Om et par måneders tid sjøsettes deres nye brønnbåt og da kommer skroget til enda en båt til verkstedet for bygging. Det skjer mye rundt selskapet Novatrans AS og gründerne Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen som i fjor fusjonerte seg inn i Norsk Fisketransport AS.
Jonny Hansen og Arnt Erling Paulsen har gått gradene siden de startet på midten av 1980-tallet til stadig større og mer moderne brønnbåter.
Herøy-historie
Men det som skjer det kommende halvåret representerer historie i Herøy med en samlet investering på innpå 260 millioner kroner:
- 26. mars skal deres nye og moderne brønnbåt Novatrans leveres i Herøy.
- I september ankommer søsterskipet Vikna.- 13 februar skal "Novatrans" sjøsettes på Vestnes hvor båten i disse dager gjøres ferdig på Aas Mekaniske.
Testing
Fram til båten leveres i Herøy 26. mars blir det testing av systemer, belastningsprøver og prøvekjøring ved kai, forteller Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen til Herøyfjerdingen.
Båten vil da være den mest moderne brønnbåten som er bygget, ikke minst med det siste innen bekjemping av lakselus.
- "Novatrans" vil kunne avluse fisken om bord og ta vare på lusa som altså ikke blir kjørt på sjøen igjen, forteller Jonny Hansen.Båten vil da være den mest moderne brønnbåten som er bygget, ikke minst med det siste innen bekjemping av lakselus.
Fusjonerte Novatrans AS fusjonerte som tidligere omtalt med Norsk Fisketransport AS med blant andre Børge Lorentzen fra Dønna.
- Novatrans var bestilt før denne fusjonen og var en utvidelse som ville kommet uansett, forteller de to brønnbåtgründerne videre.
"Novatrans" er 62 meter lang og 12 meter bred og vil ha en lastekapasitet på 1200 kubikkmeter, fordelt på to lasterom med skyveskott.
Enda en båt på vei
Båten vil kunne ta 150 170 tonn fisk og skal gå i shart med levende fisk for Nova Sea i Lovund.
Båten skal ha et mannskap på 10 personer pluss to lærlinger. En god del av disse er fra Helgeland.
Skroget til "Novatrans" er bygget i Riga i Latvia og kom til Aas Mekaniske i september. Båten skal ha et mannskap på 10 personer pluss to lærlinger. En god del av disse er fra Helgeland.
Viknatrans Og før Novatrans forlater båtbyggeriet ankommer skroget til søsterskipet Vikna fra Riga.
Sistnevnte skal leveres i Herøy i september.
Norsk Fisketransport AS
Eierskapet i Norsk Fisketransport Holding AS ser slik ut:
SS-Invest AS 36,10% (Børge Lorentzsen og Harry Bøe)
Namsos Trafikkselskap ASA 25,25%
Elijon Invest 13,90% (Jonny Hanssen)
LØV Invest AS 13,90% (Arnt Erling Paulsen)
Jaras Eiendom AS 10,83% (Jarle Rasmussen)
Namsos Trafikkselskap ASA 25,25%
Elijon Invest 13,90% (Jonny Hanssen)
LØV Invest AS 13,90% (Arnt Erling Paulsen)
Jaras Eiendom AS 10,83% (Jarle Rasmussen)