2. juli forlater Norsk Fisketransports (NFT) brønnbåt "Færøy" Helgeland og begir seg på en lang ferd mot nye farvann. Et stort brønnbåtselskap i Chile har nemlig kjøpt båten. NFT satser i stedet på nye og større båter.
Jonny Hansen, en av eierne i det store brønnbåtselskapet Norsk Fisketransport, forteller at selskapet vurderer å investere i enda en ny brønnbåt.
Ønsker større tonnasje Herøyfjerdingens papirutgave skrev i mars at 15. september skal nybåten "Dønnland" leveres.
"Dønnland" skal gå på Finnmark og vil ikke komme til vårt område.
Når "Færøy" nå selges er det fordi NFT ønsker større tonnasje og vurderer enda en ny båt.
Enda en ny båt - Vi jobber ut fra at når vi nå selger "Færøy", så må vi ha et nytt bygg i stedet.
Dette nybygget blir minimum like stor som "Novatrans" som ble døpt i fjor, opplyser Jonny Hansen til Herøyfjerdingen.
Det betyr en båt på 62 meter lengde og en lastekapasitet på 1200 kubikkmeter.
150 - 170 tonn Det innebærer at båten kan frakte 150 - 170 tonn levende fisk og ha et mannskap på 10.
"Færøy" har lastekapasitet på 670 kubikkmeter.
Avgjøres før sonmeren Jonny Hansen sier at NFT håper å ta en bestemmelse om bygging av ny båt før sommerferien.
En ny båt kan tidligst leveres i januar 2014.
10 båter NFT har i dag ni båter, og altså "Dønnland" som nummer 10 under bygging.
NFT har i dag rundt 100 ansatte på land og sjø.
Norsk Fisketransport-gruppen er organisert i tre baser, nemlig avdeling Dønna, avdeling Kolvereid/Namsos og avdeling Herøy.
Ønsker større tonnasje Herøyfjerdingens papirutgave skrev i mars at 15. september skal nybåten "Dønnland" leveres.
"Dønnland" skal gå på Finnmark og vil ikke komme til vårt område.
Når "Færøy" nå selges er det fordi NFT ønsker større tonnasje og vurderer enda en ny båt.
Enda en ny båt - Vi jobber ut fra at når vi nå selger "Færøy", så må vi ha et nytt bygg i stedet.
Dette nybygget blir minimum like stor som "Novatrans" som ble døpt i fjor, opplyser Jonny Hansen til Herøyfjerdingen.
Det betyr en båt på 62 meter lengde og en lastekapasitet på 1200 kubikkmeter.
150 - 170 tonn Det innebærer at båten kan frakte 150 - 170 tonn levende fisk og ha et mannskap på 10.
"Færøy" har lastekapasitet på 670 kubikkmeter.
Avgjøres før sonmeren Jonny Hansen sier at NFT håper å ta en bestemmelse om bygging av ny båt før sommerferien.
En ny båt kan tidligst leveres i januar 2014.
10 båter NFT har i dag ni båter, og altså "Dønnland" som nummer 10 under bygging.
NFT har i dag rundt 100 ansatte på land og sjø.
Norsk Fisketransport-gruppen er organisert i tre baser, nemlig avdeling Dønna, avdeling Kolvereid/Namsos og avdeling Herøy.