I forslaget til Herøy kommunes svar på høringen om NEXens anløp for Herøy og Dønna, skriver rådmann Roy Skogsholm at anløpet på Bjørn må gjeninnføres. NEXen er en svært viktig forbindelse med kommunene og det gjelder også muligheten for å pendle til Bodø.
Ved fastlegging av rutemønster for nytt anbud for NEXen må det være et prinsipp at hver kommune eller landfast forbindelse skal ha minimum et anløpspunkt.
Du finner alle sakspapirene til møtet 4. september HER.
Svært viktig Dette innbærer at anløpet på Bjørn som betjener både Dønna og Herøy gjeninnføres.
NEXen er en svært viktig forbindelse for både Dønna og Herøy.
Dette gjelder både for å kunne nå studietilbudet på Nesna gjennom dagpendling og innbyggernes behov for å nå offentlig og privat service i Bodø.
Det skriver rådmann Roy Skogsholm punkt 1 i innstillingen til formannskapets møte tirsdag 4. september.
Egen godsbåt/bil Innstillingen har også et punkt 2 og et punkt 3:
2. Godsframføring bør ivaretas av egen godsbåt eller der det er mulig godsbil. Hurtigbåten skal kun ivareta bærbart ekspressgods.
3. Ruteplanen for kystgodsruta bør følge alternativ 2. Det er viktig at det opprettes en forbindelse der det er mulig å sende gods nordover fra Sandnessjøen minimum to dager per uke.
Høringsnotat Nordland fylkeskommune sendte 4. juni ut høringsnotatet Høring for NEX I og II alternativ uten godskapasitet i anbud..
27. juni sendte fylkeskommunen ut Ruteplaner for kystgodsruta tilleggsinformasjon til høringsbrev av 4.6.2012.
Dette er bakgrunnen for uttalelsen Herøy formannskap skal behandle tirsdag.
I sin saksutredning skriver rådmannen:
NEXen er svært viktig for kystkommunene og sambandet til Bodø. Dette gjelder også i høy grad kommunene Herøy og Dønna.
Bodø er viktig kommunikasjonsknutepunkt og har viktige offentlige og private servicetilbud for Helgelendingene ikke minst sykehustjenester.
Studietilbud i Bodø I tillegg til Bodø er sambandet Bjørn-Nesna viktig slik at innbyggerne kan dagpendle til Nesna for å delta i studietilbudet ved høgskolen.
Samferdselssjefen er svært opptatt av å få en raskere framføring av NEXen og rutens driftsøkonomi. Antall anløpspunkter og ikke minst godsmengde er avgjørende for disse forholdene.
Tung last på hurtiggående båter resulterer i høye driftskostnader.
Kun lett ekspressgods Både hensynet til driftskostnader og raskere framføring tilsier at gods på NEXen bør begrenses til lett ekspressgods.
Hvis NEXen ikke skal være godsførende må det settes inn ekstra godsruter med båt og alternativt med bil der dette er hensiktsmessig.
Må rettes opp De senere års omlegginger av godsrutene har vært svært negativ for næringslivet spesielt i forholdet kommunikasjon mellom Sandnessjøen og øyene på Nord-Helgeland i begge retninger.
Dette forholdet må rettes opp ved forestående endring av ruteopplegget.
Kystgodsruta må ha minst to avganger ukentlig fra/til Sandnessjøen og øyene på Nord-Helgeland.
Ruteplanens alternativ 2 bør derfor legges til grunn for den videre planleggingen.
Det bør vurderes et tredje anløp av Sandnessjøen per uke.
Du finner alle sakspapirene til møtet 4. september HER.
Svært viktig Dette innbærer at anløpet på Bjørn som betjener både Dønna og Herøy gjeninnføres.
NEXen er en svært viktig forbindelse for både Dønna og Herøy.
Dette gjelder både for å kunne nå studietilbudet på Nesna gjennom dagpendling og innbyggernes behov for å nå offentlig og privat service i Bodø.
Det skriver rådmann Roy Skogsholm punkt 1 i innstillingen til formannskapets møte tirsdag 4. september.
Egen godsbåt/bil Innstillingen har også et punkt 2 og et punkt 3:
2. Godsframføring bør ivaretas av egen godsbåt eller der det er mulig godsbil. Hurtigbåten skal kun ivareta bærbart ekspressgods.
3. Ruteplanen for kystgodsruta bør følge alternativ 2. Det er viktig at det opprettes en forbindelse der det er mulig å sende gods nordover fra Sandnessjøen minimum to dager per uke.
Høringsnotat Nordland fylkeskommune sendte 4. juni ut høringsnotatet Høring for NEX I og II alternativ uten godskapasitet i anbud..
27. juni sendte fylkeskommunen ut Ruteplaner for kystgodsruta tilleggsinformasjon til høringsbrev av 4.6.2012.
Dette er bakgrunnen for uttalelsen Herøy formannskap skal behandle tirsdag.
I sin saksutredning skriver rådmannen:
NEXen er svært viktig for kystkommunene og sambandet til Bodø. Dette gjelder også i høy grad kommunene Herøy og Dønna.
Bodø er viktig kommunikasjonsknutepunkt og har viktige offentlige og private servicetilbud for Helgelendingene ikke minst sykehustjenester.
Studietilbud i Bodø I tillegg til Bodø er sambandet Bjørn-Nesna viktig slik at innbyggerne kan dagpendle til Nesna for å delta i studietilbudet ved høgskolen.
Samferdselssjefen er svært opptatt av å få en raskere framføring av NEXen og rutens driftsøkonomi. Antall anløpspunkter og ikke minst godsmengde er avgjørende for disse forholdene.
Tung last på hurtiggående båter resulterer i høye driftskostnader.
Kun lett ekspressgods Både hensynet til driftskostnader og raskere framføring tilsier at gods på NEXen bør begrenses til lett ekspressgods.
Hvis NEXen ikke skal være godsførende må det settes inn ekstra godsruter med båt og alternativt med bil der dette er hensiktsmessig.
Må rettes opp De senere års omlegginger av godsrutene har vært svært negativ for næringslivet spesielt i forholdet kommunikasjon mellom Sandnessjøen og øyene på Nord-Helgeland i begge retninger.
Dette forholdet må rettes opp ved forestående endring av ruteopplegget.
Kystgodsruta må ha minst to avganger ukentlig fra/til Sandnessjøen og øyene på Nord-Helgeland.
Ruteplanens alternativ 2 bør derfor legges til grunn for den videre planleggingen.
Det bør vurderes et tredje anløp av Sandnessjøen per uke.