Helgeland museum - avdeling Herøy, fortsetter med oppgaveserien også i det nye året. Her er oppgaven for januar 2015.
Januaroppgaven viser en gjenstand som egentlig kunne passet bedre til aktivitetene i desember.
Bildet viser et redskap som ble brukt på slutten av en møysommelig produksjonsprosess for å forsegle et viktig fabrikat, som senere ble benyttet både i høytidelige anledninger og som lørdagskos for voksne.
Vet du svaret, send det til heroy@helgelandmuseum.no eller SMS til Rajko på tlf. 977 333 70. (Ikke send svar på Facebook!)
Sykkel som tema i desember
Desemberoppgaven viste en gammel DBS sykkel og vi ønsket å vite hva forkortelsen DBS står for. Alle som svarte visste at ”DBS” står for ”Den Beste Sykkel”. Andre del av oppgaven var å finne navn på minst tre gamle norske sykkelmerker og mange merker ble nevnt: Svithun, Gritzner, Vello, Trygg, Diamant, NKL, Gresvig, Svalast & Øvrebø, Ballangrud, IBS, Pillar-Guri, Åfjord-sykkelen, Yrjar, Eiker-sykkelen og Bjørnen (produsert i Sandnessjøen av Arne Bjørnvold),
Elenor Berglund ble trukket som vinner av en T-skjorte.
De første norske syklene ble laget i 1890-årene. Til å begynne med ble utenlandske sykler montert i Norge. ” W-97” fra Kongsvinger sykkelfabrikk fra 1897 kan være den første norskfabrikkerte sykkelen.
Øglænd Cyklelager i Sandnes solgte egne sykler under merkene Fram og Viking: De bygde i 1906 sin egen fabrikk og lanserte merkenavnet DBS.
Etter hvert ble det registrert ca 1300 norske sykkelmerker og det antas at det finnes ca 2000. Selv om disse sykkelmerkene var norske, ble mange av syklene satt sammen av deler produsert i utlandet.
Produksjon av sykler i Norge opphørte i 2000 da den siste av ca 10 millioner norskproduserte Øglændsykler forlot fabrikken i Sandnes.