Flere oppmerksomme øyne har fått med seg konvoien med 15 kjøretøyer som har forflyttet seg rundt på Herøy, Dønna og andre steder på Helgelandskysten den siste uka.
Dette skyldes at Volvo har vært på Helgeland for å spille inn en ny internasjonal reklamefilm. Styreleder i det norske produksjonsselskapet Film in Norway og Brønnøyværing, Morten Smidesang kan fortelle at det er Volvo som har vært på Helgeland for å spille inn en internasjonal reklamefilm for en ny modell.
-Vi har hatt en fantastisk uke i hjemregionen, og vi både tror og håper at denne filmen vil være med på å sette Helgeland på kartet i inn- og utland, sier Smidesang.
Innspilling i Los Angeles og på Helgeland
Smidesang kan bekrefte at dette er en stor produksjon som skal brukes i global markedsføring. Innspillingen av filmen gjøres på flere kontinenter i august og september. Helgeland er i celebert selskap med både Los Angeles og Hong Kong.
- Dette er i sannhet et verdensmesterskap, hvor Helgeland har gått helt til topps. Globale merkevarer som Volvo plukker på øverste hylle når de velger samarbeidspartnere og lokasjoner for sine innspillinger. At Helgeland ble valgt forteller mye om regionen, sier Smidesang.
Gode tilbakemeldinger på mennesker og natur
Dette er den tredje produksjonen Film in Norway gjør for Volvo, og den første på Helgeland. Tilbakemelding fra kunden har vært utelukkende positiv. Både vei og natur har høstet mange lovord. Men også folket på Helgeland får mye skryt.
- Jeg er oppriktig stolt av hjemregionen og takknemlig for all hjelp og lokale støttespillere som har bidratt for å få dette til, både i forkant og under innspillingen. Vi har blitt kjent med skjulte perler langs kysten vår, og vi har fått møte hjelpsomme og hyggelige mennesker langs veien. Det har gjort produksjonen på Helgeland til en storslått opplevelse for alle involverte.
Potensiale for mer bilreklame på Helgeland
- Film in Norway er spesialisert på internasjonale produksjoner i Norge. Vi har et topptrimmet crew og leverer det ypperste innen kamerateknologi og utstyr. Men vi trenger også lokasjoner i verdensklasse for å vinne i konkurransen om attraktive produksjoner. Helgeland er en ikke-utnyttet perle i så måte. Jeg er glad for at første stevnemøte med hjemregionen viste seg å være en god match, og ser frem til neste date, avslutter Smidesang.
Stor verdi for kommunen og reiselivet
- Vi ble kontaktet av Morten Smidesang allerede for tre uker siden om dette filmprosjektet og har tilrettelagt hele veien. Jeg tror ikke folk er klar over hvilken reklameverdi en slik film har. Det er en meget bra sak at Volvo spiller inn en slik reklamefilm på Helgeland. Både for kommunen og reiselivsbransjen har det enormt stor markedsverdi når denne reklamefilmen vises på TV-skjermer over hele verden, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.