Stian Silvik Lorentzen og Kristian Haraldsen (begge 9. klasse) følger i god herøytradisjon når de i skoletiden får prøve seg som gründere og oppfinnere. En gressklipper som blir til snøfreser om vinteren er et av mange resultater av Programfag for valg på ungdomstrinnet.
Rådgiver Britt Anne Karlsen syns dette er meget spennende.
- Når vi snakker med elevene på ungdomstrinnet om yrkesvalg, kommer de ofte inn på lønn, fritid og turnus.
- Men det viktigste er interesse og trivsel. Programfag for valg skal bevisstgjøre elevene på sine egne interesser gjennom et opplegg som kalles Min framtid, forteller rådgiver ved Herøy sentralskole Britt Anne Karlsen.
På den måten skal skolen hjelpe elevene til å gjøre riktig yrkesvalg.
Gründerfrø Og Stian Silvik Lorentzen har allerede begynt å peile seg inn på en karriere som ingeniør. Sammen med Kristian Haraldsen har gjennom prosjektet Gründerfrø klekket ut en maskin som med enkle grep kan endre seg fra å være gressklipper til å bli snøfreser.
Men ideene som er klekket ut gjennom prosjektet Gründerfrø er flere. Eller hva sier du til løsningen for trange rom hvor stolen du skal sitte på trekkes ut fra bordet som en skuff.
For ikke å snakke om krabbeteinen med innebygd redningskapsel som utløses etter en bestemt tid slik at teina flyter til overflaten? Rekken av oppfinnelser er lang.
Det er ikke måte på hvor kreativ elevene har vært og deres gode ideer har fått komme til sin rett ved at skolen har samarbeid med en industridesigner som har laget flotte skisser. (se bildene).
Karriereveiledning I bunnen for hele opplegget ligger Karriereveiledning som Herøy sentralskole har laget en lokal rammeplan for fra 1. til 10. klasse.
Denne planen skal blant annet sikre at alle elevene skal få veiledning i og kompetanse til å reflektere over egne interesser, ferdigheter og realkompetanse. For 8. 10. klasse skal veiledningen intensiveres og knyttes opp mot mulige yrkesvalg.
Saka er forkortet i forhold til papirutgaven
- Når vi snakker med elevene på ungdomstrinnet om yrkesvalg, kommer de ofte inn på lønn, fritid og turnus.
- Men det viktigste er interesse og trivsel. Programfag for valg skal bevisstgjøre elevene på sine egne interesser gjennom et opplegg som kalles Min framtid, forteller rådgiver ved Herøy sentralskole Britt Anne Karlsen.
På den måten skal skolen hjelpe elevene til å gjøre riktig yrkesvalg.
Gründerfrø Og Stian Silvik Lorentzen har allerede begynt å peile seg inn på en karriere som ingeniør. Sammen med Kristian Haraldsen har gjennom prosjektet Gründerfrø klekket ut en maskin som med enkle grep kan endre seg fra å være gressklipper til å bli snøfreser.
Men ideene som er klekket ut gjennom prosjektet Gründerfrø er flere. Eller hva sier du til løsningen for trange rom hvor stolen du skal sitte på trekkes ut fra bordet som en skuff.
For ikke å snakke om krabbeteinen med innebygd redningskapsel som utløses etter en bestemt tid slik at teina flyter til overflaten? Rekken av oppfinnelser er lang.
Det er ikke måte på hvor kreativ elevene har vært og deres gode ideer har fått komme til sin rett ved at skolen har samarbeid med en industridesigner som har laget flotte skisser. (se bildene).
Karriereveiledning I bunnen for hele opplegget ligger Karriereveiledning som Herøy sentralskole har laget en lokal rammeplan for fra 1. til 10. klasse.
Denne planen skal blant annet sikre at alle elevene skal få veiledning i og kompetanse til å reflektere over egne interesser, ferdigheter og realkompetanse. For 8. 10. klasse skal veiledningen intensiveres og knyttes opp mot mulige yrkesvalg.
Saka er forkortet i forhold til papirutgaven