Tirsdag kveld i forrige uke var det duket for forestillingen “Nissetusseland” for småtrinnet på Herøy skole. - Jeg ble rørt og imponert, sier opphavsmann og komponist Reidar Moursund.
Etter mange ukers øving på utallige julesanger og et langt stykke, sto de endelig klare på scenen i aulaen på Herøy skole.
- Da jeg så mamma og pappa tenkte jeg at nå må jeg ta dette “helt ut”, forteller 4. klassing Devin Priske.
Store og små barn var kledd i strikkagensere og nisseluer, klare for å vise foreldrene hva de hadde øvd på.
- Jeg var pitte, pitte, pittelitt nervøs, forteller 3. klassing Olivia Mari Karlsen.
Hun forteller at hun til og med var litt skeptisk, men at hun gledet seg aller mest! Videre forteller klassekamerat Elias Pettersen at nervøsiteten tok overhånd, og at han unngikk øyekontakt med publikum.
- Jeg så ikke på dem en gang, jeg synes det var pyton å stå på scenen, forteller Pettersen smilende.
Både Olivia og Elias beskriver opplevelsen som bra og kul.
Satt opp første gang i 2017
Nissetusseland ble første gang satt opp i 2017 i et samarbeid mellom kulturskolen og en egen arrangementskomité. Musikken og initiativet til julespillet ble gjort av Reidar Moursund. I år tilpasset skolen stykket mer til små unger, og har derfor mer sang og mindre dialog. Forestillingen er sammensatt av musikk, sang, dans og skuespill. På scenen fremføres skuespillet og historien om Nissetusseland, og begge sidene av scenen var fylt med nissekor.
Med hjelp fra teaterinstruktør Tom Stian Lenningsvik, og dyktige lærere fikk de et uferdig julekaos, til å skinne.
- Jeg var på forhånd litt spent, siden ungene er små. Men jeg må si at lærerne her har tilpasset forestillingen veldig fint til aldersgruppen, forteller musiker og initiativtaker Reidar Moursund.
Han forteller at han synes det var imponerende å se og høre så fine framføringer av sangene og skuespillet, og at det var tydelig at de hadde øvd mye og godt.
- Jeg kjenner jo de fleste lærerne, så jeg vet at de jobber veldig godt og profesjonelt! Så er det litt rart å tenke på at ingen av disse elevene var begynt da jeg jobbet der.
Dyster historie
Forestillingen har et dystert tema, hvor vi møter gutten Robert som blir plaget av en gjeng eldre gutter. Gjengen fremstår ertete og spydige ovenfor den lille gutten. Det er mange roller involvert i stykke, men det er spesielt en jentegjeng som tar tak i mobbingen. De får med seg onkelen til Robert, Knut og læreren hans Cathrine for å hjelpe dem med å få slutt på mobbingen. Knut er også enkemann og gruer seg til jul. Nissene på gården hans får derfor hjelp fra andre nisser for å få ordnet og pyntet gården til jul.
- Jeg synes det var veldig artig å spille en rampete person, fordi han tullet mye rundt, forteller Devind Priske
Priske hadde lite scene-nerver, men følte på presset om å “ta det helt ut”, da han så foreldrene sine i salen.
- Det var en fin slutt på fortellingen synes vi, hun ene læreren vår Astrid begynte til og med å gråte, sier Karlsen.
De forteller at moralen i historien er at man skal tro på det gode.
- Jeg ble både rørt og ydmyk av å se og høre at så mange har brukt tid på noe man har laget, sånne opplevelser skal man aldri ta for gitt. All ære til alle som har tilpasset julespillet, øvd mye og framført dette så fint, forteller Moursund.
Husket alt
Olivia forteller at hun sang feil flere ganger på generalprøven. Men hun var i godt selskap med flere.
- Jeg sang også feil da vi øvde, men klarte å synge alt riktig i går, forteller 2. klassing Victor Fossum fornøyd.
Heldigvis forteller alle tre at de hadde full kontroll på premieren, på tross av mange sangtekster, replikker og nerver. De håper at de får stå på scenen snart igjen.
Tekst: Malin Heggebø Rolfsen
Alle foto: Sylwia Art Foto