Ansatte i hjemmetjenesten i Herøy deltok tirsdag og onsdag denne uka på kurs i regi av NAV Arbeidslivssenter i Mo i Rana. Målet med kurset er å bevisstgjøre de ansatte på hvordan de opptrer mot hverandre, og på denne måten få ned sykefraværet.
Kurset har tittelen folkeskikk og uskikk på jobben og skal lære deltakerne teknikker for å skape et bedre psykososialt arbeidsmiljø. Dette er et ledd i at Herøy kommune er en såkalt IA-bedrift og skal jobbe med inkluderende arbeidsliv. Undersøkelser viser at svært mye av sykefraværet er forårsaket av hvordan vi opptrer mot hverandre.
Fremme trivsel på arbeidsplassen Gjennom teknikker for god kommunikasjon og konfliktforebyggende tiltak ønsker man å fremme trivsel på arbeidsplassen. Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser som skal gi kursdeltakerne.
- Visse væremåter (ordvalg, tonefall, mimikk, gestikulasjon, timing) fremmer konflikter, andre forebygger eller løser dem. Konflikter oppstår ikke fordi vi har ulike meninger, men fordi vi fremmer dem på en uhensiktsmessig måte. Formen (væremåten) er så utslagsgivende at det kan oppstå konflikt mellom to som er enige. Alt kan sies hvis formen er god , sier kursholderne Elin Skjelnes og Are Marthinsen til forsamlingen.
11 kommunikasjonsregler Kurset presenterer deltakerne for disse kommunikasjonsreglene som det bør etterstrebes å leve etter.
1. Jeg har rett til å vise følelser. 2. Jeg snakker for meg selv. 3. Jeg snakker med ikke om. 4. Jeg sjekker ut tolkinger og tror på svaret. 5. Jeg har ansvar for egne grenser 6. Jeg unngår formuleringen Jeg føler at. 7. Jeg er her og nå, og ansvarer for meg selv. 8. Jeg sier hva jeg mener og gjentar ikke argumenter. 9. Jeg forteller hva jeg trenger, istedenfor å kritisere. 10. Jeg holder meg utenfor andres konflikter. 11. Jeg aksepterer andres feilbarlighet.
Gode erfaringer Kurslederne sier til Herøyfjerdingen at de i løpet av to år har holdt over 100 slike kurs i ulike bedrifter og kommuner, og at erfaringene stort sett er gode. Det er imidlertid viktig at det etter kurset settes i gang gode prosesser og at disse holdningene blir forankret i ledelsen dersom endringene skal bli varige, sier kurslederne. Etter 6 - 8 uker blir det kjørt oppfølging på kursdeltakerne for å finne ut hvordan det har gått.
- En hovedtillitsvalgt fortalte til oss på et oppfølgingskurs at det hadde blitt så stille etter at kurset ble holdt. Dette kan vel tyde på at konfliktnivået hadde bedret seg og at kurset hadde hatt en virkning, avslutter Elin og Are.
Nytt kurs i november
I november er det planlagt nytt kurs for ansatte i sykeavdelingen (institusjon).
Fremme trivsel på arbeidsplassen Gjennom teknikker for god kommunikasjon og konfliktforebyggende tiltak ønsker man å fremme trivsel på arbeidsplassen. Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser som skal gi kursdeltakerne.
- Visse væremåter (ordvalg, tonefall, mimikk, gestikulasjon, timing) fremmer konflikter, andre forebygger eller løser dem. Konflikter oppstår ikke fordi vi har ulike meninger, men fordi vi fremmer dem på en uhensiktsmessig måte. Formen (væremåten) er så utslagsgivende at det kan oppstå konflikt mellom to som er enige. Alt kan sies hvis formen er god , sier kursholderne Elin Skjelnes og Are Marthinsen til forsamlingen.
11 kommunikasjonsregler Kurset presenterer deltakerne for disse kommunikasjonsreglene som det bør etterstrebes å leve etter.
1. Jeg har rett til å vise følelser. 2. Jeg snakker for meg selv. 3. Jeg snakker med ikke om. 4. Jeg sjekker ut tolkinger og tror på svaret. 5. Jeg har ansvar for egne grenser 6. Jeg unngår formuleringen Jeg føler at. 7. Jeg er her og nå, og ansvarer for meg selv. 8. Jeg sier hva jeg mener og gjentar ikke argumenter. 9. Jeg forteller hva jeg trenger, istedenfor å kritisere. 10. Jeg holder meg utenfor andres konflikter. 11. Jeg aksepterer andres feilbarlighet.
Gode erfaringer Kurslederne sier til Herøyfjerdingen at de i løpet av to år har holdt over 100 slike kurs i ulike bedrifter og kommuner, og at erfaringene stort sett er gode. Det er imidlertid viktig at det etter kurset settes i gang gode prosesser og at disse holdningene blir forankret i ledelsen dersom endringene skal bli varige, sier kurslederne. Etter 6 - 8 uker blir det kjørt oppfølging på kursdeltakerne for å finne ut hvordan det har gått.
- En hovedtillitsvalgt fortalte til oss på et oppfølgingskurs at det hadde blitt så stille etter at kurset ble holdt. Dette kan vel tyde på at konfliktnivået hadde bedret seg og at kurset hadde hatt en virkning, avslutter Elin og Are.
Nytt kurs i november
I november er det planlagt nytt kurs for ansatte i sykeavdelingen (institusjon).