Torsdag 22. august var Fylkesrådet i Nordland på besøk i Herøy og fikk en omvisning på omsorgssenteret før de tok turen til Mowi og til slutt besøkte Tommy Eide og turistmagneten Etcetera.
Fylkesrådet i Nordland har vært på Helgeland denne uka og torsdag besøkte de Herøy før de dro videre til Dønna. Første stopp var Herøy omsorgssenteret der ordfører Elbjørg Larsen ønsket velkommen før enhetsleder Wenche Sæthre Jørgensen viste politikerne rundt og orienterte om kommunens gode eldreomsorg. Det at omsorgssenter, helsehus med tannlege og omsorgsboliger er samlet gjør at det er enkelt å transportere beboerne hvis de skal til tannlege eller lege. Beliggenheten til omsorgssenteret er også svært god og her hadde også fylkespolitikerne fantastisk utsikt til den nye brua over Herøysundet som snart skal stå ferdig.
Fastlandsforbindelse må på plass
På fabrikken til Mowi var det ikke uventet samferdsel som var hovedtema. Ordfører åpnet med å fortelle litt om kommunen før fabrikksjef Gunnar Hamarsland tok ordet. Han kunne fortelle at bedriften i dag hadde 200 ansatte, som totalt genererer rundt 400 arbeidsplasser. Det er det anlegget i Nord-Norge som slakter mest laks, og hver dag kjøres det ut 20-25 vogntog med laks fra fabrikken. Samme antall vogntog skal også inn til kommunen. På to og en halv dag produseres det nok laks til å servere middag til hele Norges befolkning. Stabler man kassene som går ut av fabrikken hvert år tilsvarer det en høyde som er over 88 ganger høyere enn Mount Everest.
Hamarsland fortalte at det i 2023 var rekord med 5962 gjenstående biler på Herøy og Dønnasambandet og at denne rekorden allerede ble slått i løpet av juli i år.
- Vi har ikke noe valg folkens. Herøy og Dønna er det største øysamfunnet i Norge uten fastlandsforbindelse, sa Hamarsland.
Herøy kommune er den kommunen som har prosentvis størst vekst i Nord-Norge, og siste tall viser at det nå er 1872 innbyggere i kommunen og at Herøy er den kommunen i Nord-Norge med prosentvis størst befolkningsvekst.
Hamarsland var klokkeklar på at det hastet med å komme i gang med fastlandsforbindelsen for å ta unna trafikkveksten som allerede har vært, og som vil øke voldsomt i årene som kommer. Fra 2022 til 2050 er det anslått at det blir en femdobling av produksjonsvolumet.
- Får vi ikke fastlandsforbindelse vil ikke veksten komme her, sa Hamarsland.
- Jeg mener at vi har kommet et kvantesprang videre med at man har fått en struktur på arbeidet. Så er det noe med den politiske viljen, og det klarer man ikke hvis man ikke verdiskaper. Dette henger sammen, og det er jo artig å være politiker og se den utviklingen som kan ligge framfor oss. Nå er det vår tur, for verdiskapingen ønsker vi. Vi har allerede lokale oppdrettsselskap som slakter laksen sin i Rørvik, og slik vil vi jo ikke ha det. Vi ønsker veksten, for det er jo den vi skal leve av slik at befolkningsveksten øker. Vi ønsker å beholde ungdommen her, og da må fastlandsforbindelse på plass, sa ordfører Elbjørg Larsen.
Kritisk til nytt fergeanbud
Larsen påpekte at det uansett kommer en lang periode der man blir avhengig av ferger, og da er det viktig at behovet som kommunen har skissert blir ivaretatt.
- Dette er basert på fakta og den veksten som kommer, og da må anbudet endres og kapasiteten økes, sa Larsen
Hun sa også at det er viktig at forbindelsen til Brasøy kommer fort på plass slik at man får økt kapasitet på sambandet, samtidig som dette selvsagt er veldig viktig for befolkningen.
Fantastisk sommer
Siste stopp for Fylkesrådet var hos Tommy Eide på ETCETERA - botaniske utskeielser m.m. Her kunne Tommy forteller om en fantastisk sommer med svært mange besøkende. Han hadde fått så mye skryt av butikken og Herøy generelt. Han hadde også mange nye planer for butikken som han ønsket om å realisere.
Tommy var også opptatt av at man måtte unngå at Herøy får de samme problemene som i Lofoten, og at man derfor må se på hvordan man kan legge enda bedre til rette til turistene som kommer.