I natt kom Seløy Undervannservice AS sin nyeste investering til Herøy. Fartøyet er selskapets første katamaran og skal ha som oppgave å holde Nova Sea sine 300 oppdrettsnøter rene. Nautilus Viking er et rent vaskefartøy.
- Nautilus Viking skal rengjøre nøtene mens det ligger i sjøen ved hjelp av en ROV (undervannsrobot).
Nova Sea i Lovund har etterlyst en slik tjeneste, og da har vi lyst til å tilby den tjenesten, forteller Torbjørn Hanssen og markedssjef Einar Martin Nordnes.
Det 15 meter lange og innpå åtte brede fartøyet gir arbeid til seks nye tilsatte i Seløy Undervannservice AS, tre på hvert skift.
Fartøyet har vært i arbeid et snaut år på Austevoll som vaskefartøy av oppdrettsnøter.
Femte fartøy
Og det blir Torbjørn Hanssen som blir sjef på selskapets nye fartøy.
Nautilus Viking er herøyselskapets femte fartøy og er utstyrt med to dieselmotorer hver på 550 hestekrefter.
Båten er bygget i 2009 ved Sletta Verft og er blant annet utstyrt med et såkalt DP-system, som gjør at fartøyet automatisk vil holde posisjonen under oppdrag.
På dekket er det montert en kraftig dekkskran, og båten har ellers alt av utstyr for å kunne utføre den jobben den nå skal gjøre.
- 14 millioner kroner med utstyr kostet fartøyet oss, forteller daglig leder Robert Tønne.
I en egen kontainer på dekk finner vi roboten skal gjøre jobben, etter at den er koblet til en såkalt vaskekit. Da senkes ROVen i sjøen og støvsuger oppdrettsnøtene for algevekst.
Nova Sea i Lovund har etterlyst en slik tjeneste, og da har vi lyst til å tilby den tjenesten, forteller Torbjørn Hanssen og markedssjef Einar Martin Nordnes.
Det 15 meter lange og innpå åtte brede fartøyet gir arbeid til seks nye tilsatte i Seløy Undervannservice AS, tre på hvert skift.
Fartøyet har vært i arbeid et snaut år på Austevoll som vaskefartøy av oppdrettsnøter.
Femte fartøy
Og det blir Torbjørn Hanssen som blir sjef på selskapets nye fartøy.
Nautilus Viking er herøyselskapets femte fartøy og er utstyrt med to dieselmotorer hver på 550 hestekrefter.
Båten er bygget i 2009 ved Sletta Verft og er blant annet utstyrt med et såkalt DP-system, som gjør at fartøyet automatisk vil holde posisjonen under oppdrag.
På dekket er det montert en kraftig dekkskran, og båten har ellers alt av utstyr for å kunne utføre den jobben den nå skal gjøre.
- 14 millioner kroner med utstyr kostet fartøyet oss, forteller daglig leder Robert Tønne.
I en egen kontainer på dekk finner vi roboten skal gjøre jobben, etter at den er koblet til en såkalt vaskekit. Da senkes ROVen i sjøen og støvsuger oppdrettsnøtene for algevekst.