Herøyfjerdingen Alf Knutsen og Sigurd Slåttebekk har klart å dra i land en avtale med det berømte Hollywood-baserte underholdningsselskapet the Jim Henson Company. Forrige uke ble det signert en global samarbeidsavtale med norske Animando AS om barnekonseptet Elias.
The Jim Henson Company er selskapet bak the Muppet Show, Sesame Street (Sesam Stasjon), Bjørnen i det blå huset og en lang rekke andre internasjonale barnesuksesser.
Selskapet Filmkameratene har tidligere produsert Elias etter avtale med opphavsmennene Alf Knutsen og Sigurd Slåttebrekk. Etter at Knutsen og Slåttebrekk tok rettighetene tilbake gjennom selskapet Animando i 2012 skal Animando nå produsere en ny Elias-serie på 52 episoder. Dette overgår i volum alle tidligere Elias-produksjoner til sammen.
Vises på NRK super
NRK Super skal vise den nye serien i hjemmemarkedet, og nå sikrer the Jim Henson Company den globale distribusjonen av Elias-serien og salg av lisensprodukter allerede før serien er gått i produksjon. EVP of Global Distribution Richard Goldsmith uttaler at nye Elias er et av de beste barnekonseptene på den internasjonale arena på mange år, og forventningene er meget store.
NRKs Gitte Calmeyer uttaler: "Elias holder høy kvalitet på historiene i tillegg til at de speiler norsk kultur og virkelighet, så dette ser vi frem til å få på sendeskjema!"
Sterk merkevare
Elias er allerede en av Nordens sterkeste merkevarer for barn med en særdeles sterk salgshistorikk i hjemmemarkedet. Så langt har hjemmemarkedet hatt en butikkomsetning av Elias-produkter på rundt 400 millioner, og de internasjonale mulighetene er mer eller mindre uutnyttet. Det har blant annet vært solgt over 6 millioner poser Elias-chips, bortimot en million lekeartikler og rundt 650 000 DVD´er så langt. Animando har hele det siste året arbeidet målrettet for å få på plass en samarbeidspartner som kan bidra til en internasjonal skalering av denne suksessen, og the Jim Henson Company var øverst på listen av mulige samarbeidspartnere.
Samlede investeringer på 130 millioner
Den nye serien får etter planen premiere våren 2014. Elias-produksjonen har et budsjett på 44 millioner kroner og tar samlede investeringer i Elias-merkevaren opp i over 130 millioner kroner. Dette gjør Elias til den mest påkostede norske barne-serie noensinne.