Fra søndag morgen blir bilferja "Herlaug" erstattet av M/F Bogøy. Vi snakker da om suppleringsruta på herøysambandet, og erstatteren for "Vefsna" blir altså erstattet av enda en ferje.
Det er trafikkselskapet Boreal som melder dette.
M/F Bogøy er registrert for 104 passasjerer og 27 personbilenheter. Dette er betydelig mindre enn både "Vefsna" og "Herlaug".
Bogøy har telefonnummer 99 28 32 05.
Fra fredag morgen ble bilferja "Herlaug" satt inn i suppleringsruta på sambandet Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy.
Dette er en bilferje med kapasitet til å ta rundt 40 biler og "Herlaug" skal gå i suppleringsruta til "Vefsna" er tilbake.
- Endelig har vi fått dette på plass, sier ordfører Arnt Frode Jensen som onsdag kveld fikk beskjed fra Statens veivesen om dette skulle bringes i orden.
- Statens veivesen var ikke klar over situasjonen. TRafikkselskapet har meldeplikt om avbrudd, men jeg er slett ikke sikker på at meldeplikten er overholdt.
Nå gjenstår det å få avklart om suppleringsferja kan brukes som reserveferje. Det kan nemlig ikke fortsette slik som nå, at suppleringsferja stadig skal tas ut.
Nå begynner begeret å bli fullt, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
I følge nettleksikonet Wikipedia er bilferja "Herlaug" bygget i 1993 og har tidligere gått i rutefart for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap.
Ferja er oppført med en personbilkapasitet på 50, etter den gamle måten å regne på.
Det vil i praksis si vel 40 biler.
M/F Bogøy er registrert for 104 passasjerer og 27 personbilenheter. Dette er betydelig mindre enn både "Vefsna" og "Herlaug".
Bogøy har telefonnummer 99 28 32 05.
Fra fredag morgen ble bilferja "Herlaug" satt inn i suppleringsruta på sambandet Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy.
Dette er en bilferje med kapasitet til å ta rundt 40 biler og "Herlaug" skal gå i suppleringsruta til "Vefsna" er tilbake.
- Endelig har vi fått dette på plass, sier ordfører Arnt Frode Jensen som onsdag kveld fikk beskjed fra Statens veivesen om dette skulle bringes i orden.
- Statens veivesen var ikke klar over situasjonen. TRafikkselskapet har meldeplikt om avbrudd, men jeg er slett ikke sikker på at meldeplikten er overholdt.
Nå gjenstår det å få avklart om suppleringsferja kan brukes som reserveferje. Det kan nemlig ikke fortsette slik som nå, at suppleringsferja stadig skal tas ut.
Nå begynner begeret å bli fullt, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
I følge nettleksikonet Wikipedia er bilferja "Herlaug" bygget i 1993 og har tidligere gått i rutefart for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap.
Ferja er oppført med en personbilkapasitet på 50, etter den gamle måten å regne på.
Det vil i praksis si vel 40 biler.