Sak 75/09: BUDSJETTRAPPORTERING/REGULERING PER 30.09.09  Rådmannens innstilling:
  1. Kommunestyret godkjenner framlagte tertialrapport pr. 30.09.09.
  2. Det gjennomføres følgende endringer i budsjettet:
    1. Styrking av vikarbudsjettet for sykeavdelingen ved HOS med kr. 205000. Finansieres med innsparte lønnsmidler kulturskole og lønn lærere grunnskole.
    2. Styrking lønn servicekontoret kr. 100000. Finansieres med overføring fra barnehage felles.
    3. Oppretting av fordeling lærlingelønn SFO- barnehage.
  Budsjettrevisjonen gjennomføre i henhold tilvedlagte konteringsskjema   Saksutredning: Hele organisasjonen er preget av store omstillingsprosesser. Dette gjelder fullføring av nedbemanning, økonomisamarbeid med Alstahaug, etablering av NAV, nytt administrasjonsbygg, nytt arkiv og ikke minst nytt økonomisystem.   Det siste har vært en meget stor utfordring spesielt ved at vi byttet regnskapssystem midt i regnskapsåret. Svært mange har hatt mye ekstraarbeid i forbindelse med denne omleggingen og dette sammen med etableringen av det nye arkivet og flyttingen har påført oss ekstra utgifter for servicekontoret.   Nytt regnskapssystem og det som følger av dette har ført til en del feilføringer uten at dette har noen betydning for resultatet for den enkelte enhet. Dette vil bli opprettet før avslutning av regnskapet for 2009.   Budsjettet for 2009 er meget stramt og eksakt og helt uten reserver. Enheter som har stort sykefravær sliter med vikarkostnadene. Dette gjelder begge de to store enhetene. Omsorgsenhetene sliter med et økende press med stadig flere krevende pasienter. Verst ute er sykeavdelingen ved HOS der en har måttet ta i bruk 3 dobbeltrom for løse utfordringene. Dette er ikke en midlertidig situasjon.   Sannsynligheten er stor for at dette presset øker ved begge omsorgsenhetene, ref. orientering gitt i kommunestyret 01.10.09. Vi må derfor starte en omstilling med overføring av midler fra andre enheter til omsorgsenhetene. Pr. dato finnes det ingen ledige ressurser i systemet og de fleste enhetene driver på et minimum og sliter med å gjennomføre lovpålagte oppgaver. Vi kan imidlertid ikke akseptere omsorgssvikt og er nødt til å ta midler fra andre enheter selv om vi vet de driver på minimum.   Vi har to store enheter i Herøy og det skole og omsorgsenhetene. Når den ene lider må den andre avgi. Vi får håpe at nye statlige midler kan bøte på dette i årene framover. Ved denne revisjonen har vi funnet noen ubrukte midler i kulturskolen samtidig som vi starter en liten tilstamming ved skoleenheten for å styrke sykeavdelingen. Vi må bebude oss på at dette videreføres i 2010 hvis det ikke kommer nye midler for å styrke omsorgssektoren. Dette betyr i praksis at den styrkingen som kommunestyret gjorde ved siste budsjettrevisjon for skolesektoren blir borte i 2010. Servicekontoret må ha en midlertidig styrking i 2009 for å dekke opp ekstraordinære oppgaver. Uten disse midlene må det gjennomføres oppsigelser ved avdelingen p.g.a. bemanningsmessige endringer fra. 01.10.09. P.g.a. nye oppgaver for HALD-økonomi i 2010 vil vi finne inndekning for lønnsutgiftene gjennom økte inntekter.   Enhetene driver godt innenfor stramme rammer. Vi kan nå dokumentere at tilstrammingene har slått til. Ovenstående viser at vi har vel stramme rammer for enkelte enheter i forhold til det behovet som brukerne av tjenestene har. Rammene for småkommunene er for stramme for å kunne gi et godt tilbud på høyde med andre større kommuner. Det er betenkelig at dette fører til et tjenestetilbud på et lavere nivå for innbyggere i småkommuner enn i andre større kommuner.   Det er ikke behov eller grunnlag for å gjennomføre større justeringer utover det som er nevnt ovenfor.   Viser for øvrig til vedlagte tertialrapport for 2. tertial 2009.   Sak 76/09: GARANTI FOR DET KOMMUNALE BOLIGSELSKAPET HERBO AS Rådmannens innstilling: Herøy kommune stiller garanti ovenfor HerBo AS gjennom selvskylderkausjon begrenset til 6 mill. kr. som et ledd i finansieringen av boligtiltak i Herøy kommune.   Saksutredning: Det kommunale heleide boligselskapet HerBo AS er nå stiftet og setter i gang arbeidet med boligutvikling i Herøy som en viktig del av prosjektet ”Økt bosetting”. Av avgiftsmessige hensyn har vi valgt ikke å overføre boligmassen fra kommunen til selskapet men isteden inngå en avtale der boligene stilles til disposisjon for selskapet til videre eie. Dette betyr at boligselskapet ikke kan pantsette disse eiendommene med en samlet takst på 9 mill kr. uten kommunalt samtykke.   Vi har drøftet den finansielle situasjonen for selskapet med styrelederen for å finne den gunstigste finansieringen for å få gunstigste betingelser for leietakerne. De fleste nye prosjektene kan finansieres gjennom husbanken med lån og tilskudd. Det er imidlertid behov for egenkapital og likviditet i byggeperioden. Vi har drøftet forholdet med Kommunalbanken.   Siden selskapet er 100 % kommunalt eid kan selskapet få lån på samme betingelser som kommunen hvis kommunen stiller garanti gjennom selvskyldnerkausjon. Revidert kommunelov har gitt åpning for dette.   Det er av meget stor interesse for kommunen at dette selskapet lykkes slik at flere skaffes bolig og dermed mulighet for befolkningsvekst i kommunen. Så lenge vi holder oss innenfor 60 % av taksert verdi av boligene vi forskaffer eier vil det være liten risiko.   Jeg anbefaler derfor at kommunen stiller en garanti gjennom selvskylderkausjon på et beløp inntil 6 mill kr. og at selskapet selv bestemmer låneopptak innenfor disse grenser. Viser for øvrig til kommunestyresak 63/08   Sak 77/09: HERØY BARNEHAGE - SAMLOKALISERING Rådmannens innstilling:
  1. Herøy kommune inngår leieavtale med Herøy Eiendom Finans AS om leie av resten av ”motellbygget” til barnehagedrift. Lokalene ombygges i.h.t. tilbud av 29.04.09. Leieavtalen inngås i.h.t. tilbudets alternativ 1.
  2. Herøy kommune sier opp leieavtalen for ungdomsklubben med Herøy MC-klubb. Undomsklubben flyttes til lokalene til Silvalen barnehage. Overflødige lokaler tilbys andre kommunale aktiviteter og eventuelt frivillige organisasjoner.
  Herøy Eiendom Finans AS (HEF) ( Bratlie) tilbyr i brev av 29.04.09 utleie av den resterende delen av ”motellet” til barnehage. Denne delen av bygningen ombygges til en småbarnavdeling etter gjeldende normer. Enhetslederen nedsatte en gruppe bestående av: Ann K. Albrigsten , ansatt Karin Kvitvær,ansatt Anita Vatnan, ansatt Bente Moe, foreldrerepresentant Janne Nilsen, foreldrerepresentant Linda Mathiassen, hovedtillitsvalgt for å vurdere løsningen.   Senere er gruppen omorganisert til: Karin Kvitvær, ansatt Linda Mathiassen, hovedtillitsvalgt Bente Moe, foreldrerepresentant Anita Vatnan, ansatt. I tillegg har enhetsleder Ester Tobiassen deltatt i prosessen og til slutt foretatt driftsmessige vurderinger. Gruppen har kommet med innspill til endringer/forbedringer. Disse er lagt til grunn for HEF s endelige pristilbud på leie/gjenkjøp.   Leiepris/gjenkjøp tilbys i alternative modeller:
  1. Husleie kr. 31000 pr. mnd. eks MVA , restverdi etter 9 år kr. 400000
  2. Husleie kr. 27000 pr. mnd. eks MVA , restverdi etter 9 år kr. 1000000
  Formannskapet behandlet i sak 145/07 utredning om ny barnehagestruktur der en konkluderte med samling av alt i en barnehage i tilknytning til barneskolen med et kostnadsoverslag på kr. 13780000. Alternativt opprusting og utbygging av Silvalen barnehage og samle alt der med følgende kostnadsoverslag: Ombygging/opprusting                                              kr.  4602000 Nybygg                                                                       kr.  6396000 Totalt                                                                           kr.10998000   Lokalene til  gamle Silvalen barnehage er ikke hensiktsmessige og må ombygges/restaureres for å være tjenlig for framtiden. I følge Toft Arkitekter er denne kostnaden beregnet til kr. 4602000. Det er mulig at dette kan nedjusteres noe som følge at det nå ikke  er aktuelt med påbygging. Størstedelen av kostnaden er behovet for endret rominndeling for bedre tilrettelegging i forhold til aktiviteten. Jeg velger å forholde meg til den beregnede kostnaden. Dette gir en årlig kostnad på kr. 357000 i renter og avskrivninger.   Ungdomsklubben driver i dag i leide lokaler med en årlig kostnad på kr. 85000 – 100000 pr. år avhengig av bruk og vedlikeholdsbehov. Ungdomsklubben har i utgangspunktet aktivitet en dag pr. uke. Siste året har det stort sett vært aktivitet to dager pr. uke. Det er ønskelig å ha større fleksibilitet i bruken og det er ønskelig å ha mer permanente installasjoner i lokalene enn det som er mulig i dagens leieforhold. Andre kommunale aktiviteter som for eksempel psykiatritjenesten for unge samt frivillige organisasjoner har meldt om behov for lokaler for sine aktiviteter. ”Silvalen barnehage” vil med helt ubetydelige endringer være godt tjenlig for ungdomsklubben og andre aktiviteter. Ungdomsklubben signaliserer at de kan gjøre det meste på dugnad.   Å drive alle barnehageaktivitetene i en barnehage vil muliggjøre rasjonalisering av driften. Denne besparelsen er beregnet til kr. 206000 pr. år i lønnskostnader. Det kan også oppnås mindre besparelser i energikostnader uten at disse tas med i beregningen.   De statlige tilskuddene tilbarnehagedriften har økt betydelig de siste årene og det finnes pr. dato frie driftsmidler som kan dekke økte utgifter. Disse midlene er øremerket barnehagedrift. Hittil har avsatt driftsmidler til øremerkede driftsfond. Det er neppe forsvarlig å drive ”Silvalen” barnehage mange år framover uten restaurering. Vi står derfor foran 3 mulige løsninger ut fra det tilbudet som vi har mottatt. Hvis vi takker nei vil den eneste løsningen være å restaurere ”Silvalen” barnehage. Viser til nedenforstående tabell som synliggjør merkostnadene ved de forskjellige alternativene:  

Alternativ

Leie alternativ 1

Leie alternativ 2

Restaurering Silvalen

 

 

 

 

Husleie /Renter/Avskrivn.

372000

324000

357000

Innsparing drift

206000

206000

 

Husleiered. Ungdomsklubb

85000

85000

 

 

 

 

 

Merkostnader pr. år.

81000

33000

357000

 

 

 

 

Innløsning barnehagebygg

400000

1000000

 

 

 

 

 

  På kort sikt vil det gunstigste alternativet være å satse på alternativ 2 mens det beste alternativet på lang sikt vil være alternativ 1.         Vurdering: Det foreliggende tilbudet gir oss en mulighet for å løse våre utfordringer m.h.t. lokaler for barnehagedrift minst 20 år fram i tid. Hvis vi avviser tilbudet vil vi måtte restaurere Silvalen barnehage innenfor en tidshorisont på 3 – 5 år. Dette vil gi oss betydelige merkostnader enn det som muliggjøres ved å ta i bruk hele ”motellet”. Leiealternativ 1 vil koste oss kr. 48000 mer pr. år i 9 år enn alternativ 2. På lang sikt vil imidlertid 2 være mer lønnsomt. Det er rom for å dekke merkostnadene ved alternativ 1 innenfor dagens budsjett og tilskuddsrammer.     Sak 78/09: MØTEPLAN 2010 Rådmannens innstilling: 1) Forslag til veiledende møteplan for 2010 tiltres. 2) Ordfører / leder av utvalg gis fullmakt til å fastsette møtetidspunkt.   Saksutredning: Møte i folkevalgte organer skal holdes på de Lovgrunnlag: Kommunelovens 32.,1.ledd   Som tidligere legges fram forslag til møteplan for formannskap (administrasjonsutvalg) plan- og teknisk hovedutvalg,  kommunestyre,  samt eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne.   Etter det nye ”politisk styringssystem og delegeringsreglementet” innstiller hovedutvalget direkte til kommunestyret for de sakene som hovedutvalget ikke har beslutningsmyndighet, med unntak av saker med økonomisk art, og planen er satt opp for at det skal fungere best mulig.    For å ivareta eldrerådet og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne som rådgivende organ er det satt opp møter i forkant av kommunestyremøtene. Disse møtene er lagt til samme dag med møter hhv kl. 09.00 og kl. 12.00. Det samme gjelder for barne- og ungdomsrådet som også har rett til å uttale seg om saker som angår barn- og unge.   Formannskaps- og kommunestyremøtene er lagt til tirsdager.  Dette er gjort etter henstilling fra Helgeland Regionråd som ønsker torsdager som møtefri dag innad i kommunen for koordinering av samarbeidsavtaler om arbeidsoppgaver og fagfelt.   I kommunelovens § 32, 1.ledd står det:   tidspunkt som er vedtatt av organet selv, kommunestyret, og ellers når organets leder finner det påkrevet eller minst 1/3 av medlemmene krever det.   Forslag til møteplan er oppsatt for hele året og det er forsøkt tatt hensyn til tidsfrister for tertitalrapporter, samt budsjett- og økonomiske rammer.     Sak 79/09: VM I KRABBEFISKE - ANDELSBREV Rådmannens innstilling: Søknaden fra Helgeland Arrangement om kjøp av andeler i produkt for auksjon til inntekt for MR-aksjonen avslås. Herøy kommune bevilger kr. 7.000.- til MR-aksjonen i et samarbeid med de øvrige HALD-kommunene med en samlet bevilgning på kr. 35.000.-. Bevilgningen dekkes fra kontoen ”Reserverte tilleggsbevilgninger”.   Saksutredning:   Helgeland Arrangement skal under årets VM i krabbefiske arrangere en auksjon til inntekt for MR-aksjonen for Helgelandssykehuset , Sandnessjøen. Helgeland Arrangement inviterer omliggende HALD-kommuner til å delta i et spleiselag (kjøp av andeler) for å kjøpe inn et større produkt som skal auksjoneres bort til inntekt for MR-aksjonen. Tiltaket er prisverdig og MR-maskinen kommer utvilsomt til nytte for innbyggerne i HALD- regionen.   Spørsmålet blir om en skal bevilge penger direkte til MR-aksjonen eller via denne auksjonen. De andre omkringliggende HALD-kommunene har ikke tatt stilling til saken. Et alternativ vil være en fellesbevilgning fra de tre kommunene. Dette må imidlertid samordnes. Kommunen har ikke avsatt midler til slike bevilgninger i budsjettet utover formannskapets disposisjonskonto. Jeg finner det ikke riktig å foreslå bevilgning fra denne kontoen. Jeg må derfor anbefale avslag på søknaden slik den nå foreligger.   Sak 80/09: BIDRAG TIL TV-AKSJONEN Rådmannens innstilling: 1) Herøy kommune bevilger kr. 5.000.- til TV-aksjonen 2009. 2) Beløpet belastes konto 1.3503.1000.100.000 med overføring fra formannskapets     disposisjonskonto 1.4902.1051.190.000.   Saksutredning: TV-aksjonen som er NRK’s årlige innsamlingsaksjon avvikles i år søndag 18.oktober.   Årets TV-aksjon er tildelt CAREs arbeid med å hjelpe verdens fattigste kvinner og deres familier. CARE er en av verdens største bistandsorganisasjoner og årets TV-aksjon har fått tittelen ”Hjelp til kvinner hjelper flere”.   Aksjonen skal finansiere mikrofinansprosjekter for kvinner i tre verdensdeler, og metoden kalles spare- og lånegrupper der 15 – 30 kvinner går sammen i grupper.   Kommunene anmodes om å gi et bidrag til årets aksjon og oppfordres til å være med å starte 3 spare- og lånegrupper.  Etablering av hver slik gruppe koster kr. 5.000.- og Herøy kommune oppfordres til å gi et bidrag på kr. 15.000.-.   Som tidligere legges fram sak om støtte til aksjonen og det forelås å bevilge kr. 5.000.- som er samme beløp som ble bevilget ved fjorårets aksjon.   Sak 81/09: SØKNAD OM FORNYET KONSESJON FOR OMSETNING OG VISNING AV FILM OG VIDEOGRAM Rådmannens innstilling: Søknad fra Ellen Albrigtsen om fornyelse av konsesjon for omsetning og visning av film og videogram, innvilges. Konsesjonen gjelder fra vedtaks-dato og fram til 7. oktober 2014.   Det forutsettes at konsesjonsinnehaver følger Lov om film og videogram av 15. mai 1987 nr. 21 og forskrifter til denne, samt lokale konsesjonsbestemmelser for Herøy kommune.   Saksutredning: I brev av 14.09.09 søker Ellen Albrigtsen, 8850 Herøy, om fornyet konsesjon for omsetning og visning av film og videogram.   I følge konsesjonsbestemmelsene for omsetning og visning av film og videogram i Herøy kommune, pkt. 6 a, gjelder en konsesjon i fem år fra det tidspunkt den er gitt. I møte i Herøy formannskap den 13.10.04, sak 157/04, ble Ellen Albrigtsen tildelt konsesjon i 5 år, d.v.s. til 07.10.09.   Vurdering: Saksbehandler anbefaler at søker får innvilget konsesjon etter gjeldende bestemmelser for Herøy kommune, fram til 7. oktober 2014.   Sak 82/09: OVERTAKELSE AV BRYGGE FOR SANDSUNDVÆR Rådmannens innstilling:
  1. Herøy kommune inngår kontrakt med Anne Marie og Oddvar Ulvang om overtakelse av brygge som står på ”Bryggeberget” i Leirfjord kommune. Overdragelsen skjer vederlagsfritt.
  2. Brygga skal innen fem år overdras til en organisasjon som påtar seg å flytte og oppføre/restaurere brygga i Sandsundvær. Hvis ikke dette skjer innen 5 tilbakeføres brygga til Anne-Marie og Oddvar Ulvang.
For å sikre brygga bevilges kr. 5000 fra posten ”Annen støtte lag og foreninger”. Helgeland Museum ivaretar dette sikringsarbeidet og engasjerer håndtverker på kommunenes regning.   I sommer kom det en henvendelse fra Oddvar Ulvang om at de hadde en brygge stående på sin eiendom som tidligere stod i Sandsundvær som de kunne tenke seg å overdra vederlagsfritt til Herøy kommune. Brygga begynner å bli i dårlig befatning utvendig og fundamentet/bryggestolpene i forkant må snarest utskiftes for å sikre brygga.   I samme anledning har flere enkeltpersoner meldt sin interesse for å få i gang en opprustning ute på Sandsundvær. Viser til tidligere sak i Herøy kommune. Arbeidet med å få til et restaureringsprosjekt i Sandsundvær er i emning. I denne sammenheng kan brygga være et verdifullt bidrag. Flere har bedt kommunen om å sikre seg brygga. Helgeland Museum har vurdert brygga. Dette er et omfattende og arbeidskrevende oppdrag. Det må gjennomføres sikringsarbeid for å berge brygga.   Jeg kan ikke se at det er kommunen som skal gjennomføre denne oppgaven men vi kan være med på å sikre brygga slik at restaureringen kan gjennomføres av andre. Jeg ser det slik at det bør etableres en velforening, lag eller selskap som ivaretar det totale på prosjektet på Sandsundvær på samme måte som en har sett i Vegaøyene.   Kommunen kan sikre brygga og overlate denne til den organisasjonen som ser seg i stand til å gjennomføre resaureringsprosjektet. Kommunen har ikke økonomisk evne eller en organisasjon for å gjennomføre slike oppdrag. Hvis en ikke lykkes med å etablere en slik organisasjon tilbakeføres brygga til dagens eiere. I følge Helgeland Museum kan sikringsarbeid gjennomføres av lokal håndtverker innenfor en kostnadsramme på kr. 5000. Siden brygga senere skal overføres til en organisasjon finner jeg det riktig at dette finansieres over budsjettposten ”Annen støtte lag og foreninger”.     Sak 83/09 – sak 90/09 er alle unntatt offentlighet.     Sak 91/09: HERØY KOMMUNE, INNKJØPSSTRATEGI, BRUK AV RESERVERTE  KONTRAKTER INNENFOR ANSKAFFELSESOMRÅDET Rådmannens innstilling:
  1. Herøy kommune skal innen alle anskaffelsesområder aktivt ta i bruk Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) § 3-12 som gir mulighet til å begrense konkurranser til ASVO – bedrifter/arbeidsmarkedstiltaksbedrifter.
  2. Innen følgende syv anskaffelsesområder skal bruk av FOA § 3-12 alltid vurderes:
-         Transportoppdrag -         Pakking/utsendelse -         Vaskeri -         Vedlikehold/ryddearbeid -         Søm/reparasjoner -         Fruktordning (jobb,skole,barnehage m.m.)
  1. Vedtaket iverksettes med virkning fra 01.11.2009
  2. Disse retningslinjene fastlegges som et spesifikt tillegg for Herøy i tilknytning til fylkesavtalen.
    Bakgrunn: Herøy kommune har som stor aktør i lokalsamfunnet et stort samfunnsansvar. Et viktig område er å tilrettelegge arbeidsplasser for funksjonshemmede der omfanget av deres handicap innebærer at de ansatte ikke kan utøve arbeid på ordinære vilkår. Herøy kommune eier en slik bedrift, Herøy ASVO AS. Det er viktig at kommunen er en aktiv bidragsyter for å skaffe arbeidsoppdrag til denne bedriften.   Saksutredning 1. Hva er en reservert kontrakt Reserverte kontrakter er et nytt grep som kom inn i den nye forskriften om offentlige anskaffelser (FOA) som trådte i kraft 1.1.2007.   § 3 -12 Reserverte kontrakter   Oppdragsgiver kan begrense konkurransen til virksomheter hvor flertallet av de berørte ansatte er funksjonshemmet, og arten eller omfanget av deres handicap innebærer at de ansatte ikke kan utøve arbeid på ordinære vilkår. Dersom oppdragsgiver benytter denne muligheten , må det opplyses om dette i kunngjøringen.   Bruk av FOA § 3-12 vil si at det gis anledning til å begrense konkurranse til arbeidsmarkedstiltaksbedrifter ; i alle tilfeller til ASVO-bedrifter. For øvrig gjennomføres konkurransen på vanlig måte i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser. Dette betyr at kontraktens gjenstand og verdi avgjør utlysningsområde og konkurranseform. Dette betyr igjen at arbeidsmarkedsbedrifter som eies av Herøy kommune må påregne konkurranse om kontrakter med tilsvarende arbeidsmarkedsbedrifter nasjonalt eller innen hele EØS-området.   Bestemmelsen om ”reservert kontrakt” etter § 3-12 har som utgangspunkt at anskaffelsens verdi tilsier at det skal gjennomføres en konkurranse etter regelverket.   For produktområder hvor Herøy kommune samlet sett ikke gjør anskaffelser som overstiger gjeldende terskelverdier, vil en stå fritt til å konsentrere sine innkjøp til arbeidsmarkedsbedrifter. En må imidlertid også for anskaffelser av mindre verdi etterspørre pristilbud fra flere enn en leverandør(arbeidsmarkedsbedrift) dersom dette er mulig, jfr. Regelverkets prinsipp om konkurranse fra første krone.   2. Hvorfor reserverte kontrakter   Bestemmelsen om reserverte kontrakter er tett knyttet til formålsbestemmelsen i Lov om offentlige anskaffelser (LOA) § 1 hvor det heter:   ”Loven og tilhørende forskrift skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet og sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling. Regelverket skal også bidra til at det offentlige opptrer med stor integrititet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.”   3. Hvilke innkjøpsområder kan være aktuelle for reserverte kontrakter   Med basis i de erfaringer som er gjort med leveranser fra arbeidsmarkedstiltaksbedrifterbedrifter samt det behov Herøy kommune har for produkter/tjenester er det aktuelt med følgende avtaleområder:   -         Transportoppdrag -         Pakking/Utsendelser -         Vaskeri -         Vedlikehold/ryddearbeid -         Søm/reparasjoner -         Fruktordninger( jobb, skole, barnehage,m.m.) -         Kantinedrift   Det legges til grunn at Herøy kommune ved utlysning av konkurranse innenfor disse avtaleområdene alltid skal vurdere den mulighet som ligger i FOA § 3-12 om ”reservert” kontrakt.   Det legges til grunn at unntak fra bruk av bestemmelsen alltid skal begrunnes i anskaffelsesprotokollen.   4 Økonomi   Når en oppdragsgiver har gjennomført en konkurranse til arbeidsmarkedstiltaksbedrifter kan en ikke trekke konkurransen fordi en ikke synes tilbudene er gode nok/ville ha fått bedre pris i det åpne markedet. Videre vil en begrenset konkurranse medføre færre tilbydere som igjen kan ha betydning for pris. Et argument mot at kostnadene vil stige er at arbeidsmarkedstiltaksbedriftene normalt vil ha lavere lønnsutgifter enn ordinære bedrifter. Det legges imidlertid til grunn at kostnadene for flere av de utpekte produktområdene kan bli høyere for kommunen når en konkurranse begrenses til arbeidsmarkedstiltaksbedrifter. En antar at dette spesielt vil gjelde i en overgangsfase inntil konkurransen blant arbeidsmarkedstiltaksbedrifter blir skjerpet.   Vurdering: Ut fra en samlet vurdering av kommunal økonomi og kommunens samfunnsansvar finner vi det riktig å anbefale kommunestyret å fastlegge retningslinjer for kommunens innkjøp som forutsetter bruk av FOA §3-12 reserverte kontrakter innenfor angitte anskaffelsesområder. Disse retningslinjene kommer som et tillegg til de retningslinjer som ligger i fylkesavtalen.