Transportutvikling AS er et operasjonelt konsulent- og rådgivingsselskap innenfor primærområdene transport og logistikk. Vi presenterer her deres siste nyhetsbrev fra desember 2024. På transportkartet på side 3 indikerer tykkelsen på veimarkeringene transportvolumet målt som årsdøgntrafikk med tunge næringskjøretøy (ÅDT(V)). Her viser den kraftige grønne streken for fylkesveien ut til Mowi sitt anlegg på Herøy at trafikken har vært svært stor. Når en samtidig vet at trafikken har økt kraftig det siste året med mange gjenstående biler, er det betimelig å spørre seg hvordan fylkeskommunen skal ivareta fergetrafikken neste år. På langs sikt er nok fastlandsforbindelse det eneste som kan løse transportutfordringene de kommende årene.

34 prosent av fisken må transporteres med ferge
Ferger er viktige for havbrukstransporten i Nord-Norge. Landsdelen har 45 fergesamband. I 2023 var 5 av slakteriene i landsdelen lokalisert på øyer der ferge/båt er eneste alternativ for å få produktene ut i markedet. Fergesambandet Herøy-Søvik (Herøy/Alstahaug) var Nord-Norges største fergesamband for havbruksprodukter i 2023. Deretter kom Lovund-Stokkvågen (Lurøy) og Sund-Horsdal-Sørarnøy (Gildeskål). 34 % av Nord-Norges slakteriproduksjon skjedde på øyer med fergeforbindelse i 2023.
Kilde: Transportutvikling AS

Trykk på bildet nedenfor for å lese nyhetsbrevet for desember 2024 fra Transportutviling AS.

TU_nyhetsbrev_desember 2024_forside.jpg