Så er saka om Dønna kommunes mye omdiskuterte traktorkjøp kommet dit at det blir innkalt til ekstraordinært kommunestyremøte om saken 26. april. Saken legges fram uten innstilling og kommunestyret vil diskutere om behandlingen skal gå bak lukkede dører.
Kommunestyret behandlet sak vedrørende kjøp av traktor i møte 8. mars og fattet da dette vedtaket med 10 mot 5 stemmer:
Dønna SP ber om at kontrakt på kjøp av traktor stoppes. Dette på grunn av den økonomiske situasjonen i Dønna, samt feil i saksbehandlingen.
Svar fra advokatene Ordfører har anmodet rådmannen om å utarbeide dette saksframlegg for behandling i formannskapsmøte og ekstraordinært kommunestyremøte.
Dønna kommune har henvendt seg til KS-advokatene og fikk 5. april svar.
Her står det blant annet: "Slik reglane er i Dønna kommune, er det kun kommune-styret som kan inngå avtale om traktorkjøp.
Kommunen kan derfor overfor selgjar hevda at avtalen ikkje er bindande.
Den som inngår forretningsmessige avtalar har eit sjølstendig ansvar for å sjekka ut at motparten har kompetanse til å inngå avtalar."
Og videre skriver advokatene: "Eg vil tru at kommunen vil nå fram med eit synspunkt om at det ikkje er inngått bindande avtale om traktor-kjøp, men det kan godt tenkjast at traktorselgjar vil utfordra dette synspunktet."
Omdømme Advokatene mener videre at Dønna kommune dersom traktorselgeren ønsker å forfølge saken kan det komme til å kreve store ressurser og føre til dårlig omtale:
"På den andre sida, har kommunane også eit omdømme å tenkja på. Dersom det er slik at Dønna kommune uansett om ikkje så lenge må gå til innkjøp av ny traktor, bør ein tenkja gjennom om kommunen er tent med å sjå bort fra denne avtalen for så å inngå ny kjøpeavtale om eit år eller to.
Dersom kommunen går fra avtalen, og traktorselgjar utfordrar dette, vil det gå med ressurser til å løysa denne tvisten som kommunen ikkje vil få dekka. Uansett kor klare reglane er, er det alltid ein risiko for at ein domstol ser annleis på det."
Ørjedal Maskin AS Dønna kommune ved rådmann og ordfører har skrevet brev til traktorselger Ørjedal Maskin AS og informert om kommunestyrets tidligere vedtak og videre oppfølging av saken.
Rådmannen legger videre til følgende vurdering som politikerne må ta inn over seg til møtet 26. april: Før det formuleres ett endelig skriv til leverandør Ørjedal Maskin AS må det avklares hvorvidt kommunen er åpen for dialog omkring en løsning eller hvorvidt dette er uinteressant for kommunen og at partene først vil møtes i en eventuell rettssak.
Dersom det skal etableres dialog så må det avklares hvem som skal representere kommunen og hvilke fullmakter som er gitt av kommunestyret i forhold til å inngå ett eventuelt forlik.
I og med at saken gjelder retningslinjer/rammer for eventuelle forhandlinger mellom to parter for å unngå mulig rettssak er det hensyn som tilsier at kommunens forhandlingskort bør være unntatt offentlighet inntil forhandlingene er sluttført.
Dette kan oppnås ved at saken behandles i medhold av kommunelovens § 31 (åpne eller lukkede møter) pkt. 3 sålydende:
3. Et folkevalgt organ kan vedta å behandle en sak for lukkede dører hvor hensynet til personvern eller andre tungtveiende private eller offentlige interesser tilsier dette. Debatt om dette foregår for lukkede dører hvis møteleder krever det eller vedkommende organ vedtar det. Personalsaker skal alltid behandles for lukkede dører.
Dersom det blir fattet et vedtak som gir forhandlingsrammer så bør disse være unntatt offentlighet inntil forhandlingene er sluttført, dette for at motparten ikke skal ha kjennskap til forhandlingsrammene.
Dersom dette skal skje, så må kommunestyret benytte § 23 i Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleghetslova).
Dønna SP ber om at kontrakt på kjøp av traktor stoppes. Dette på grunn av den økonomiske situasjonen i Dønna, samt feil i saksbehandlingen.
Svar fra advokatene Ordfører har anmodet rådmannen om å utarbeide dette saksframlegg for behandling i formannskapsmøte og ekstraordinært kommunestyremøte.
Dønna kommune har henvendt seg til KS-advokatene og fikk 5. april svar.
Her står det blant annet: "Slik reglane er i Dønna kommune, er det kun kommune-styret som kan inngå avtale om traktorkjøp.
Kommunen kan derfor overfor selgjar hevda at avtalen ikkje er bindande.
Den som inngår forretningsmessige avtalar har eit sjølstendig ansvar for å sjekka ut at motparten har kompetanse til å inngå avtalar."
Og videre skriver advokatene: "Eg vil tru at kommunen vil nå fram med eit synspunkt om at det ikkje er inngått bindande avtale om traktor-kjøp, men det kan godt tenkjast at traktorselgjar vil utfordra dette synspunktet."
Omdømme Advokatene mener videre at Dønna kommune dersom traktorselgeren ønsker å forfølge saken kan det komme til å kreve store ressurser og føre til dårlig omtale:
"På den andre sida, har kommunane også eit omdømme å tenkja på. Dersom det er slik at Dønna kommune uansett om ikkje så lenge må gå til innkjøp av ny traktor, bør ein tenkja gjennom om kommunen er tent med å sjå bort fra denne avtalen for så å inngå ny kjøpeavtale om eit år eller to.
Dersom kommunen går fra avtalen, og traktorselgjar utfordrar dette, vil det gå med ressurser til å løysa denne tvisten som kommunen ikkje vil få dekka. Uansett kor klare reglane er, er det alltid ein risiko for at ein domstol ser annleis på det."
Ørjedal Maskin AS Dønna kommune ved rådmann og ordfører har skrevet brev til traktorselger Ørjedal Maskin AS og informert om kommunestyrets tidligere vedtak og videre oppfølging av saken.
Rådmannen legger videre til følgende vurdering som politikerne må ta inn over seg til møtet 26. april: Før det formuleres ett endelig skriv til leverandør Ørjedal Maskin AS må det avklares hvorvidt kommunen er åpen for dialog omkring en løsning eller hvorvidt dette er uinteressant for kommunen og at partene først vil møtes i en eventuell rettssak.
Dersom det skal etableres dialog så må det avklares hvem som skal representere kommunen og hvilke fullmakter som er gitt av kommunestyret i forhold til å inngå ett eventuelt forlik.
I og med at saken gjelder retningslinjer/rammer for eventuelle forhandlinger mellom to parter for å unngå mulig rettssak er det hensyn som tilsier at kommunens forhandlingskort bør være unntatt offentlighet inntil forhandlingene er sluttført.
Dette kan oppnås ved at saken behandles i medhold av kommunelovens § 31 (åpne eller lukkede møter) pkt. 3 sålydende:
3. Et folkevalgt organ kan vedta å behandle en sak for lukkede dører hvor hensynet til personvern eller andre tungtveiende private eller offentlige interesser tilsier dette. Debatt om dette foregår for lukkede dører hvis møteleder krever det eller vedkommende organ vedtar det. Personalsaker skal alltid behandles for lukkede dører.
Dersom det blir fattet et vedtak som gir forhandlingsrammer så bør disse være unntatt offentlighet inntil forhandlingene er sluttført, dette for at motparten ikke skal ha kjennskap til forhandlingsrammene.
Dersom dette skal skje, så må kommunestyret benytte § 23 i Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleghetslova).