Formannskapet i Herøy vedtok 15. februar 2022 en enstemmig høringsuttalelse i forbindelse med nytt forslag til fergeruter fra januar 2023. I uttalelsen kreves det blant annet økt åpningstid på sambandet, større motorkraft på fergene, en 70-bilers ferge og at den populære fergeavgangen kl. 08.00 kommer på plass.
Nordland fylkeskommune skal lyse ut driften av fergesambandene Sandnessjøen – Dønna – Løkta og Søvik – Austbø – Herøy - Brasøy med oppstart januar 2023. I den forbindelse planlegges det å utlyse en kort kontrakt for å skape rom til å forberede det grønne skifte. I høringsbrevet skriver fylkeskommunen at det er tatt inn tidligere innspill fra kommuner og andre aktører for å kunne ta høyde for trafikkveksten den kommende perioden.
- For sambandet Søvik – Herøy med mellomsteder vil det bli lagt opp til en økning i reservekapasiteten, slik at man har tilfredsstillende kapasitet i tilfelle uforutsatte hendelser. For sambandet Sandnessjøen – Dønna – Løkta planlegger man å opprettholde dagens krav til reservekapasitet, står det i høringsbrevet fra Nordland fylkeskommune.
Det er satt høringsfrist til torsdag 17. februar og tirsdag denne uken vedtok formannskapet en enstemmig høringsuttalelse der de kommer med flere merknader til det foreslåtte ruteforslaget.
I forkant av behandlingen av saken fikk Yngve Magnussen (H) legge fram en ananlyse av det nye ruteforslaget. Magnussen jobber med logistikk i Mowi og hadde fått lov av sin arbeidsgiver til å sette seg inn i det nye ruteforslaget for å få fram hva dette innebærer for bedriften. Han presiserte imidlertid at han uttalte seg som politiker og privatperson og ikke på vegne av Mowi, men at det han la fram var avklart med arbeidsgiver. Magnussen viste ellers til den offisielle uttalelsen som Mowi hadde sendt inn.
Dønnasambandet ikke egnet for laksetransport fra Mowi
- Mowi ser ikke på Dønna som et potensielt samband for trailertrafikk. Dette innebærer at de primært ikke ønsker at bilene fra dem drar over Dønna, men at dette til syvende og sist er sjåførens valg. Gjennom min jobb vet jeg også at 80-90 prosent av sjåførene sier nei til dette, og dette skyldes ene og alene veien, sa Magnussen.
Bakgrunnen for denne anbefalingen er at veien mellom Herøy og Dønna ikke er egnet for slik transport. I høringsuttalelsen fra Mowi ASA kan vi lese «Som tidligere så ser ikke Mowi mot Dønnasambandet før veien er utbedret, da vi ser veien som utfordrende i forhold til et HMS-perspektiv». I uttalelsen fra Mowi står det også at «MOWI ASA ønsker at næring, turisme, samfunnsstrukturer og fritid ikke skal gå på bekostning av hverandre».
Magnussen hadde laget en grundig framstilling der han sammenlignet dagens fergeruter med det nye ruteforslaget som skal gjelde fra januar 2023. Han viste at kapasiteten i det nye ruteforslaget samlet førte til en reduksjon i kapasiteten i de to fergesambandene, og at reduksjonen var størst på Dønnasambandet. Magnussen viste at det nye ruteforslaget gir en økning i kapasitet begge veier på hverdager i Herøysambandet med rundt 100 personbilenheter (pbe), eller potensielt 12 vogntog. Det samme gjelder også for lørdager i vinterruta, men om sommeren taper sambandet på lørdager tre fergeavganger fra Herøy og to fra Søvik. Magnussen viste også at kapasiteten på fredager samlet gikk ned i de to sambandene, og at dette var bekymringsfullt med tanke på den store helgetrafikken som gjør seg gjeldende hele året.
I den foreslåtte sommerruta for lørdager legges det opp til en samlet nedgang på 180 pbe, og dette mente Magnussen var et stort tankekors med tanke på den store ferietrafikken.
Rimer dårlig med fergestatistikken
Magnussen påpekte at det nye ruteforslaget rimet dårlig med fergestatistikken som viser at det fra 2020 til 2021 var en økning i trafikken over Herøysambandet på 39423 pbe.
- Dette tilsvarer en økning på tre Herøy-ferger (50 pbe) hver dag fra mandag til fredag fra 2020 til 2021, sa Magnussen.
Magnussen mente det var vanskelig å kunne godta at det blir en samlet nedgang i kapasitet på de to fergesambandene, og at dette ville by på store utfordringer for avviklingen av den stadig økende laksetransporten fra Mowi over Herøysamfunnet.
Reagerer på åpningstid
Magnussen pekte også i sin redegjørelse på at Mowi reagerte på at åpningstidene på fergene ble redusert med flere avganger. Han påpekte også på at Brasøy ble taper på lørdager i forhold til de nye fergerutene.
9000 vogntog i 2020
I 2020 var det ifølge tall fra Mowi 4500 trailere som fraktet laks fra anlegget til Mowi på Herøy, og like mange som kom inn. Dette betyr at det samlet var 9000 vogntog som ble fraktet med fergene på de to fergesambandene.
Etter en debatt der de folkevalgte pekte på mange ulike forhold ble det etter et felles gruppemøte lagt fram et forslag som ble enstemmig vedtatt.
Her er vedtaket:
- Herøy kommune krever at det i nytt ruteopplegg legges til rette for at vi får igjen den tidligere avgangen som gikk kl. 08.00 fra Herøy.
- Herøy kommune kan ikke godta, med de behov som næringslivet har, en innskrenkning av åpningstiden i vårt samband.
- Herøy kommune ber videre om en nærmere definering av hva og hvilken reservekapasitet vi har i vårt samband. Vi ønsker også at den ene av ferjene i vårt samband får økt kapasitet med 70 biler, jamfør den økte trafikkmengden som har vært på Flostad -Søvik de siste årene. Dette er også i samsvar med uttalelsen som Mowi har gitt.
- Herøy kommune krever at ferjene som betjener vårt samband har en motorkraft og manøvreringsevne som er tilstrekkelig for å holde ruter og opererer under de forholdene som vi har.
- I en tid der høyskolen i Nesna reetableres så anmoder Herøy kommune om at regionpendelen opprettholdes.
- Det anmodes om felles planleggingsmøter med fylkeskommunen for å få diskutert og planlagt et fremtidsrettet rutetilbud for Herøys befolkning og vårt næringsliv, før rutetilbudet endelig vedtas.
Trykk her for å se hele debatten og behandlingen på Kommune-TV
Trykk her for å se det nye ruteforslaget som skal gjelde fra januar 2023
Trykk her for å lese uttalelsen fra Mowi.
Trykk her for å lese uttalelsen fra Herøy næringsforening.