- Hvorfor er bare 2/3-deler av elevene våre representert på foreldremøter, og hvorfor er det tre ganger så mange kvinner som menn som møter, spurte rektor ved Herøy skole Lars Olav Mogård-Larsen de frammøtte foreldre i går kveld.
Undersøkelser viser en klar sammenheng mellom guttenes resultater og fedrenes engasjement i skolen.
Det var Foreldrerådets arbeidsutvalg, FAU, som hadde invitert foreldrekontaktene og alle foreldre til møte i kantina ved Herøy skole.
Kommunalleder2 Geir Berglund innledet møtet med å orientere forsamlingen om kommunens planer for skolen og hvordan disse styringsdokumentene henger sammen.
Ståstedsanalysen
Deretter slapp rektor Lars Olav Mogård-Larsen til å orientere om resultatene fra ståstedsanalysen som skolen gjennomførte i fjor høst.
Han kunne blant annet fortelle at elevene trives godt på skolen og skolen har lite eller ingen mobbing.
Det var da han kom til punktet «Aktive foreldre» at foreldrene ble virkelig interesserte.
Møter ikke
Det store flertall av fedre møter ikke på foreldremøter på skolen.
Dette er en gjennomgående trend både i resten av landet og internasjonalt. Det viser internasjonale undersøkelser.
Dermed er ikke resultatene for Herøy enestående. Men gir likevel grunn til bekymring.
Klar sammenheng
Rektor Lars Olav Mogård-Larsen tror dette også gjenspeiler fedrenes engasjement for skolen.
Hvorfor er bare 1/3-del av elevene våre representert på foreldremøter? På siste runde med foreldremøter har det møtt 92 kvinner og bare 39 menn.
Undersøkelser viser en klar sammenheng mellom guttenes skoleresultater og fedrenes oppmøte på foreldremøter.
Vis engasjement
For jeg tror at manglende oppmøte på foreldremøter også gjenspeiler fedrenes engasjement for skolen, sa Mogård-Larsen og signaliserte klart at skolen ønsker at begge foreldrenes skal vise engasjement.
- Er det fordi fedrene ikke syns det som tas opp på møtene er viktig eller hva?
Faktum er at det er tre ganger så mange kvinner som møter på foreldremøter enn menn, sa Mogård-Larsen.
Jentene best
Han viste også til at jentene gjennomgående presterer bedre på skolen enn guttene.
Forelder Laila Furu Vold lurte på om foreldrene som ikke møter på foreldremøter gir beskjed om at de ikke kan delta.
Mogård-Larsen kunne svare: - Nei, så godt som ikke.
Kommunalleder2 Geir Berglund la til at herøysamfunnet er et samfunn der utdanningsnivået ikke er spesielt høyt.
Utdanningsnivå påvirker skolen
- Dette vil påvirke skolen. Slik er det bare og der kan skolen være en motvekt. Å jobbe som renholder kan man ikke lenger gjøre uten utdanning. - Næringslivet i Herøy etterspør heller ikke høyskole-utdanning, uttalte Berglund. FAU-leder Tom Wennemo mente at selv om noen foreldre har føler at de ikke har nok kunnskaper til å hjelpe elevene med lekser, så kan alle løfte fram elevene på andre måter. Han varslet en diskusjon i FAU om hvordan man kan bringe fedrene mer på banen i skolesammenheng. Engasjert forsamling Det ble en spennende diskusjon med engasjerte foreldre. Lars Olav Mogård-Larsen konkluderte med at skolen har mange faste rammer, som økonomi, foreldre og lærere. - Det vi kan gjøre noe med er undervisningen. Blant annet kan vi bli flinkere til å klargjøre overfor elevene hvilke krav og forventninger skolen har, avsluttet rektor Mogård-Larsen.
Til sist på møtet la Britt Anne Karlsen fram hvilke innspill politikerne ønsker å komme med til utvikling av skolen. Vi kommer tilbake til dette i en egen sak
- Dette vil påvirke skolen. Slik er det bare og der kan skolen være en motvekt. Å jobbe som renholder kan man ikke lenger gjøre uten utdanning. - Næringslivet i Herøy etterspør heller ikke høyskole-utdanning, uttalte Berglund. FAU-leder Tom Wennemo mente at selv om noen foreldre har føler at de ikke har nok kunnskaper til å hjelpe elevene med lekser, så kan alle løfte fram elevene på andre måter. Han varslet en diskusjon i FAU om hvordan man kan bringe fedrene mer på banen i skolesammenheng. Engasjert forsamling Det ble en spennende diskusjon med engasjerte foreldre. Lars Olav Mogård-Larsen konkluderte med at skolen har mange faste rammer, som økonomi, foreldre og lærere. - Det vi kan gjøre noe med er undervisningen. Blant annet kan vi bli flinkere til å klargjøre overfor elevene hvilke krav og forventninger skolen har, avsluttet rektor Mogård-Larsen.
Til sist på møtet la Britt Anne Karlsen fram hvilke innspill politikerne ønsker å komme med til utvikling av skolen. Vi kommer tilbake til dette i en egen sak