De 16 elevene i 1. klasse ved Herøy skole har allerede etter en dag fått et topp forhold til sine faddere i 7. klasse. I dag fikk de nye elevene være sammen med sine faddere i tre timer. 7. klassingene skal hjelpe de minste til rette på skolen og med praktiske gjøremål i skolehverdagen.
Som et resultat av økt tilflytting til Herøy består 1. klasse av tre nasjonaliteter. Her finner vi nemlig elever fra både Thailand, Litauen og Norge.
De eldste er faddere Totalt finner vi ved Herøy skole seks forskjellige nasjonaliteter.
En av førsteklassingene snakker ikke norsk, mens en annen er i ferd med å knekke koden for det norske språket.
Skolen har en ordning med at elevene i sjuende klasse er faddere for 1. klassingene.
Trivsel De eldste skal hjelpe de nye elevene til rette på skolen, bidra til trivsel og ellers være den enkelte 1. klassings kontaktperson.
I tillegg skal sjuendeklassingene være sammen med de yngste minst en time i uka.
- Det blir etter at 1. klassingene har hatt uteskole.
Hjelp med skriving Da skal fadderne i sjuende klasse hjelpe de yngste med å tegne og skrive om hva de har opplevd ute, forteller den ene av klassens to kontaktlærere Silje Wang til Herøyfjerdingen.
I dag var de eldste og de yngste på barneskolen sammen i tre timer. To timer inne i de yngstes klasserom og en time ute.
- Det har vært en fin dag med en lydhør 1. klasse som satt pent og rolig i samtalekroken.
Ny lærer Vi snakket om regler vi har på skolen og så fikk ungene en arbeidsøkt hvor de fikk tegne og skrive sammen med fadderelevene i 7. klasse, avslutter Silje Wang.
Hun deler på kontaktlæreransvaret med Nina Aaker fra Dønna.
De eldste er faddere Totalt finner vi ved Herøy skole seks forskjellige nasjonaliteter.
En av førsteklassingene snakker ikke norsk, mens en annen er i ferd med å knekke koden for det norske språket.
Skolen har en ordning med at elevene i sjuende klasse er faddere for 1. klassingene.
Trivsel De eldste skal hjelpe de nye elevene til rette på skolen, bidra til trivsel og ellers være den enkelte 1. klassings kontaktperson.
I tillegg skal sjuendeklassingene være sammen med de yngste minst en time i uka.
- Det blir etter at 1. klassingene har hatt uteskole.
Hjelp med skriving Da skal fadderne i sjuende klasse hjelpe de yngste med å tegne og skrive om hva de har opplevd ute, forteller den ene av klassens to kontaktlærere Silje Wang til Herøyfjerdingen.
I dag var de eldste og de yngste på barneskolen sammen i tre timer. To timer inne i de yngstes klasserom og en time ute.
- Det har vært en fin dag med en lydhør 1. klasse som satt pent og rolig i samtalekroken.
Ny lærer Vi snakket om regler vi har på skolen og så fikk ungene en arbeidsøkt hvor de fikk tegne og skrive sammen med fadderelevene i 7. klasse, avslutter Silje Wang.
Hun deler på kontaktlæreransvaret med Nina Aaker fra Dønna.