Herøy kommune vil i løpet av høsten etablere service-senter på kommunehuset. Senteret vil ha tilhold i 1. etasjen i lokalene til blant annet kommunekassen.
Når du som bruker besøker kommunehuset vil det være servicekontoret du først møter på og hvor du skal henvende deg. Foreløpig er ikke endelig løsning vedtatt, men det vil skje i begynnelsen av september.
En rekke oppgaver Men det som er klart er at alle publikumsrettede oppgaver, som blant annet informasjon, telefon/nett-informasjon, søknader, søknadsskjemaer, generell veiledning skal legges til servicesenteret.
Dessuten skal all arkivering, postfunksjoner, lønnsarbeid, personaloppgaver og liknende legges til dette nye kontoret.
Konsekvenser Formannskapet ga i 2005 rådmannen fullmakt til å gjennomføre et forprosjekt med innleie av konsulent med sikte på å få avdekket organisasjonsmessige og økonomiske konsekvenser med felles administrasjon av tjenester. Prosjektet ble finansiert med skjønnsmidler fra Fylkesmannen.
Øke tilgjengeligheten En utredning fra Bedriftskompetanse AS konkluderte med følgende:
1. Det er klart behov for å samordne administrative funksjoner som i dag utføres ulikt og tungvint.
2. En bred samordning av administrative funksjoner på ulike måter vil danne grunnlag for betydelig mer interessante oppgaver og utvikling av fagmiljøer.
3. Ved å samordne administrative funksjoner og ta i bruk ny teknologi kan kommunen på en bedre måte kvalitetssikre tjenesteytingen i tillegg til å hente økonomiske gevinster ved mer rasjonell drift fordi man øker tilgjengeligheten og unngår mye dobbeltarbeid.
4. Rådhuset er i dag bygningsmessig lite serviceorientert og publikumsvennlig og det er klart behov for ombygginger hvis en skal nå målsettingen m å øke servicenivået og tilgjengeligheten.
5. Kommune har i dag ikke en arkivløsning og en arkivtjeneste i samsvar med gjeldende regelverk og vil kunne påregne pålegg om dette i nærmeste framtid.
6. NAV-reformen innebærer at kommunen må etablere en felles førstelinjetjeneste og opprette ete eget arbeids- og velferdskontor senest innen 31.12. 2009.
En rekke oppgaver Men det som er klart er at alle publikumsrettede oppgaver, som blant annet informasjon, telefon/nett-informasjon, søknader, søknadsskjemaer, generell veiledning skal legges til servicesenteret.
Dessuten skal all arkivering, postfunksjoner, lønnsarbeid, personaloppgaver og liknende legges til dette nye kontoret.
Konsekvenser Formannskapet ga i 2005 rådmannen fullmakt til å gjennomføre et forprosjekt med innleie av konsulent med sikte på å få avdekket organisasjonsmessige og økonomiske konsekvenser med felles administrasjon av tjenester. Prosjektet ble finansiert med skjønnsmidler fra Fylkesmannen.
Øke tilgjengeligheten En utredning fra Bedriftskompetanse AS konkluderte med følgende:
1. Det er klart behov for å samordne administrative funksjoner som i dag utføres ulikt og tungvint.
2. En bred samordning av administrative funksjoner på ulike måter vil danne grunnlag for betydelig mer interessante oppgaver og utvikling av fagmiljøer.
3. Ved å samordne administrative funksjoner og ta i bruk ny teknologi kan kommunen på en bedre måte kvalitetssikre tjenesteytingen i tillegg til å hente økonomiske gevinster ved mer rasjonell drift fordi man øker tilgjengeligheten og unngår mye dobbeltarbeid.
4. Rådhuset er i dag bygningsmessig lite serviceorientert og publikumsvennlig og det er klart behov for ombygginger hvis en skal nå målsettingen m å øke servicenivået og tilgjengeligheten.
5. Kommune har i dag ikke en arkivløsning og en arkivtjeneste i samsvar med gjeldende regelverk og vil kunne påregne pålegg om dette i nærmeste framtid.
6. NAV-reformen innebærer at kommunen må etablere en felles førstelinjetjeneste og opprette ete eget arbeids- og velferdskontor senest innen 31.12. 2009.