserklæringen som gruppen bestående av ordførerne, opposisjonslederne og rådmennene fra Dønna og Herøy har jobbet fram.
Dønna formannskap møttes i dag på Vandve og gjorde i dag ved 15-tiden, i likhet med Herøy formannskap, et enstemmig vedtak om å gå for disse fem punktene som du ser her under:
PRIORITERING AV SAMFERDSELSLØSNINGER I DØNNA OG HERØY
FELLESUTTALELSE DØNNA OG HERØY KOMMUNER.
Med bakgrunn i felles formannskapsmøte med Dønna kommune ble det enighet om at det skulle nedsettes en gruppe bestående av ordførerne, opposisjonslederne og rådmennene.
Denne gruppe skulle prøve å komme frem til et omforent forslag for framtidig samferdselssatsning i disse kommunene. I tråd med dette legger gruppen frem følgende forslag;
- Kommunene viser til tidligere vedtak i kommunestyrene i Alstahaug, Dønna og Herøy om fastlandsforbindelse Dønna/Herøy- Alstahaug, FADHA, og sier seg tilfreds ved fylkesrådets vedtak om videre behandling av saken
- Kommunene krever at hurtigbåtforbindelsen, med bilførende hurtigbåt, mellom Dønna og Sandnessjøen i korrespondanse med fly sør/nord på morgenen snarest gjenopptas. . Det skal i tillegg jobbes med å skifte ut Dønna med en ny bilførende hurtigbåt med kapasitet på minimum 16 pbe og som skal trafikkere området Sandnessjøen-Bjørn-Løkta-Nesna.
- Kommunene er enig om at dagens fergesamband mellom Løkta-Dønna-Sandnessjøen og Brasøy-Herøy-Austbø-Søvik opprettholdes etter dagens opplegg der kapasiteten tilpasses dokumentert trafikkutvikling og behov fra næringslivet. Dette innbærer tilslutning til Vegvesenets forslag om en 50-bilers og en 30-bilers ferge på Søvik- Herøysambandet og en 90-bilers ferge på Dønna-sambandet. Alternativt kan det vurderes å fordele kapasiteten på Dønna-sambandet på to mindre ferger innenfor kostnadsrammen til den store fergen. Dette legges til grunn for den forestående anbudsprosessen.
- Kommunene vil ved første anledning prioritere en komplett opprusting av FV 828 fra Flostad til Bjørn til en fullverdig to-felts veg og omlegging forbi Aakvikfjellet.
- Kommunene går inn for at Nordlandsekspressen fortsatt skal ha sitt endepunkt i Sandnessjøen og at den skal anløpe Bjørn både på nordgående og sørgående rute.