Dønna, Herøy og Alstahaug går nå sammen i et felles forprosjekt for fastlandsforbindelse for de to førstnevnte kommuner. - Det skal vurderes alle mulige traséer fra Skorpa i nord til Tenna/Austbø i sør, sier rådmann Roy Skogsholm som er saksbehandler for saka i alle de tre kommunene.
Saka kommer opp i Herøy formannskap 29. mars og i Alstahaug formannskap dagen før.
På et møte mellom ordførere og rådmenn i Alstahaug, Dønna og Herøy i januar i år ble det enighet om å starte et arbeid med sikte på skape et grunnlag for konkret behandling av saken i kommunale, fylkeskommunale og statlige organer
Ikke trasé-debatt Rådmann i Herøy er valgt til å saksbehandle saka for alle kommunene.
Han sier at det er enighet mellom de tre kommunene om ikke å føre en trasé-debatt før tilstrekkelig grunnlag er framlagt.
- Det skal vurderes alle mulige traséer fra Skorpa i nord til Tenna/Austbø i sør.
- Jeg regner med at vi får faciten gjennom dette forprosjektet, og at vi får et saklig grunnlag slik at vi kan få et enkelt valg av trasé, sier rådmann Roy Skogsholm til Herøyfjerdingen.
Målet er å ha forprosjektet klart til årsskiftet 2007/2008, så dette kan være diskusjonsgrunnlag ved Fylkestingets og Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan i 2008.
- I denne omgang må målet være å få inn en merknad som er sterk nok til at prosjektet kan komme inn på neste Nasjonal Transportplan igjen, mener Skogsholm.
Forprosjekt til 1,5 mill Forprosjektet har en kostnadsramme på 1,5 millioner kroner. Hver av de tre kommunene skal bidra med 150.000 kroner til forprosjektet.
Det skal videre utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i Alstahaug, Dønna og Herøy kommuner. Gruppen skal kompletteres med tidligere veisjef Arne Løvmo som fagperson.
Fastlandsforbindelse til Dønna/Herøy har i mange år vært et prosjekt på diskusjonsstadiet uten at en har gått i dybden for å få vurdert kostnader og samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk nytte.
Uenighet om trasévalg på et tidlig stadium har satt en stopper for at dette kunne blitt et prosjekt Dønna og Herøy kunne gå sammen om.
Ikke politikk i forprosjektet Denne gangen er kommunene enige om at det ikke skal være politikk i forprosjektet. Dermed kan kommunene trekke sammen.
I sakspapirene foreslår Roy Skogsholm følgende finansieringsmodell for forprosjektet:
* Dønna, Alstahaug og Herøy kommuner bevilger 150.000 kroner hver * Nordland Fylkeskommune og HALD bidrar med 500.000 kroner hver * Helgeland Regionråd/Partnerskapsavtalen bidrar med 50.000 kroner.
Skal klargjøre beste løsning Rådmann Skogsholm mener at man for å skape et behandlingsgrunnlag må gjennom et forprosjekt som klargjør:
1. Beste tekniske og økonomiske løsning med hensyn til bygging
2. Den totaløkonomisk beste løsningen når samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi for berørte bedrifter trekkes inn.
Herunder skal det avklares besparelse ved nedlegging og omlegging av fergesamband og hurtigbåtsamband. Her skal det også vurderes en ferjeforbindelse til Lovund/Træna fra Nord-Dønna.
I forprosjektet forventer kommunene en utredning basert på studie av kartmateriell komplettert med refleksjonsseismikk.
De samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske studiene skal basere seg på tilgjengelig faktagrunnlag hos myndigheter og bedrifter.
På et møte mellom ordførere og rådmenn i Alstahaug, Dønna og Herøy i januar i år ble det enighet om å starte et arbeid med sikte på skape et grunnlag for konkret behandling av saken i kommunale, fylkeskommunale og statlige organer
Ikke trasé-debatt Rådmann i Herøy er valgt til å saksbehandle saka for alle kommunene.
Han sier at det er enighet mellom de tre kommunene om ikke å føre en trasé-debatt før tilstrekkelig grunnlag er framlagt.
- Det skal vurderes alle mulige traséer fra Skorpa i nord til Tenna/Austbø i sør.
- Jeg regner med at vi får faciten gjennom dette forprosjektet, og at vi får et saklig grunnlag slik at vi kan få et enkelt valg av trasé, sier rådmann Roy Skogsholm til Herøyfjerdingen.
Målet er å ha forprosjektet klart til årsskiftet 2007/2008, så dette kan være diskusjonsgrunnlag ved Fylkestingets og Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan i 2008.
- I denne omgang må målet være å få inn en merknad som er sterk nok til at prosjektet kan komme inn på neste Nasjonal Transportplan igjen, mener Skogsholm.
Forprosjekt til 1,5 mill Forprosjektet har en kostnadsramme på 1,5 millioner kroner. Hver av de tre kommunene skal bidra med 150.000 kroner til forprosjektet.
Det skal videre utnevnes en styringsgruppe bestående av rådmennene i Alstahaug, Dønna og Herøy kommuner. Gruppen skal kompletteres med tidligere veisjef Arne Løvmo som fagperson.
Fastlandsforbindelse til Dønna/Herøy har i mange år vært et prosjekt på diskusjonsstadiet uten at en har gått i dybden for å få vurdert kostnader og samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk nytte.
Uenighet om trasévalg på et tidlig stadium har satt en stopper for at dette kunne blitt et prosjekt Dønna og Herøy kunne gå sammen om.
Ikke politikk i forprosjektet Denne gangen er kommunene enige om at det ikke skal være politikk i forprosjektet. Dermed kan kommunene trekke sammen.
I sakspapirene foreslår Roy Skogsholm følgende finansieringsmodell for forprosjektet:
* Dønna, Alstahaug og Herøy kommuner bevilger 150.000 kroner hver * Nordland Fylkeskommune og HALD bidrar med 500.000 kroner hver * Helgeland Regionråd/Partnerskapsavtalen bidrar med 50.000 kroner.
Skal klargjøre beste løsning Rådmann Skogsholm mener at man for å skape et behandlingsgrunnlag må gjennom et forprosjekt som klargjør:
1. Beste tekniske og økonomiske løsning med hensyn til bygging
2. Den totaløkonomisk beste løsningen når samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi for berørte bedrifter trekkes inn.
Herunder skal det avklares besparelse ved nedlegging og omlegging av fergesamband og hurtigbåtsamband. Her skal det også vurderes en ferjeforbindelse til Lovund/Træna fra Nord-Dønna.
I forprosjektet forventer kommunene en utredning basert på studie av kartmateriell komplettert med refleksjonsseismikk.
De samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske studiene skal basere seg på tilgjengelig faktagrunnlag hos myndigheter og bedrifter.