Hvert år arrangerer skolens elevråd på barnetrinnet ved Herøy skole vennskapsturnering der målet er å bli bedre kjent med hverandre gjennom ulike aktiviteter.
Herøy skole har fått flere elever som er helt ny i Norge og som kom hit uten å kunne språket. Noen av dem kan kommunisere litt på engelsk, mens andre hverken kan norsk eller engelsk.
Hvordan klarer man å få seg en venn når man ikke kan snakke sammen?
Hvordan er det i det hele tatt å delta i leken når man ikke skjønner hva de andre sier?
Heldigvis finnes det mange leker og idretter som er universale, og som er enkle å forstå selv om man ikke forstår språket. De aller minste elevene leker mye både i friminutt og i undervisning og det skal ikke så mye til før de er inni leken sammen med de andre. Et varmt smil og en inviterende gest, så skjønner man at man er velkommen.
- For de litt eldre guttene ser vi at idretter som for eksempel fotball kan være veldig inkluderende. De fleste gutter spiller fotball, og uansett hvor man kommer fra i verden, så har man de samme fotballheltene. Dette har nok gitt en god start for mange.
- Ellers er det lett å se at elevene er flinke til å ta vare på hverandre. De største elevene har ansvaret for de minste, og mange har fått et fadderansvar overfor nye elever. Spesielt de som ikke skjønner språket, har god bruk for en fadder, forteller en av lærerne, Marthe Solheim
Vennskapsturnering
En fast tradisjon ved skolen er at det i januar blir arrangert en vennskapsturnering der det settes ekstra fokus på hvordan man skal ta vare på hverandre gjennom lek og idrett. Elevrådet får inn tips fra klassene og setter opp ulike aktiviteter som de deltar på. Dette kan være fotball, innebandy, dans, stafett og mange andre aktiviteter.
Artig å sitte i elevråd
Denne turneringen er det siste elevrådet gjør før de overlater stafettpinnen til nye medlemmer. Det er en tradisjon ved skolen at elevene bytter hvert år på å sitte i dette rådet.
Herøyfjerdingen treffer det nylig avgåtte elevrådet som blant annet har hatt ansvaret for årets vennskapsturnering og spør dem om hva de synes om dette oppdraget.
- Det er artig å sitte i elevråd og være med på å bestemme. Vi får inn ideer fra klassene som vi tar opp videre i møter annenhver uke, sier de engasjerte elevene.