I dag signerte Herøy kommune MOT-avtale på Herøy skole som den 5. kommunen i Nordland. Senere i dag følger også Alstahaug kommune etter og signerer sin avtale under formannskapsmøtet på Seløy Kystferie.
Herøy kommune vedtok allerede i formannskapsmøte den 7. mars i år å inngå en forpliktende samarbeidsavtale med MOT fra høsten 2012. I dag ble denne avtalen formelt signert av ordfører og MOT-leder Lars Olav Mogård Larsen. I tillegg var MOT-koordinator Lise Theimann med på møtet med Magnus Bjørgan som er MOTs regionleder for Nord og Midt-Norge.
Ta bevisste valg og gjør hverandre verdifulle MOT har to hovedmål, og det er å bidra til: - robuste ungdommer som tror på egne krefter og tar bevisste valg. - trygge miljø der ungdom aksepterer forskjeller og gjør hverandre verdifulle.
Handler ikke bare om å si nei
Bjørgan var opptatt av fremheve at MOT ikke bare handler om å si nei, men at det er like viktig å ha MOT til å leve og MOT til å bry seg.
- Det er lett å kritisere og komme med pekefingeren, men dette er ikke MOTs intensjon. Vi ønsker å lære opp ungdommen til å ta bevisste valg og gi dem gode holdninger til rus, sa Bjørgan under møtet på Herøy skole.
Viktig å få med flere kommuner
Ordfører Arnt Frode Jensen sa under undertegnelsen av avtalen at ser meget positivt på dette arbeidet, og han vil arbeide for å få flere kommuner med. Han vil i første omgang vil ta opp deltakelse i MOT med Dønna og Leirfjord og prøve å få dem med. Senere vil han også spille dette inn til Ytre Helgeland Regionråd for å få flere kommuner med.
- Det er for dårlig at det er så få kommuner i Nordland som er MOT-kommuner, sa Jensen.
Idrettslaget inviteres til å være med
MOT-leder Lars Olav Mogård Larsen er klar på at han ønsker at arbeidet med MOT ikke skal bli en ren skolesak. Det er viktig å få arbeidet inn i lag og foreninger og da i første omgang idrettslaget og i første omgang vil idrettslaget bli invitert til å være med.
Gode erfaringer med MOT-skoler
Undersøkelser viser at det på landsgjennomsnittet er ca. 4,2% som opplever å bli mobbet flere ganger i uka, mens det på MOT-skoler er 2,1 %. Målet er selvsagt å få dette tallet nærmest mulig 0.
Ser man på trivsel i skolen viser landsgjennomsnittet at det er 2,4 % som ikke trives i skolen, mens det i MOT-skoler ligger på 1,4 %.
Handler om å se det positive
Magnus Bjørgan kom med et fint bilde som illustrerer hva MOT handler om.
Tenk deg at du går inn i et rom som ser stygt ut. Det er skittent og er sølt kaffe på bordet. Det henger stygge bilder på veggen, men det henger også et bilde av noe det vakreste du har sett. Fokuser på dette bildet og ta fram lommelykta mens du slukker lyset. Retter du lommelykta mot bildet ser du hvor vakkert bildet er og får en god følelse. Tar du lommelykta bort fra bildet ser du bare det stygge rommet.
Inviter inn en gjeng med folk mens lyset er slukket og hold lommelykta rettet mot det vakre bildet. Da vil alle få se det vakre bildet og få en god opplevelse.
MOT handler altså om å se det positive og ikke bare fokusere på alt som er negativt.
MOTs historie
Det startet med en lidenskap og en drøm. En lidenskap for mennesket. En drøm om å bli skøyteløper. Deretter en idé, og to skøyteløpere som ønsket å styrke ungdoms mot. MOT ble startet av norske toppidrettsutøvere og initiativtakere var skøyteløperne Johann Olav Koss og Atle Vårvik. MOTs svangerskap var et kalenderprosjekt som startet rett etter OL på Lillehammer. Befruktningen skjedde på Toppidrettssenteret 13. april 1994.
MOT ble født, døpt og stiftet under VM på ski i 1997 - 22. februar på Tollbua i Trondheim. Stifterne var Johann, Atle, Rune Bratseth og Dag Otto Lauritzen. Det noe originale navnet "MOT" ble valgt fordi det ligger en stor styrke i det. Mot er den viktigste egenskapen et menneske kan ha fordi den er en garanti for de andre egenskapene og verdiene vi ønsker å stå for, og for vår integritet.
Elitelag i fotball har spilt med MOT på ryggen siden 1997. De første MOT-medarbeiderne ble utdannet sommeren 1997 og høsten 1997 ble MOTs program innført ved ungdomsskoler rundt om i Norge. Etter hvert begynte fritidssektoren å banke på MOT-døra, og frivillige grasrotlag inngikk avtaler med MOT.
Noen år senere ble også MOTs program innført i videregående skoler, og samarbeidsavtaler med norske kommuner ble formalisert. I 2009 ble MOT-konseptet utvidet til "Lokalsamfunn med MOT". En helhetsmodell som synliggjør at MOT er så mye mer enn et program. For å støtte ungdom best mulig i en viktig identitetsperiode har MOT utviklet en egen filosofi som kan hjelpe ungdom til å bli mer modig og se seg selv i en større sammenheng. For mange ungdommer er MOT en livsstil og et fenomen som gir trygghet og mot.
Ta bevisste valg og gjør hverandre verdifulle MOT har to hovedmål, og det er å bidra til: - robuste ungdommer som tror på egne krefter og tar bevisste valg. - trygge miljø der ungdom aksepterer forskjeller og gjør hverandre verdifulle.
Handler ikke bare om å si nei
Bjørgan var opptatt av fremheve at MOT ikke bare handler om å si nei, men at det er like viktig å ha MOT til å leve og MOT til å bry seg.
- Det er lett å kritisere og komme med pekefingeren, men dette er ikke MOTs intensjon. Vi ønsker å lære opp ungdommen til å ta bevisste valg og gi dem gode holdninger til rus, sa Bjørgan under møtet på Herøy skole.
Viktig å få med flere kommuner
Ordfører Arnt Frode Jensen sa under undertegnelsen av avtalen at ser meget positivt på dette arbeidet, og han vil arbeide for å få flere kommuner med. Han vil i første omgang vil ta opp deltakelse i MOT med Dønna og Leirfjord og prøve å få dem med. Senere vil han også spille dette inn til Ytre Helgeland Regionråd for å få flere kommuner med.
- Det er for dårlig at det er så få kommuner i Nordland som er MOT-kommuner, sa Jensen.
Idrettslaget inviteres til å være med
MOT-leder Lars Olav Mogård Larsen er klar på at han ønsker at arbeidet med MOT ikke skal bli en ren skolesak. Det er viktig å få arbeidet inn i lag og foreninger og da i første omgang idrettslaget og i første omgang vil idrettslaget bli invitert til å være med.
Gode erfaringer med MOT-skoler
Undersøkelser viser at det på landsgjennomsnittet er ca. 4,2% som opplever å bli mobbet flere ganger i uka, mens det på MOT-skoler er 2,1 %. Målet er selvsagt å få dette tallet nærmest mulig 0.
Ser man på trivsel i skolen viser landsgjennomsnittet at det er 2,4 % som ikke trives i skolen, mens det i MOT-skoler ligger på 1,4 %.
Handler om å se det positive
Magnus Bjørgan kom med et fint bilde som illustrerer hva MOT handler om.
Tenk deg at du går inn i et rom som ser stygt ut. Det er skittent og er sølt kaffe på bordet. Det henger stygge bilder på veggen, men det henger også et bilde av noe det vakreste du har sett. Fokuser på dette bildet og ta fram lommelykta mens du slukker lyset. Retter du lommelykta mot bildet ser du hvor vakkert bildet er og får en god følelse. Tar du lommelykta bort fra bildet ser du bare det stygge rommet.
Inviter inn en gjeng med folk mens lyset er slukket og hold lommelykta rettet mot det vakre bildet. Da vil alle få se det vakre bildet og få en god opplevelse.
MOT handler altså om å se det positive og ikke bare fokusere på alt som er negativt.
MOTs historie
Det startet med en lidenskap og en drøm. En lidenskap for mennesket. En drøm om å bli skøyteløper. Deretter en idé, og to skøyteløpere som ønsket å styrke ungdoms mot. MOT ble startet av norske toppidrettsutøvere og initiativtakere var skøyteløperne Johann Olav Koss og Atle Vårvik. MOTs svangerskap var et kalenderprosjekt som startet rett etter OL på Lillehammer. Befruktningen skjedde på Toppidrettssenteret 13. april 1994.
MOT ble født, døpt og stiftet under VM på ski i 1997 - 22. februar på Tollbua i Trondheim. Stifterne var Johann, Atle, Rune Bratseth og Dag Otto Lauritzen. Det noe originale navnet "MOT" ble valgt fordi det ligger en stor styrke i det. Mot er den viktigste egenskapen et menneske kan ha fordi den er en garanti for de andre egenskapene og verdiene vi ønsker å stå for, og for vår integritet.
Elitelag i fotball har spilt med MOT på ryggen siden 1997. De første MOT-medarbeiderne ble utdannet sommeren 1997 og høsten 1997 ble MOTs program innført ved ungdomsskoler rundt om i Norge. Etter hvert begynte fritidssektoren å banke på MOT-døra, og frivillige grasrotlag inngikk avtaler med MOT.
Noen år senere ble også MOTs program innført i videregående skoler, og samarbeidsavtaler med norske kommuner ble formalisert. I 2009 ble MOT-konseptet utvidet til "Lokalsamfunn med MOT". En helhetsmodell som synliggjør at MOT er så mye mer enn et program. For å støtte ungdom best mulig i en viktig identitetsperiode har MOT utviklet en egen filosofi som kan hjelpe ungdom til å bli mer modig og se seg selv i en større sammenheng. For mange ungdommer er MOT en livsstil og et fenomen som gir trygghet og mot.