Antallet kjøretøyer over ferjesambandet Herøy - Austbø - Søvik økte i første halvår i år med hele 15, 1 prosent og er med det det mest trafikkerte sambandet til Helgelandske/Boreal Transport. Samtidig gikk dønna-sambandet tilbake med 9, 5 prosent.
86. 372 personbilenheter (pbe) passerte over herøysambandet fra 1. januar til 31. juli i år og det er en økning på hele 15, 1 prosent i forhold til samme tidsrom i fjor.
(se tabeller nederst)
58.000 I antall kjøretøy er tallet 58. 556 som passerte over herøysambandet første halvår. I samme tidsrom i fjor var tallet 51. 563.
Sambandet Sandnessjøen - Dønna - Løkta 74. 686 personbilenheter første halvår i år. Fortsatt er en stor del av denne trafikken biler fra Herøy.
Det betyr en nedgang på 9, 5 prosent.
Men - her må man regne inn at ferjeleiet i Sandnessjøen ble stengt i periode i vår og de problemer dette medførte for dønnasambandet.
Personbiler Men likevel - trenden har vært slik de siste årene ved gradvis nedgang på dette sambandet.
Den største gruppen som benytter herøysambandet er samsagt den private personbiltrafikken.
Første halvår transporterte ferjene "Alsten" og Vefsna" 52. 445 personbiler over fjorden, mens nest største gruppe er biler på 17 meter - det vil si vogntog.
Herøybiler over Leirvika 2.645 vogntog passerte i denne perioden over fjorden mellom Søvik og Herøy, mens 1. 458 vogntog fulgte Møysalen via dannasambandet.
Et samband som har hatt framgang er Leirvika - Hemnesberget. 12, 7 prosent økning er i stor grad vogntogene med laks fra Herøy til togavgang fra Mo.
Marine Harvest har nemlig et prosjekt hvor man transporterer deler av produksjonen til Mo for transport på tog.
Den bratte stigningen opp Sjonfjellet på Nesna gjør det umulig for tunge vogntog å kjøre over Nesna.
Nesnasambandet Sambandet Melbu - Fiskebøl i Vesterålen ligger så vidt over dønnasambandet i trafikk med 76. 812 pbe første halvår i år. Det er en økning på 5, 8 prosent i forhold til i fjor.
Også anbudsruten Nesna - Levang ligger foran med 77. 142 pbe, som er en økning på 2, 2 prosent i forhold til samme tid i fjor.
Ordfører Arnt Frode Jensen sier at han lenge har uttalt at herøysambandet har en kapasitet på 180.000 pbe i året.
Øker stadig - 50. - 60.000 pbe fra Herøy går over Bjørn. Den dagen folk kjører til Søvik i visshet om at de blir med ferja til Herøy, kommer vi til å se en helt annen trafikkavvikling enn i dag.
Herøysambandet har hele tiden hatt økning, mens dønnasambandet ligger stabilt på rundt 140.000 pbe i året.
Så lenge vi har så liten forutsigbarhet i herøysambandet tvinger myndighetene reisende over Bjørn. Også fortrinnsretten til Austbø virker nok negativt inn for oss.
Frykter mye gjenstående Jeg regner med at disse tingene er noe næringslivet vil drøfte med fylkesråd Odd Eriksen fredag, avslutter ordfører Arnt Frode Jensen.
Han legger til at han så langt ikke har oversikt over gjenstående trafikk.
- Men vi frykter for at tallene er veldig store. Når disse tallene kommer håper jeg de vil gi grunnlag for større ferjemateriell fram til ny anbudsperiode, sier Jensen.
For de andre sambandene som Helgelandske har ansvaret for er tallene: (Tallene i parentes er sett i forhold samme tidsrom i fjor)
Tjøtta - Forvik: 56. 265 pbe (pluss 3, 9) Stokkvågen - Lovund: 32. 270 pbe (minus 9, 8) Stokkvågen - Træna - Selvær: 7.702 pbe (minus 5, 6) Nesna - Nesnaøyene: 24. 743 pbe (minus 9, 5) Mosjøen - Hund./Dagsvik - Sund: 7.782 pbe (pluss 3, 2)
Trykk HER for å lese statistikken 1. januar - 31. juli 2011. Trykk HER for å lese statistikken for juli 2011.
58.000 I antall kjøretøy er tallet 58. 556 som passerte over herøysambandet første halvår. I samme tidsrom i fjor var tallet 51. 563.
Sambandet Sandnessjøen - Dønna - Løkta 74. 686 personbilenheter første halvår i år. Fortsatt er en stor del av denne trafikken biler fra Herøy.
Det betyr en nedgang på 9, 5 prosent.
Men - her må man regne inn at ferjeleiet i Sandnessjøen ble stengt i periode i vår og de problemer dette medførte for dønnasambandet.
Personbiler Men likevel - trenden har vært slik de siste årene ved gradvis nedgang på dette sambandet.
Den største gruppen som benytter herøysambandet er samsagt den private personbiltrafikken.
Første halvår transporterte ferjene "Alsten" og Vefsna" 52. 445 personbiler over fjorden, mens nest største gruppe er biler på 17 meter - det vil si vogntog.
Herøybiler over Leirvika 2.645 vogntog passerte i denne perioden over fjorden mellom Søvik og Herøy, mens 1. 458 vogntog fulgte Møysalen via dannasambandet.
Et samband som har hatt framgang er Leirvika - Hemnesberget. 12, 7 prosent økning er i stor grad vogntogene med laks fra Herøy til togavgang fra Mo.
Marine Harvest har nemlig et prosjekt hvor man transporterer deler av produksjonen til Mo for transport på tog.
Den bratte stigningen opp Sjonfjellet på Nesna gjør det umulig for tunge vogntog å kjøre over Nesna.
Nesnasambandet Sambandet Melbu - Fiskebøl i Vesterålen ligger så vidt over dønnasambandet i trafikk med 76. 812 pbe første halvår i år. Det er en økning på 5, 8 prosent i forhold til i fjor.
Også anbudsruten Nesna - Levang ligger foran med 77. 142 pbe, som er en økning på 2, 2 prosent i forhold til samme tid i fjor.
Ordfører Arnt Frode Jensen sier at han lenge har uttalt at herøysambandet har en kapasitet på 180.000 pbe i året.
Øker stadig - 50. - 60.000 pbe fra Herøy går over Bjørn. Den dagen folk kjører til Søvik i visshet om at de blir med ferja til Herøy, kommer vi til å se en helt annen trafikkavvikling enn i dag.
Herøysambandet har hele tiden hatt økning, mens dønnasambandet ligger stabilt på rundt 140.000 pbe i året.
Så lenge vi har så liten forutsigbarhet i herøysambandet tvinger myndighetene reisende over Bjørn. Også fortrinnsretten til Austbø virker nok negativt inn for oss.
Frykter mye gjenstående Jeg regner med at disse tingene er noe næringslivet vil drøfte med fylkesråd Odd Eriksen fredag, avslutter ordfører Arnt Frode Jensen.
Han legger til at han så langt ikke har oversikt over gjenstående trafikk.
- Men vi frykter for at tallene er veldig store. Når disse tallene kommer håper jeg de vil gi grunnlag for større ferjemateriell fram til ny anbudsperiode, sier Jensen.
For de andre sambandene som Helgelandske har ansvaret for er tallene: (Tallene i parentes er sett i forhold samme tidsrom i fjor)
Tjøtta - Forvik: 56. 265 pbe (pluss 3, 9) Stokkvågen - Lovund: 32. 270 pbe (minus 9, 8) Stokkvågen - Træna - Selvær: 7.702 pbe (minus 5, 6) Nesna - Nesnaøyene: 24. 743 pbe (minus 9, 5) Mosjøen - Hund./Dagsvik - Sund: 7.782 pbe (pluss 3, 2)
Trykk HER for å lese statistikken 1. januar - 31. juli 2011. Trykk HER for å lese statistikken for juli 2011.