Brønnbåtselskapet Nova Trans AS i Herøy står bak den største enkeltinvesteringen et herøyselskap noen gang har gjort. Ny og større brønnbåt skal leveres i 2011 og gir 10 nye arbeidsplass
Rett over nyttår starter byggingen av en 62 meter lang og 12 meter bred brønnbåt med helt ny teknologi og en kapasitet på 1230 kubikkmeter. Det betyr en dobling av lastekapasiteten i forhold til brønnbåten Færøy.
Fikk ny 10års-kontrakt
Det er Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen fra Herøy som står bak satsingen på 130 millioner kroner. Fra tidligere driver de brønnbåtene Havtrans, Færøy og Vågtrans.
De to førstnevnte båtene betjener slakteriet Nova Sea i Lovund og Fiskekroken AS i Gildeskål med fisk, mens sistnevnte båt går med biprodukter fra fisk inn til Aquarius AS i Lovund.
Og det er nettopp samarbeidet med Nova Sea som er årsaken til den store investeringen.
Herøyselskapet som de to står bak har hatt samarbeid med Nova Sea siden 1989, med unntak av et par år. Og nå har de fått kontrakt for nye 10 år. Selskapet betjener også en rekke små oppdrettselskaper som leverer sin fisk til slakteriene.
Stor seier
- Færøy er for liten for å betjene Nova Sea, og vi har sittet i en prosjektgruppe sammen med Nova Sea for å se på løsninger. Det er en stor seier for oss at vi Nova Sea valgte oss videre i konkurranse med andre som kunne levere slike tjenester.
Samtidig er det spennende at vi som en relativt liten bedrift er konkurransedyktige, sier Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen.
Uten denne nyinvesteringen hadde herøyselskapet mistet mulighetene til fortsatt å være hovedleverandør til Nova Sea. Dermed ble også valg av navn på den nye båten enkelt nemlig Nova Trans.
Ny teknologi
Og nybåten vil gå foran med nyutviklet teknologi når den kommer til Herøy våren 2011.
- Nova Trans skal kunne brukes til blant annet avlusing av fisken. Med laksen om bord i båten kan avlusingsmiddel tilsettes, og mens fisken kan slippes ut i merdene igjen blir lusa igjen i filtrene om bord i båten.
Dette er teknologi som så langt ennå ikke finnes på andre båter. Søsterskipet til Nova Trans, som er under bygging ved Bømlo i Ryfylke, vil ha samme teknologi, forteller de to brønnbåt-gründerne.
Ettersom båten er bygget for å betjene Nova Sea i Lovund er den også bygget med dette for øye. Blant annet har det vært viktig at båten ikke stikker for dypt på grunn av havneforholdene i Lovund.
Miljøvennlig båt
Nybåten vil ha to lasterom for fisken og skyveskott. Det innebærer at lasting og lossing av fisken skjer med under- og overtrykk. Båten vil ha en helt spesiell vannbehandling som gjør at den kan desinfisere vann som tas inn i båten ved hjelp av UV-filter. Det samme gjelder vann som skal pumpes ut. Med det er det tatt hensyn til nye miljøkrav.
Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen har i dag 28 ansatte som jobber på sine tre brønnbåter. Med Nova Sea på plass om halvannet år vil det være 38 ansatte i tillegg til et par læringer i selskapet.
Båten skal bygges ved Aas Mekaniske Verksted i Molde og på grunn av størrelsen vil både maskinfolk og navigatører måtte utvide sine sertifikater.
Fikk ny 10års-kontrakt
Det er Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen fra Herøy som står bak satsingen på 130 millioner kroner. Fra tidligere driver de brønnbåtene Havtrans, Færøy og Vågtrans.
De to førstnevnte båtene betjener slakteriet Nova Sea i Lovund og Fiskekroken AS i Gildeskål med fisk, mens sistnevnte båt går med biprodukter fra fisk inn til Aquarius AS i Lovund.
Og det er nettopp samarbeidet med Nova Sea som er årsaken til den store investeringen.
Herøyselskapet som de to står bak har hatt samarbeid med Nova Sea siden 1989, med unntak av et par år. Og nå har de fått kontrakt for nye 10 år. Selskapet betjener også en rekke små oppdrettselskaper som leverer sin fisk til slakteriene.
Stor seier
- Færøy er for liten for å betjene Nova Sea, og vi har sittet i en prosjektgruppe sammen med Nova Sea for å se på løsninger. Det er en stor seier for oss at vi Nova Sea valgte oss videre i konkurranse med andre som kunne levere slike tjenester.
Samtidig er det spennende at vi som en relativt liten bedrift er konkurransedyktige, sier Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen.
Uten denne nyinvesteringen hadde herøyselskapet mistet mulighetene til fortsatt å være hovedleverandør til Nova Sea. Dermed ble også valg av navn på den nye båten enkelt nemlig Nova Trans.
Ny teknologi
Og nybåten vil gå foran med nyutviklet teknologi når den kommer til Herøy våren 2011.
- Nova Trans skal kunne brukes til blant annet avlusing av fisken. Med laksen om bord i båten kan avlusingsmiddel tilsettes, og mens fisken kan slippes ut i merdene igjen blir lusa igjen i filtrene om bord i båten.
Dette er teknologi som så langt ennå ikke finnes på andre båter. Søsterskipet til Nova Trans, som er under bygging ved Bømlo i Ryfylke, vil ha samme teknologi, forteller de to brønnbåt-gründerne.
Ettersom båten er bygget for å betjene Nova Sea i Lovund er den også bygget med dette for øye. Blant annet har det vært viktig at båten ikke stikker for dypt på grunn av havneforholdene i Lovund.
Miljøvennlig båt
Nybåten vil ha to lasterom for fisken og skyveskott. Det innebærer at lasting og lossing av fisken skjer med under- og overtrykk. Båten vil ha en helt spesiell vannbehandling som gjør at den kan desinfisere vann som tas inn i båten ved hjelp av UV-filter. Det samme gjelder vann som skal pumpes ut. Med det er det tatt hensyn til nye miljøkrav.
Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen har i dag 28 ansatte som jobber på sine tre brønnbåter. Med Nova Sea på plass om halvannet år vil det være 38 ansatte i tillegg til et par læringer i selskapet.
Båten skal bygges ved Aas Mekaniske Verksted i Molde og på grunn av størrelsen vil både maskinfolk og navigatører måtte utvide sine sertifikater.