7. klassingene ved Herøy sentralskole er denne uka med på et meget spennende prosjekt. Gjennom midler fra Den Kulturelle Skolesekken har skolen leid inn filmregissør Magne Pettersen og i dag torsdag sto selve filminga på programmet.
Det ble mange gode råd og mye nytt å lære da filmregissør Magne Pettersen fra Sandnessjøen i dag morges snakket om hvordan man skal bruke kamera på en riktigmåte.
(Se korte filmsnutter nederst fra elevenes filmprosjekt)
- Finn et sted å stå som ikke er like ved et kjøleskap som durer eller ved en vei hvor trailerne kjører forbi, var blant rådene Pettersen ga til en lydhør forsamling 7. klassinger.
Action
I stedet for det amerikanske ordet action introduserte Magne Pettersen det norske vær så god, men da elevene skulle ut og omsette de gode rådene i praksis ble det like gjerne ropt action når kamera gikk.
Klassen hadde to gode ideer til film, og guttene ville lage en fotballfilm hvor elever møter lærerne til kamp. Underveis i kampen skjer det mye rart.
Jentene ville derimot lage en film med hester riktignok OM zombier. Men like fullt med hester.
Angrepet av zombier
På Morskogen gård på Engan har en av jentene i klassen hesten sin, og denne gjorde jobben i filmen hvor jentene kjører i vogn gjennom en mørk og skummel skog.
Her blir de angrepet av zombier, også disse skumlingene spilt av jentene i klassen.
Fredag skal begge filmene klippes og redigeres ned til en fem minutter lang film.
Film tre dager til ende
- Da får resten av barneskolen se filmene, forteller filmskaper Magne Pettersen til Herøyfjerdingen.
Onsdag torsdag og fredag er satt av til dette prosjektet, hvor elevene også har skrevet manuskript til filmene.
Magne Pettersen forteller at elevene gjennom dette arbeidet lærer om man lager film gjennom teori og praktisk arbeid.
Lære om grunnelementene
- Og dessuten om grunnelementene i en historiefortelling. Egentlig er det ikke så ulikt en stil eller det å fortelle en vits
Dessuten er det i Den Kulturelle Skolesekken et mål at elevene skal få en professjonell filmregissør inn i skolen og få høre om hvordan dette arbeidet er fra meg, sier Pettersen.
(Se korte filmsnutter nederst fra elevenes filmprosjekt)
- Finn et sted å stå som ikke er like ved et kjøleskap som durer eller ved en vei hvor trailerne kjører forbi, var blant rådene Pettersen ga til en lydhør forsamling 7. klassinger.
Action
I stedet for det amerikanske ordet action introduserte Magne Pettersen det norske vær så god, men da elevene skulle ut og omsette de gode rådene i praksis ble det like gjerne ropt action når kamera gikk.
Klassen hadde to gode ideer til film, og guttene ville lage en fotballfilm hvor elever møter lærerne til kamp. Underveis i kampen skjer det mye rart.
Jentene ville derimot lage en film med hester riktignok OM zombier. Men like fullt med hester.
Angrepet av zombier
På Morskogen gård på Engan har en av jentene i klassen hesten sin, og denne gjorde jobben i filmen hvor jentene kjører i vogn gjennom en mørk og skummel skog.
Her blir de angrepet av zombier, også disse skumlingene spilt av jentene i klassen.
Fredag skal begge filmene klippes og redigeres ned til en fem minutter lang film.
Film tre dager til ende
- Da får resten av barneskolen se filmene, forteller filmskaper Magne Pettersen til Herøyfjerdingen.
Onsdag torsdag og fredag er satt av til dette prosjektet, hvor elevene også har skrevet manuskript til filmene.
Magne Pettersen forteller at elevene gjennom dette arbeidet lærer om man lager film gjennom teori og praktisk arbeid.
Lære om grunnelementene
- Og dessuten om grunnelementene i en historiefortelling. Egentlig er det ikke så ulikt en stil eller det å fortelle en vits
Dessuten er det i Den Kulturelle Skolesekken et mål at elevene skal få en professjonell filmregissør inn i skolen og få høre om hvordan dette arbeidet er fra meg, sier Pettersen.